Orángutánokat ölnek meg a csokidért

2019. március 04. hétfő - 19:01 / Kriston László
  •    

A Greenpeace 2010-ben a KitKatot orangutánujjal helyettesítette egy provokatív reklámjában, tudatosítva a fogyasztókban, hogy nassolásunk állatpusztítással jár. Az élelmiszerekben felhasznált pálmaolaj létrehozásához őserdőket égetnek fel, hogy helyet nyerjenek a hatalmas ültetvényeknek.

Az International Animal Rescue egyszer olyat képet tett közzé, melyen egy orangután bébi látható, aki egyfolytában maga köré fonja a kezét, kvázi önmagát ölelve, mert hiányzik neki az anyja. Mi köze ennek a pálmaolajhoz? Nagyon sok.

Fotó: International Animal Rescue

Fotó: International Animal Rescue

Karbonmegkötő kapacitások

Mi a közös ezekben az országokban: Indonézia, Libéria, Elefántcsont-part, Kenya, Ghána, Brazília? Az, hogy határaikon belül erdőirtás folyik a fogyasztási cikkeink nyersanyagainak meg- és kitermelése érdekében.

Ahogy egyre többen tudnak a válsághelyzetről, erősödik a fogyasztói nyomás a brandeken, hogy tegyenek valamit, de még mindig csak 1,3 millió aláírót tudott szerezni a Greenpeace a releváns petíciójához, ami -valljuk meg- nem túl sok, figyelembe véve, hogy az őserdők elpusztítása a szén-dioxidmegkötő kapacitások csökkenését jelenti, s ezzel rögtön sorsunk és jólétünk is érintett, mert a klímaváltozás korában minden karbonmegkötő „eszközre” szükségünk van, hogy enyhítsük a globális felmelegedést és annak kellemetlen mellékhatásait.

Betiltott rajzfilm

Az alacsony jövedelmű fogyasztókat megcélzó Iceland élelmiszeráruházlánc Angliában 2018 karácsonyára olyan rajzfilmmel készült karácsonyi reklámfilmként, amiből a legfiatalabb korosztálynak is leesik a tantusz: ahhoz, hogy incsi-fincsi csokit kapjon erdőket irtanak ki és az erdőkkel együtt őshonos orángutánok pusztulnak el.

A rajzfilmben egy kislány egy kis bébiorangutánt talál a szobájában és rímelő mondatokban mondja el neki, nem érti, miért van a szobájában, majd kiutasítja. Erre az orangután elmondja a saját mondókáját, s horrorisztikus képsorokban elevenedik meg ugyanezen szituáció az ő szemszögéből: „Ember van az erdőmben”, aki markológépekkel irtja az erdőt, s az ő orangutánszüleit már elpusztította.

A kislány megérti, miért van a majom a szobájában és megesküszik, hogy elmondja a világnak, mi folyik, hogy aztán a kis állat visszatérhessen az otthonába.

A rajzfilmet a Greenpece-től vette át a bolthálózat, mely vélhetően arra épített, hogy az érzelmileg megérintett kiskorúak elég nagy véleményformáló erők a családban: addig nyaggatja majd anyját a kicsi, míg az kénytelen pálmaolaj nélküli termékek vásárlására átállni. Mert csemetéje megérti az összefüggést az erdőirtás, a cuki-muki orangután halála és az általa imádott csoki elkészítése között.

Kitálalt pálmaolajügyben az Unilever
Őserdők kiirtásával, őshonos fajok elűzésével, őslakosok kilakoltatásával, településeik ledózerolásával teszünk szert azokra az olajpálma-ültetvényekre, melyekből a pálmaolajat kapjuk a margarinunkhoz, a testápoló szereinkhez, a csokoládénkhoz és egy sor más kozmetikai meg gasztronómiai termékhez. Az Unilever igyekszik tiszta vizet önteni a pohárba e kérdésben.

Egyszerre nevelő-felvilágosító és céges imázst építő filmről van tehát szó, hiszen a végén a felirat pontosan tudatta: „Ezt a filmet annak a 25 orangutánnak ajánljuk, akik naponta elpusztulnak”, majd egy másik felirat jelezte, hogy az Iceland saját márkás termékeiben nem használ pálmaolajat addig, míg az erdőirtást okoz. A Clearcast, mely a tévécsatornák nevében minősíti a reklámokat, betiltotta a reklámfilmet, mondván az túlságosan politikai jellegű, s ezzel sért egy 2003-as kommunikációs törvényt.

A  Clearcast nem a tartalma miatt tiltotta be a reklám tévés sugárzását, hanem azért, mert az túlságosan összeforrt a Greenpeace-szel. Ugyan elmozdították a Greenpeace logóját a filmből, de mivel a környezetvédelmi szervezet karácsony előtt már használta saját kampányában a filmet, az úgyszólván összeforrt a Greenpeace márkával. Vagyis a reklám korábbi használata volt a tilalom oka. Ha nincs ilyen -tévéképernyőkön kívüli- előélete a rajzfilmnek, leadhatták volna adásban.

Anglia legnagyobb ingyenesen fogható kereskedelmi tévécsatornája, az ITV vezérigazgatója, Carolyn McCall egy szakmai eseményen rendezett panelbeszélgetésben azon vélekedésének adott hangot, hogy engedni kellett volna a reklámspot sugárzását. McCall „nevetségesnek” találta, hogy az Iceland a közösségi médián kampányolhatott a filmmel, de a tévéműsorokban nem. Részben a tilalom által generált cikkeknek köszönhetően a reklám rövid időn belül 65 millió megtekintést generált az interneten.

Pálmaolaj-termelő vállalatok okozzák a nagy erdőtüzeket
Illegális erdőégetést folytatnak agrárcégek Délkelet-Ázsiában, hogy olajpálmafa-ültetvényeknek adjanak helyet. A legpusztítóbb indonéziai erdőtűz 2015-ben nagyobb légszennyezéssel járt, mint Anglia teljes éves kibocsátása. A tűzvész egy-egy napján több szén-dioxidot került a levegőbe, mint amennyi aznap az USA teljes gazdasági tevékenysége eredményezett. Az ország emissziójának 60-80 százaléka erdőtüzekből ered!