A nagy divatmárkák is átállnak a körforgásos üzleti modellre

A jövőben nem lesz olyan divatmárka, amely ne gyűjtené vissza vásárlóitól az elhordott vagy szimplán megunt ruhákat. A divattervezőknak arra is kell majd használniuk kreativitásukat, hogy miként hasznosítsák újra öltözetekben a legkülönfélébb anyagokat.

Mire készülhet a kormány?
Meg lehet még menteni az idei évet az ezer sebből vérző gazdaságban?

Online Klasszis Klub élőben Győrffy Dórával!
Vegyen részt és kérdezze Ön is a közgazdászt, egyetemi tanárt!

2025. július 16. 15:30

A részvétel ingyenes, regisztráljon itt!

A "fast fashion", diszkont divat nagyjainak (Zara, H&M, C&A, ASOS, Pull & Bear, New Yorker stb.) hála, az emberek több ruhát vesznek magunknak, mint valaha. Vannak olyan hangok, amik ezt már mesterségesen gerjesztett túlfogyasztásnak tartják.

Aminek természetesen megvan a negatív társadalmi externáliája - alulfizetett munkaerő veszélyes körülmények között történő dolgoztatása, aminek tényét a bangladesi Tazreen ruhagyártó üzem 2012-es leégése "égetett be" a világ köztudatába. Az incidens után egyes nagy márkák napokig nem voltak képesek megerősíteni, hogy gyártattak-e ezzel az üzemmel, közszégyenné téve azt, hogy ennyire nincsenek tisztában azzal, ellátási láncukban milyen termelőegységek szerepelnek.

Valamilyen szinten a divatcégek felismerték felelősségüket és elkezdtek elég látványosan olyan kezdeményezések mögé állni, amik csökkentik a divatipar ökolábnyomát és a társadalmi károkat is, amiket a termelési folyamataik okoznak. Elkezdték újragondolni üzleti modelljüket, s a zárt ciklusú működést -amiben semmi nem válik hulladékká, hanem újrafelhasználják- startupok és munkacsoportok segítségével valósítják meg.

A C&A alapítványa, a C&A Foundation 1,29 millió eurót nyújt öt pilot projektnek, melyekben "tanuló hálózatot" alakítanak ki, s a körforgásos gazdaság alapelveit hasznosító módszertanokat osztják meg egymással a résztvevők.

Kép: GlobalPayment

Az öt projekt egyike páneurópai és a multidiszciplináris -több szakterületen átívelő- teamek a márkákat tanítják meg arra, hogy azonosítani tudják házon belül a körforgásos működés ellen ható céges tényezőket. Itt hat brand fogja átalakítani működését 2020 októberétől. Egy másik projekt -a washingtoni World Resources Institute segítségével- a piaci igényt hivatott bizonyítani a ruhaújrahasználatra. Ebbe húsz márkát vonnak be az USA-ban, Angliában és Indiában.

Egy másik projekt Londonban nyújt tudástámogatást öt (ruha)kereskedelmi cégnek, három közülük kísérleti jelleggel bevezeti a körforgásos modellt, 2021 májusától pedig állandó jelleggel alkalmazza. Ebben szerepet kap a ruhabérlési modell éppúgy, mint a re-commerce, vagyis a megunt, elhasznált termékek visszavétele a vásárlóktól és újraértékesítésük. Még arra is hangsúlyt fektettek a C&A alapítványánál, hogy olyan projekt is helyet kapjon az öt kezdeményezés között, mely a fiatal hölgyek mentális jólétét támogatja.

Kezdeményezések
Hasonló összefogás már másutt is tapasztalható az iparágon belül. Az Ellen MacArthur Foudnation életre hívta a Tedd körforgásossá a divatot (Make Fashion Circular) kezdeményezést, de hasonló célokat tűzött ki a Fashion for Good koalíció vagy a Global Fashion Agenda a 2020-as célkitűzéseivel.
Termékvisszagyűjtés

A John Lewis, Anglia vezető kereskedelmi cége, mely főként elektronikai eszközöket, bútorokat és divatárut forgalmaz, már a gyakorlatban alkalmazza a visszagyűjtést. A Stuffstr nevű alkalmazás segítségével -melyet a körforgásos gazdaság eBay-ének tartanak- elhordott ruhákat gyűjt vissza angliai vásárlóitól.

A rendszer a következőképp működik: az applikáción a vásárlónak megmutatják, hogy használt termékéért mennyi pénzt kínál a John Lewis. Ha összegyűlt 50 angol fontnyi értékben megunt vagy elhasznált terméke, egy futár kijön és elviszi őket. A vásárló cserébe kap egy ajándékkupont, amit levásárolhat a John Lewis-nál. Az összeg természetesen akkora, amennyit érnek a visszaárusított árucikkek. A cég a termékeket vagy ismét eladja (de nem saját áruházaiban), vagy megjavítja (szintén eladási szándékkal), vagy újrahasznosítja az alapanyagát.

"Minden visszahozott árunak van értéke, még a használt zokninak is," mondta John Atcheson, a Stuffstr vezérigazgatója. A John Lewis 2017-ben 27 000 elektronikai készüléket és 2000 használt szófát vett vissza ezzel a módszerrel, s 55 000 matrac anyagát hasznosította újra.

Újrahasznosított műanyagból készült
(fotó: Adidas/Hannah Hlavacek)

"Felhasznosítás"

A Looptworks a Patagonia kihívására válaszolva nemrég új termékkollekciót mutatott be, melyben halászgumicsizmákat hasznosított újra étel- és italtartó dobozokként. Ezek úgynevezett upcycled -szó szerint "felhasznosított"- termékek. Ilyenkor úgy kerül újrahasznosításra az árucikk előző formájából és szerepéből, hogy egy magasabb szinten funkcionál új formájában.

Egyébként mind a Looptworks, mind a Patagonia B-vállalat, vagyis a társadalmi hasznosságot helyezi a profitérdek elé. A Looptworks többször együttműködött már a Patagonia fölös raktárállományának, illetve a gyártás során fennmaradt fölösleg újrahasznosításában.

(Sustainable Brands)

Véleményvezér

Teljes bukta lett Orbán Viktor igazságpillanata

Teljes bukta lett Orbán Viktor igazságpillanata 

Orbán Viktor egyre nagyobbakat lódít egyre kevesebb sikerrel.
Elutasították Magyar Péter feljelentését Orbán Viktor ellen

Elutasították Magyar Péter feljelentését Orbán Viktor ellen 

Az ügyészség döntött Orbán Viktor feljelentése ügyében.
Vatikán már nem békepárti, a pápa az ukrán elnököt fogadta

Vatikán már nem békepárti, a pápa az ukrán elnököt fogadta 

Az új pápa előbb fogadta az ukrán elnököt, mint Orbán Viktort.
Magyar Péter nyilvánosságra hozta, hogy szerinte hol lopott milliárdokat a Fidesz

Magyar Péter nyilvánosságra hozta, hogy szerinte hol lopott milliárdokat a Fidesz 

Milliárdosok aggódhatnak egy kormányváltás esetén.
A szabadság hőseként ünnepelték Karácsony Gergelyt az Európai Parlamentben

A szabadság hőseként ünnepelték Karácsony Gergelyt az Európai Parlamentben 

A budapesti főpolgármester megdicsőült Strasbourgban.
A Fidesz az elmúlt öt év költekezését részben forintleértékelésből fedezte

A Fidesz az elmúlt öt év költekezését részben forintleértékelésből fedezte 

Első helyen az ipari termelői árak drágulásában.

Info & tech

Cégvezetés & irányítás

Piac & marketing


Magyar Brands, Superbrands, Bisnode, Zero CO2 logo