Különös fejlemény: az utóbbi 15 évben a marketingszakma a „soft” kreatív művészkedés és a hasraütéses ötletek irányából egyértelműen eltolódott az adatok által uralt „hard” azaz kőkemény üzlet felé. Ma már mérnöki pontossággal és nem intuícióval dolgoznak a legjobbak. Mi is mindent mérünk, amit csak csinálunk.
Hogyan csatlakozhat Ön ehhez a trendhez? Az online kommunikáció eredményességének egyik legkönnyebben elérhető eszköze a Google Analytics. Nem nagy ördöngösség, de jobb, ha előre tudunk a csapdáiról. Kerülje el ezt az 5 hibát, hogy okosan mérje marketingjét:
Alacsonyak a számok: itt a világvége!
Elsőre legalábbis a legtöbb felhasználón ez az érzés lesz úrrá, amikor használni kezdi az Google mérőeszközt. Holott egészen másként kell gondolkodni a sikerhez: hálásak kell lennünk az alacsony mutatóknak, mert ezek mutatják meg, hogy milyen marketingstratégia nem működött eddig.
Például Ügyfélszerzés menüpont alatt érdemes megnézni a
Minden forgalom → Csatornák → Közösségi hálózatok
adatot. Ez alapot szolgáltat annak eldöntéséhez, hogy melyik közösségi hálózatot használjuk még intenzívebben, mert onnan jön be a mi speciális célközönségünk zöme.
Ne a hiúsági statisztikákat elemezzük!
A hiúsági statisztikák olyan mérőszámok, amik szépen mutatnak, de nem járulnak hozzá a bevételünk növeléséhez. Itt van mindjárt az oldalon töltött idő mint a weboldal sikerének mértéke. Na és vajon kik töltik a legtöbb időt a céges oldalon? Nem biztos, hogy sikerül kitalálni, pedig alighanem a cég munkatársai. Hiszen az informatikustól akár a cégvezetőig el kell itt bíbelődniük ezzel-azzal, mert hozzátartozik a munkájukhoz.
Mit tegyünk, hogy ne csapjuk be azt, akit a legkönnyebb, azaz saját magunkat?
Az
Adminisztrálás → Szűrők → Új szűrő
útvonalon elérhető a filter, amivel kizárhatunk bizonyos IP címeket a forgalom méréséből azért, hogy a valóságot lássuk.
Nem minden forgalom egyforma
Sokféle forrásból érkeznek hozzánk a látogatók. Vannak köztük olyanok, akik rákerestek a Google-en egy problémájukra, és a mi tartalmainknak szavaztak bizalmat. Ez a szerves, vagyis az organikus keresés, amely igen értékes beáramlás bármely cég esetében. De vannak olyanok is, akik hirdetésünket látták, és akikét drágán megfizettünk a Google-nek.
Ne keverjük őket, mert ez is torz összképet ad! Szerencsére a Google Analytics van annyira okos, hogy különválassza nekünk ezeket, mert így megalapozott döntést lehet hozni arról, hogy mibe fektessünk több pénz vagy energiát, időt vagy tudást.
Hirdessünk többet? Vagy inkább írjunk cikkeket a blogunkra? Árnyalt mérés nélkül megválaszolhatatlan lenne ez a dilemma.
Mikor nem kell örülni nálunk töltött időnek?
Tévhit az is, hogy mindig jót jelent, ha a látogatók a weblapunkat hosszasan böngészik. Az is lehet persze, hogy a sok érdekes blogcikket, díjmentes tudásanyagot csemegézik: ez pedig végül vásárláshoz vezet. De önmagában akár meg is téveszthet minket a nyers adat, ha a fenti tartalommarketinges elemekben nem bővelkedik a webhelyünk. Ilyenkor valószínűbb, hogy a Google Analytics számai épp az ellenkezőjét tükrözik annak, amit szeretnénk. Mégpedig azt, hogy nem eléggé felhasználóbarát a weboldalunk, mert a látogatóink nem találják rögtön azt, amiért jöttek.
Inkább a trendet nézzük!
Ha fűrészfogas a grafikon, és le-fel visz a hullámvasút, az teljesen természetes. Csak a mesékben – és a csillagot az égről is leígérő üzleti konzultánsoknál – lehetségesek mindig felívelő statisztikák. Némi játék belefér! Ha következtetéseket akarunk levonni, ahhoz legalább féléves időtávlatot kell figyelembe venni. Ezen belül is a konverziós arány, vagyis látogatóknak a vásárlókéval osztott száma az, amire elsősorban kíváncsinak kell lennünk. Ennek általános trendje: növekedése vagy csökkenése már valóban számít, de ez is csak hosszabb, több hónapos távon értelmezhető igazán jól.
Annak számára, akinek mindennapi kenyere, a Google Analytics viszonylag egyszerű mérési platformot jelent. Fölösleges azonban túl mélyen elmerülni benne, ha valakinek épp nem rokonszenvesek a számok, vagy nem szereti, ha bokros teendői mellett újabb „házi feladatot” akarnak kiosztani neki. Ez esetben tanácsunk: ne vesztegesse a drága időt erre, hanem folyamodjon inkább szakértői segítséghez!
Szerző:
A Langmár Kommunikáció csapata