„Az első 20 év nem mondható az e-aláírás aranykorának Magyarországon, viszont a következő években robbanásszerűen nőhet a digitális identitással rendelkező szervezetek és magánszemélyek száma. A papírmentesen és a virtuális térben zajló ügyintézés hatalmas fejlődés előtt áll úgy a közigazgatási és üzleti folyamatok terén, mint a hétköznapi életben. Egyrészt a jogszabályi környezet változásai tolják ebbe az irányba az államot és a vállalatokat, másrészt a technológia hozzáférhetősége olyan széles körűvé vált, hogy fogyasztók tömegei részéről egyre erősödő az elvárás, hogy magán, üzleti vagy hivatalos ügyeiket képesek legyenek személyes megjelenés nélkül is elintézni. Az új generációs e-aláírás-szolgáltatások pedig már megfelelnek a digitális korban, okostelefonon szocializálódott, egyszerű és kényelmes megoldásra vágyó felhasználók fogyasztói igényeknek is” – mondta el Somkuti András, a Docler Csoport elnöke, a NETLOCK ügyvezetője.
Chipkártya és kártyaolvasó helyett elég egy mobil
Az eddig használt, klasszikusnak számító megoldások körülményessé és kényelmetlenné tették az e-aláírás folyamatát. Ahhoz, hogy egy dokumentumot elektronikusan aláírjunk eddig chipkártyára, kártyaolvasóra, speciális programra volt szükség. Az e-aláírások legújabb generációja azonban már semmilyen speciális segédeszközt – chipkártyát vagy kártyaolvasót – nem igényel. Most már akár az unió minden országában egységesen elfogadott, minősített e-aláírást is létrehozhatunk bárhol, bármikor, akár egy okostelefonon is.
Pénzintézetek járnak az élen, de ébred az állam és a KKV-szektor is
“Az elmúlt hónapokban egyre több pénzintézet vezette be az ún. biometrikus aláírást, amikor az ügyfél nem papíron, hanem egy táblagépen vagy aláíró padon ír alá. A kézi aláírás ilyen módon történő digitalizálása kiküszöböli a papír használatát. A következő lépés a teljesen a virtuális térben tartott ügyintézés lehet. Ehhez az ügyfélnek digitális identitással, vagyis egy olyan e-aláíró tanúsítvánnyal kell rendelkeznie, amelynek segítségével minden kétséget kizáróan képes magát azonosítani és elektronikusan aláírni, hitelesíteni nyomtatványokat, megrendeléseket a digitális térben. A szolgáltatói oldalon is meg kell teremteni azokat a lehetőségeket, hogy elfogadják az ilyen módon e-hitelesített dokumentumokat, ami nem csak technológia, hanem elhatározás kérdése is. Akár a közigazgatást, akár a versenyszektort nézzük, mi úgy látjuk, hogy fénysebességgel fog terjedni a digitalizáció. Kevesebb papír, kényelmesebb, gyorsabb és biztonságosabb lesz számos ügymenet a jövőben számos területen” – összegezte Somkuti András.