Egy vállalkozás beindítása és működtetése olyan, mint egy repülőgép irányítása – számos funkciót kell egy időben vezérelni, amelyek egyaránt fontosak, és csak akkor tud felszállni a repülő, ha ezek mindegyike megfelelően működik. Eközben azonban még a legnagyobbakkal is előfordul, hogy hibáznak – derül ki a Cápák között üzleti show befektetőinek vallomásából.
A nemzetközi szinten is ismert és elismert üzletemberek tapasztalataiból és az általuk mentorált, fejlesztett vállalkozások fő hibáiból sokat lehet és érdemes tanulni, ezért a pénzügyi szakember összegyűjtötte a legjellemzőbb hibákat, hogy a vállalkozások ne csak beindítsák a saját gépüket, de repülni is tudjanak vele.
A leggyakoribb hibák:
Szemellenző: nemcsak a szülők elfogultak a gyerekükkel szemben, bizony sok esetben a vállalkozások is olyannyira a saját cégükre, termékükre fókuszálnak, hogy eközben nem valósan, a piachoz igazodóan ítélik meg cégüket, terméküket és annak értékét. Érdemes ezért folyamatosan nyomon követni a piaci igényeket, változásokat.
Csőlátás: főként a fejlesztést igénylő termékeknél jellemző, hogy aki hosszú hónapok – akár évek – óta egy adott probléma megoldására fókuszál, gyakran éppen emiatt már nem veszi észre az akár nyilvánvaló megoldást. Ha úgy látjuk tehát, hogy elakadtunk, mindig sokat segíthet, ha valaki külső szemmel ránéz a problémánkra.
Modern polihisztorok: mivel az induláskor napi szinten számtalan gyors döntést kell meghozni, ezért szinte elkerülhetetlen, hogy a vállalkozást érintő ügyek ne egy kézben legyenek. Idővel azonban érdemes felülvizsgálni, hogy milyen feladatokat lehet delegálni, illetve olyan szakembereket felvenni vagy külső tanácsadóként alkalmazni, aki egy-egy – gazdasági, jogi, pénzügyi, technológiai, kereskedelmi, marketing stb. – szakterülethez jobban értenek. Így arra koncentrálhatsz, amihez a legjobban értesz.
Hol vannak a vevők?: sok vállalkozás esik abba a hibába, hogy a lehető legjobb terméket akarja létrehozni, ezért annyira a fejlesztésre helyezi a hangsúlyt, hogy közben nem fordít időt, energiát az üzletszerzésre. Így mire elkészül a termék, a cég csődbe megy, hiszen nincs kinek értékesíteni. A termékfejlesztés mellett ezért egyszerre és ugyanannyi energiát kell a piacszerzésre is fordítani.