Mi derülhet ki a jónak tűnő jelöltről?

2019. március 27. szerda - 07:30 / piacesprofit.hu
  •    

Minden munkáltató járt már úgy, hogy a felvett munkatárs nem váltotta be a hozzá fűzött reményeket. Ezzel kapcsolatban Nemes-Nagy Szilvia saját tapasztalatát osztja meg velünk. Igaz történet következik, amelyből felismerheted, mennyire fontos a személyiségteszt és a referencia-ellenőrzés a cégvezetés gyakorlatában.

Miért nem vált be a gyakorlatban a jónak tűnő munkatárs?

Egyik friss küldetésünk az volt, hogy megvizsgáljuk, miért nem volt sikeres egy ígéretesnek indult kiválasztás. Emberünk értékesítőnek jelentkezett. Termelékenysége jó volt, a referencia pozitívan nyilatkozott róla. Sőt amúgy a tesztjei értéke is rendben volt. Interjún jól szuperált, meggyőzőnek tűnt. Fel is vették, és ekkor jött a feketeleves: nem tudta hozni az eredményeket!

Oltári baklövések a személyzetfelvételben
Hiába van munkaerőhiány, kapkodva és a stressztől verejtékben úszva nem lehet jó személyzeti döntéseket hozni. Ehhez mérőeszköz és a profi állásinterjú-adatok kellenek.

Első lépésként megnéztük a tesztjét, ami a személyiséget vizsgálta. Minden rendben volt, de kiderült belőle egy nagyon fontos részlet!  Bár az eredmény kellően nagy aktivitást mutatott, ami arra utalt, hogy a személy nem szereti az egy helyben végzett ülőmunkát, vagyis éppen megfelelő lehetne az értékesítői posztra, a valóság az volt, hogy az új munkahelyén alig mozdult ki az irodából – leszámítva a mellékhelyiséget! Ami ugye kevés ahhoz, hogy bevételt termeljen.

Mi lehet az ok? Elkezdtünk Sherlock Holmesként nyomozni. Elindultunk visszafelé az időben. Megnéztük ismét a termelékenységét, adatoltuk eddigi karrierjét, megerősítve, hogy produktivitása a múltban tényleg jó volt.

Aztán a referenciára terelődött a szó. Ott is rendben lévőnek tűnt minden.

Kép:FreeDigitalPhotos.net/jesadaphorn

Kép: FreeDigitalPhotos.net/jesadaphorn

Majd rákérdeztünk: hát mit értékesített?

Kiderült, hogy kis értékű, gyorsan forgó termékekkel dolgozott. A rövid ciklusok és a szinte azonnali megrendelések voltak ismertek számára. Ez volt a világa, ebben a közegben érezte elemében magát.

Ekkor már egyértelmű volt, hogy miért is nem tudott jól dolgozni az új területen. Ennek a cégnek, amelyhez váltott (vagyis az ügyfelünknek) hosszú és igényes projektjei vannak. Néha akár fél évbe (!) is telhet, mire lezárulnak.

A felmondó munkatársak nyomában
Azt tapasztaljuk, hogy sokkal elkeseredettebbek a munkaerőt kereső cégvezetők most, mint korábban. Miért? Mert hiába keresnek folyamatosan embert, ha fel is vesznek végre valakit, akkor két hét, egy hónap múlva az feláll, és elmegy. Nemes-Nagy Szilvia személyzeti és vezetési tanácsadó szerint ez megakadályozható, ha több időt szánunk az emberekre.

Számottevő különbség az is, hogy nagy értékűek a termékeik, és ezért – illetve a saját státuszuknál fogva is – az ügyfeleik szeretik, ha személyes tárgyaláson tanácsokat is kapnak, szemtől szemben találkozhatnak a kérdéseikkel foglalkozó, igényeikről gondoskodó, ideális értékesítővel.

Csakhogy ez az értékesítő el sem tudta képzelni, hogy ilyen nagy értékű terméket megvennének Magyarországon, és hogy van ennek piaca nálunk! A referenciája így semmit sem ért, tulajdonképpen pályakezdőnek lehetett, sőt kellett volna őt felvenni.

Tehát, ha például értékesítőt szeretnénk felvenni, akkor a profin kiértékelt teszt és a pontos referencia-ellenőrzés is nagyon fontos, hogy ne tévesszenek meg a felszínes hasonlóságok és az üres látszatok.

Szerző:

Nemes-Nagy Szilvia

Személyzeti és vezetési szakértő

Performia Hungary Kft.

Építsd fel a csapatod!

Szerzőnkről:
szlvia_belyegkepNemes-Nagy Szilvia vezetési és toborzási specialista. Összesen harmincnégy éve oktat, amiből több mint húsz éve az üzleti világban. Tizenhét éve konzultáns, szervezetfejlesztési és vezetői képzéseket tart Magyarország mellett már Romániában is. Képzésein több mint hatezer vezető vett részt kb. ezerötszáz cégtől. 2010-től a Performia Hungary és Exelect Hungary tulajdonos ügyvezetője. Küldetése, hogy a vezetők képzettek legyenek a szervezés, a toborzás és a személyzetkezelés terén úgy, hogy növelni tudják a cég termelékenységét és ezáltal a morált. Célja, hogy egyre többen megtapasztalják, hogy lehet örömteli a vállalkozás.

 

Feliratkozom a(z) Cégvezetés & irányítás téma cikkértesítőjére. A megjelenő új cikkekről tájékoztatást kérek