Oltári baklövések a személyzetfelvételben

2019. március 06. szerda - 07:30 / piacesprofit.hu
  •    

Hiába van munkaerőhiány, kapkodva és a stressztől verejtékben úszva nem lehet jó személyzeti döntéseket hozni. Ehhez mérőeszköz és a profi állásinterjú-adatok kellenek. Nagyjából így foglalható össze annak a történetnek a tanulsága, amelyet Nemes-Nagy Szilvia személyzeti és vezetési szakértő oszt meg velünk.

Hiába van emberhiány, mert ha felvesszük a rossz munkaerőt, azzal csak nagyobb kárt csinálunk, mint azzal, ha akár üresen áll még egy ideig a pozíció. Igaz, hogy nem termel többet a cég, és így talán nem lesz növekedés. Na de legalább nem okoz nekünk egyenesen kárt,az oda nem illő ember! Az alapszabály tehát: „először is ne ártsunk!ˮ

Az orvosképzésnek nem véletlenül ez az alapelve (primum non nocere), de a személyzetfelvétel területén is 100 százalékig érvényes. Nem a hiány és a szükség kell, hogy diktálja a döntést, mert szerencsére van rá módszer, hogy lássuk azt, ami amúgy láthatatlan: a jelölt jövőbeli termelékenységét.  Eddig az elmélet és a bevezető. Na de mi a tapasztalat? Mi szokott lenni ehhez képest a jelenlegi vezetői gyakorlat? És mik a legnagyobb baklövések a személyzetfelvételben?

ember a cuccaival az irodában

Kép:Fotolia

Nem biztos, hogy a Google a barátod

Az egyik gyakori hiba nem is vezetői készületlenségből ered, hanem rossz helyről való tájékozódásból. Felelős emberekről van szó, akik keresik a forrást, csak éppen nem a legjobb helyen. Mert hogy is szól a szlogen? „A Google a barátod.ˮ Úgyhogy a személyzeti döntéshozó bepötyögi a keresőszót („állásinterjúˮ vagy valami hasonló), és már jön is szembe a butaságok áradata, a szakszerűtlen kérdésjavaslatok.

Ez nem sarkítás, hanem a sajnálatos valóság: innen-onnan vadásszák össze egyes vezetők a kérdéseket. Első hallásra talán furfangosnak, szellemesnek tűnnek, de valójában pontosan annyi közük van az adatolt, megbízható személyzetfelvételhez, mint annak, ha kávézaccból jósolnánk üzleti trendeket.

Íme egy-két gyöngyszem. „Ha Ön fa lenne, milyen fa szeretne lenni?ˮ Na és az „ideálisˮ válasz, amit elvárnának a jelölttől: „ALMAFA – mert az termő!”

Amikor nem tudod kirúgni a rossz munkaerőt
Soha nem egyik napról a másikra romlik le egy dolgozó teljesítménye, de sokszor későn vesszük észre, ha nem megfelelő a monitoring, illetve még ha észre is vesszük, nem tudjuk, hogyan tegyük szóvá ezt a helyzetet – figyelmeztet szakértőnk, Nemes-Nagy Szilvia.

Emlékszem egy esetre, amikor területi képviselő jelöltet mutattunk be az ügyfelünknek. Az interjúzásban képzetlen, pontosabban: önművelő (autodidakta) ügyvezető a következőt kérdezte, „ha Ön megáll egy benzinkútnál, mibe kéri a kávét, papírbögrébe vagy porcelán csészébe?ˮ Mi meg csak pislogtunk, mert nem értettük, hogy ez most mire jó. Az interjú után kifaggattuk az ügyvezetőt, hogy mi volt a helyes válasz. Azt mondta, hát a porceláncsésze, mert az azt jelenti, hogy igényes az illető…

Mi a baj ezekkel a kérdésekkel? Nincs meg a céljuk. A kérdező maga sem tudja, mit is akar kihozni az egészből. Cserébe aztán ehhez méltó válaszokat is kap. Rögtön bejön a képbe a színlelés. Mesterkéltségre mesterkéltség lesz a reakció. Mert a jelölt érzi, hogy művi a kérdés, és nem a saját, hiteles válaszán kezd el gondolkodni, hanem azon, hogy mit is akar hallani az interjúztató.

Így aztán kölcsönösen orruknál fogva vezethetik, hitegethetik egymást – csak az eredmény lehet, hogy nagy csalódást lesz, amikor a tényleges munkavégzés ideje jön el. Mert a jelöltnek csak a beszélőkéje volt jó, de a munka mezején adott esetben fabatkát sem ér az illető.

Most akkor szónokot vagy munkatársat keresünk?

Ehhez az utóbbi gondolathoz kapcsolódik egy másik szarvashiba. Elküldjük a jelöltet szépen a céghez. Az ügyvezető beszél vele, és néha (de csak akkor, ha az illető nem képzett az interjúztatásban!) a következő jön vissza hozzánk válaszként: „hááát… nem igazán győzött meg a jelöltˮ.

Munkaerő: hol keresselek?
A munkaerőhiány miatt ebben az évben is sorra teszik majd közzé az álláshirdetéseket a cégek. De hogyan érhetjük el azokat az embereket, akik valóban értékes tagjai lesznek a csapatunknak? Szakértőnk segít!

De kérem, hát mit értsünk ezen a meggyőzésen? Nem szónokképzőt végzett embereket akarunk felvenni, hanem jól dolgozó embereket! Még az olyan, kommunikációra (is) épülő szakmák esetében sem biztos, hogy épp a meggyőző beszéd a legfontosabb szempont, mint például az értékesítés.

Van olyan értékesítő ismerősöm, aki hihetetlen elkötezelezett, szívből és lélekkel végzi a munkáját, úgyhogy annyira rá tud hangolódni az ügyfelekre, hogy nagyon hatékonyan ad el. De ő egy interjún nem fog jól teljesíteni, mert nem szeret szerepelni, nem önmagával van elfoglalva, hanem az ügyfelével. És pont ez az értékesítői sikerének a titka!

Mint általános szabályszerűség, megállapítható tehát, hogy a termelő emberek ritkán igazán jók abban, hogy eladják magukat. Mert ők nem erre építik fel a karrierjüket, hanem a teljesítményükre. Épp ezért, ha a személyzeti döntéshozó nem képzett az interjúztatásban, akkor könnyen megtéveszthetik azok, akiknek viszont nem az az elvük, hogy a tettek beszéljenek a szavak helyett, hanem csak nagy dumások.

Nagyjából ez az összkép. Már „csakˮ az lenne a kérdés, hogy: ha nem így, akkor hogyan, miként járjunk el?

Az őszinte válasz az, hogy valóban nem könnyű. Sőt igazi művészet meglátni, hogy ki az, aki el fogja végezni a munkát. De mint minden készség, ez is tanulható!

Szerző:

Nemes-Nagy Szilvia

Személyzeti és vezetési szakértő

Performia Hungary Kft.

Építsd fel a csapatod!

Szerzőnkről:
szlvia_belyegkepNemes-Nagy Szilvia vezetési és toborzási specialista. Összesen harmincnégy éve oktat, amiből több mint húsz éve az üzleti világban. Tizenhét éve konzultáns, szervezetfejlesztési és vezetői képzéseket tart Magyarország mellett már Romániában is. Képzésein több mint hatezer vezető vett részt kb. ezerötszáz cégtől. 2010-től a Performia Hungary és Exelect Hungary tulajdonos ügyvezetője. Küldetése, hogy vezetők képzettek legyenek a szervezés, a toborzás és a személyzetkezelés terén úgy, hogy növelni tudják a cég termelékenységét, és ezáltal a morált. Célja, hogy egyre többen megtapasztalják, hogy lehet örömteli a vállalkozás.

 

Feliratkozom a(z) Cégvezetés & irányítás téma cikkértesítőjére. A megjelenő új cikkekről tájékoztatást kérek