Munkaerő: hol keresselek?

A munkaerőhiány miatt ebben az évben is sorra teszik majd közzé az álláshirdetéseket a cégek. De hogyan érhetjük el azokat az embereket, akik valóban értékes tagjai lesznek a csapatunknak? Szakértőnk segít!

Mit remélt Magyarország az EU-tagságtól és mi lett mindebből 20 év alatt?
Devizahitelezés, euróbevezetés, uniós pénzek, kilátások - online Klasszis Klubtalálkozó élőben Medgyessy Péterrel!

Vegyen részt és kérdezzen Ön is Magyarország korábbi miniszterelnökétől!

2024. április 22. 15:30

A részvétel ingyenes, regisztráljon itt!

Nemes Nagy Szilvia - Kép: Performia

Jelenleg a piacvezető álláshirdetési portál a Profession.hu. Itt keresnek a legtöbben állást, ezért itt is hirdetnek a legtöbben, és fordítva. Viszont épp ezért óriási a zaj, rengeteg az álláshirdetés. Ha a hirdetések tengerében nem figyelnek fel az álláskeresők a mi ajánlatunkra, akkor hiába várjuk a jelentkezéseket. Mit tehetünk? Nemes-Nagy Szilvia szakértőnk segít!

Hol és hogyan hirdessünk?

Gyakori kérdés az ügyfelektől, hogy hol hirdessünk? Milyen csatornákat válasszunk? Egy biztos: találékonynak kell lenni. A következő tippekről fontos tudni, hogy mostanra érvényesek, pár hónap múlva lehet, hogy teljesen más lesz a helyzet, annyira gyorsan változik ez a terület. Ezért használd a tippeket most, ha épp szükséged van új munkatársra. Az álláshirdetések készítése már nem is a munkaerőpiacra hasonlít, hanem olyan, mint a marketing. Folyton résen kell lenni, figyelni kell, hogy mi működik és mi nem. Aki azt mondja, hogy ez és ez a trükk mindig beválik a hirdetéseknél, az eleve gyanús. Ma folyamatosan fel kell hívni magunkra a figyelmet, aki ezt nem tanulja meg, az le fog maradni a termékeivel a piacon és a cégével a munkaerőpiacon.

Alapvető törvényszerűségek a sikeres álláshirdetéshez

Mi is használjuk az álláshirdetési portálokat. Ezek a legkézenfekvőbbek, amik mindenkinek eszébe jutnak. Akkor sem érdemes kihagyni őket, ha használunk alternatív csatornákat.

Jó tanács: soha ne ár alapján válasszunk hirdetési felületet.
Mi minden évben megversenyeztetjük az álláshirdetési csatornákat. Megnézzük, melyik hozta az adott évben a legtöbb értékes megkeresést számunkra, és ez alapján rangsoroljuk őket. Ez az első tanácsunk mindenkinek: figyeljünk a hatékonyságra, azaz honnan érkeznek hozzánk az értékes jelentkezők.

Sokáig a Professiont csak kvalifikáltabb munkakörökre lehetett használni. Egyrészt őrült drága volt szakmunkást, asztalost, szobalányt, betanított munkást keresni rajta. Sőt, ezeknek az embereknek egy nagy része nem is ezen a portálon keresett munkát. Mára már alkalmazkodott a cég és készítettek külön csomagokat fizikai dolgozók keresésére is, és a jelek szerint jól működik.

Az egyéb népszerű oldalak, mint a Jófogás szintén bevállhat toborzásra is, egyszerűen azért, mert sokan ismerik.
Ahhoz, hogy eldöntsük, melyik hirdetési portálért fizessünk, a kulcs, hogy nagyon jól kell ismernünk a célközönséget. El kell tudnunk képzelni, hogyan működik az általunk ideális jelölt, például milyen körökben mozog, mit olvas, milyen az érdeklődési köre, hol lakik, stb. Ez alapján tudjuk kiválasztani, hogy milyen hirdetési csatornákat érdemes használnunk. Hiába teszel ki online hirdetéseket, ha a célközönséged csak a nyomtatott sajtót szereti olvasni, vagy hiába plakátolsz a fővárosban, ha vidéki dolgozókat keresel.

Ezért nincs és nem is lehet biztos recept a sikeres hirdetésre. De azért van sok lehetőség, amire csak kevesen gondolnak…

Egy szokatlan eszköz a munkatársak megtartásához
A cégvezetők sokszor már azzal is elégedettek lennének, ha jobbak lennének a munkatársak megtartásában. A versenytársak ugyanis semmilyen eszköztől nem riadnak vissza, hogy elcsábítsák a jó munkaerőt. Hogyan segíthetünk ezen a helyzeten? Nemes-Nagy Szilvia egy merőben szokatlan választ ad a kérdésre.
Elhanyagolt hirdetési felület: a helyi portálok

Gyöngyösön, ahol az Édesanyám lakik, az Ingyen piacot hozzák házhoz. Az Anyukám ebből értesül mindenről, benne van az ingatlan hirdetésektől kezdve az álláshirdetéseken át az is, hogy kinek lesz temetése. Ahol ez ilyen erős, jól beágyazott média, ott ezt kell használni. Máshol nem ilyen népszerű a helyi újság, ott pedig nem érdemes foglalkozni vele.

A helyi rádiók, televíziók is nagyon jól tudnak működni. Azt tapasztalom, hogy vidéken szeretik az emberek a helyi adókat: jó zene megy és helyi hírekről értesülnek, ezért napközben szívesen hallgatják. Ha naponta ötször hallja valaki a reklámunkat, akkor az beég az emlékezetébe. Ezek után a könnyebben találunk a területen munkatársat is, mert a nevünk is ismert lesz a régióban.

Ugyanígy a tévés képújság is jól működhet.

Vidéken még jó eszköz lehet a plakátolás és a szórólapozás is, ha a megfelelő helyre tesszük ki. Hová? Közértbe, az orvosi rendelő várótermébe, művelődési házba, önkormányzat faliújságjára, buszmegállóba, postára, bankba, tehát olyan helyekre, ahol sokan megfordulnak. Érdemes feltűnő színeket használni, hogy kitűnjön a sok egyéb hirdetés közül a miénk. Praktikus a plakáthoz elvihető szórólapot is kihelyezni az elérhetőségekkel. De be lehet dobálni a szórólapokat közvetlen a postaládákba is. Budapesten viszont ez nem opció: nem annyira népszerű a helyi média, az országos csatornák erősebbek. Gyakran a hirdetőoszlopok is annyira tele vannak, hogy nem tűnik fel rajtuk egy-egy plakát.

Szakmai fórumok

Ügyfeleimtől tudom, hogy milyen jól működik a Jogi Fórum és az Építész Fórum. Mindkettőnél annyira ismert a szakmai portál, hogy nem is kell igénybe venniük a többi álláshirdető oldalt. A szakterületeden van ilyen? Használd! Sokkal kvalifikáltabb jelentkezők jönnek, ráadásul kedvezőbb áron.

Munkaerőhiány 2019: hol vannak a jó munkavállalók?
Mindent kipróbáltunk már? Automatizációval, fejlesztésekkel, amit lehetett, kiváltottunk? Mégis túlórázunk, túlhajszoljuk magunkat és hűséges munkatársainkat? Biztos van más megoldás! A Piac & Profit konferenciáján szakértő előadók segítségével mutatunk be jól bevált toborzási és megtartási gyakorlatokat!
Időpont: március 7. (csütörtök) 9.30–16.00
Helyszín: Budapest, Experience Center Konferenciaközpont, Szentmihályi út 171. 3. emelet
Használd a közösségi médiát

Kezdjük a legnépszerűbbel: saját ismerőseimnél látom, hogy korra-nemre való tekintet nélkül mindenki „fészbúkozik”. Lehet szidni, kárhoztatni, de hihetetlenül népszerű! És ezért működik. Nekünk pont ilyen megoldások kellenek.

Így az álláshirdetést is ki lehet tenni a Facebookra, lehet kérni az ismerősöket, hogy osszák meg. Az emberek szociálisak, akarnak segíteni, ezért meg fogják osztani. Plusz, kérjük meg a munkatársakat, hogy ők is terjesszék, legyen ebből egy közös ügy, hiszen mindenkinek fontos, hogy ki jön be a csapatba.

A közösségi médián hirdetésként is feladhatod az álláshirdetésedet. Így még mindig kedvező áron tudod terjeszteni, mert az álláshirdetéseket jóval többen osztják meg a termékeket reklámozó hirdetéseknél. Plusz, remek lehetőség arra, hogy kísérletezz a hirdetés szövegével, képi megjelenítésével. Nem mellékesen pedig, nagyon jó kis reklám a cégednek, hiszen a hirdetés szövegében bemutathatod, hogy mivel foglalkoztok.

A harmadik módszer, ami jól működik a közösségi médián, és nem csak a Facebookon: ha ismerősöket megszólítunk üzenettel. Én szoktam ismerősöknek írni pár mondatot arról, hogy kit keresek. Nagyon jó tapasztalataim vannak vele, már csak azért is, mert kommunikációba lehet kerülni olyanokkal is, akikkel már régóta nem beszéltél. Ugyanez telefonon is működik. Hívd fel egy ismerősödet, és kérdezd meg tőle, hogy tud-e ajánlani olyan embert, aki jó lehet a csapatodba.

Használd ki a “hasonló hasonlót vonz” törvényszerűséget

Én olyan embereket is meg szólítok, akit el tudok képzelni az adott pozícióban. Természetesen nem csábítok el senkit a munkahelyéről. Egyszerűen csak tudom, hogy minden ember környezetében vannak hasonló érdeklődésű barátai, ismerősei. Ilyenkor azt mondom: “Figyelj, pont olyan embert keresek, mint Te, aki szorgalmas, precíz és kitartó stb.” Őszinte elismerést adok, ez jól esik az egyénnek, és szívesen segít. Nagyon sokszor jön tőlük jó jelölt! Gondoltad volna?

Nem erre az állásra, de jönnék
Hihetetlen ütemben termelődnek és terjednek a közösségi média felületein az álláshirdetések. Látszólag nagyon egyszerűen használható ez a vadászmező, valójában azonban sok olyan érzékeny pontja van a kommunikációnak, amelyen elcsúszhat egymás mellett a kereslet és a kínálat.
A kollégákat is meg lehet mozgatni. Persze csak ott, ahol jól érzik magukat az emberek a munkahelyen, különben a kisujjukat sem fogják mozdítani, hogy új kollégát hozzanak be. Akik viszont szeretnek nálad dolgozni, azoknál el lehet érni, hogy együttműködjenek a közös célért. Ügyfeleket és beszállítókat is ugyanígy meg lehet szólítani, hogy “Figyelj, keresünk egy pénzügyest, Tudsz valakit?” Viszont érdemes egy listát csinálni azokról, akiket megkérdezel. Felmerül a kérdés: nem ciki, ha végül nem vesszük fel azt az embert, akit ismerős ajánlott? Nem! Mert előre kommunikálom, hogy nem garantálom, hogy azonnal bejut a cégbe, először keresztül kell mennie a felvételi körökön, és ha megfelel, akkor felvesszük.

Saját adatbázis kiépítése

Amikor hozzánk jelentkezik valaki, de nem ő lett a befutó, akkor mindig megkérdezzük, kér-e tájékoztatást más álláslehetőségekről. Így épül egy adatbázisunk. És nem csak olyan álláslehetőségeket lehet kiküldeni neki, ami pont számára érdekes, hiszen egy tőle távoli pozíciót ajánlhat az ismerőseinek is.

Ezek azok a módszerek és csatornák, amik nálunk beváltak. De ne állj meg itt. Üljetek össze a csapatoddal és ötleteljetek rajta, hogy még hol és hogyan lehet hirdetni az adott állást! Egészen szokatlan, merész módszereket is érdemes kipróbálni. Ha jó az álláshirdetés szövege, akkor a sikernek már csak egy kulcsa van: hogy hányszor és milyen gyakran kommunikáljuk.

Csinálj kampányt belőle! Azaz, intenzíven kommunikáld egy bizonyos idő alatt. Hiszen egy munkakör betöltésére nincsenek hónapjaid, gyorsan akarsz új munkatársat. A legtöbb cégnél ezt csak a HR-es csinálja, ami édeskevés. Ha az egész csapat terjeszti az üzenetet, akkor többszörösre növeled a hatékonyságot.

Szerző:

Nemes-Nagy Szilvia

Személyzeti és vezetési szakértő

Performia Hungary Kft.

Építsd fel a csapatod!

Szerzőnkről:
Nemes-Nagy Szilvia vezetési és toborzási specialista. Összesen harmincnégy éve oktat, amiből több mint húsz éve az üzleti világban. Tizenhét éve konzultáns, szervezetfejlesztési és vezetői képzéseket tart Magyarország mellett már Romániában is. Képzésein több mint hatezer vezető vett részt kb. ezerötszáz cégtől. 2010-től a Performia Hungary és Exelect Hungary tulajdonos ügyvezetője. Küldetése, hogy vezetők képzettek legyenek a szervezés, a toborzás és a személyzetkezelés terén úgy, hogy növelni tudják a cég termelékenységét, és ezáltal a morált. Célja, hogy egyre többen megtapasztalják, hogy lehet örömteli a vállalkozás.

Véleményvezér

Szégyenteljes helyre került Magyarország a jogállamisági index alapján

Szégyenteljes helyre került Magyarország a jogállamisági index alapján 

A magyar jogásztársadalom levizsgázott.
Schmitt Pál szelleme kísért Norvégiában

Schmitt Pál szelleme kísért Norvégiában 

A makulátlanság egy elengedhetetlen szempont Norvégiában.
Lengyelországnak jót tett a kormányváltás

Lengyelországnak jót tett a kormányváltás 

A lengyel gazdasági csoda nem három napig tart.
Magyarország Európában az utolsó helyen az egészségügyi kiadások rangsorában

Magyarország Európában az utolsó helyen az egészségügyi kiadások rangsorában 

Mindenképpen javítani kellene a finanszírozáson.
Magyarország a technikai államcsőd felé tart, megszorítások jöhetnek

Magyarország a technikai államcsőd felé tart, megszorítások jöhetnek 

A világgazdaság számai egyre javulnak, miközben a magyar államháztartás senyved.
Magyar Péter szerint levitézlett, idegen nyelven nem beszélő magyar politikusok vannak Brüsszelben

Magyar Péter szerint levitézlett, idegen nyelven nem beszélő magyar politikusok vannak Brüsszelben 

Tényleg ciki Brüsszelben az idegen nyelvet alig tudó magyar képviselők jelenléte.


Magyar Brands, Superbrands, Bisnode, Zero CO2 logo