Az agykutatások révén a reklámpszichológusok is egyre közelebb kerülnek, hogy megértsék, mi történik az agyban, egy váratlan meglepetés hatására. Kutatások alapján az agy egy speciális kis képződménye a hippocampus (bent az agy mélyén) felelős azért, hogy előrevetítse a történéseket. Egyetlen ingerre előhív egy teljes eseménysort. Ez történik akkor, mikor valamit megszokunk vagy elvárunk. A kiváltó inger - pl az első kép vagy szó - után agyunk már előrevetíti a következő történéseket, nem pedig észleli azokat.
Mi a tanulság?
Ha egy ismerős helyzetet vagy képet mutatsz a befogadó agya automatikusan előrejelzi, hogy várhatóan mi fog történni a következő pillanatban. De ha te, mint profi reklámszakember megtöröd ezt a sablont valami váratlannal - pl egy váratlan képet, sablont, vagy szöveget illesztesz a folyamatba, akkor sokkal erőteljesebben megfogod ragadni a közönséged figyelmét.
Ahol már találkozhattunk ezzel
A szövegírók már régóta használják ezt a tudást. Például miközben én ezt írom, az agyad már megpróbálja kitalálni, hogy mit fogok m….
…..egfontolni. Ugye azt hitted, hogy azt akarom mondani, hogy "mondani"?
Agyunk valójában számos lehetsége szót - és hozzájuk tartozó jelentést - számításba vesz, mielőtt meghalljuk a szóban fo…
…glalt jelentést közvetítő utolsó hangot.
A reklámszövegírók például úgy használják ezt a technikát, hogy időnként egy ismerős kifejezést egy váratlan szóval helyettesítenek. Például "ki korán kel, kedvezményt lel". Az ismerős kifejezéshez képest váratlan szó felketi az olvasó figyelmét.
Mit tegyél:
- Használj ismert szófordulatokat, és cserélj ki bennünk egy-egy a kampányodnak vagy üzenetednek megfelelő szót!
- Személyes vagy audiocsatornán közvetített szóbeli előadásnál használj hasonló kezdetű, de eltérő jelentésű" beugrató" szót, mivel agyunk "szókiválogató" módszere megerősíti az elvárást, és könnyebben beépül az üzeneted!
- Biztosíts az "előrejelzéstől" eltérő információt, hogy biztosan felfigyeljenek rád!
…k, szóval hajrá, használd!
Szerző:
Földi Miklós Dániel
Reklámpszichológus,