Már két éve dolgozik a Google egy csapata az Android utódján, a Fuchsia nevű mobil operációs rendszeren. A rendszer eredetileg külsős fejlesztők egy kis csapatának szenvedélyprojektje volt, akik azt sem zárták ki, hogy nyílt forráskódú programot készítsenek, a forráskód egyes részeit közzé is tették.
Később azonban a Google egyre több fantáziát látott a Fuchsiában. A Bloomberg szerint mostanra már ott tart az ügy, hogy az oprendszer a Google egyik vezető terméke legyen, idővel felváltsa az Androidot és a Chrome OS-t, sőt, egységesen ennek a rendszernek egy-egy változata működne az összes Google-termékben, a mobiltelefonoktól az otthoni okoseszközökig (például a Google Assistant-ben).
Fő a biztonság
Az átállás egyik előnye lenne, hogy a Google-eszközök mind azonos keretrendszerben működnének, ami megkönnyítené azok összekötését, párhuzamos fejlesztését. A másik ok, amiért a Google az Android lecserélésén gondolkodik, a biztonság: az elmúlt években a kiberbűnözők számos biztonsági rést találtak a Google operációs rendszerében, és a lyukakat kihasználó vírusok jókora károkat okoztak.
Az Android mostanra teljesítmény és biztonság terén elmarad a fő riválisaitól, az Apple iOS-től és a Windowstól. Ennek egyik fő oka, hogy a rendszert elég nehézkes frissíteni. Míg a Windows vagy az iOS-felhasználók többsége rendszeresen frissíti a szoftvert – beleértve annak biztonsági funkcióit is –, amikor megérkezik az új update, addig az Android-felhasználók mintegy 90 százaléka elavult verziót használ. A terv szerint a Fuchsia ezen változtatnak, a Windows-updatekhez hasonló rendszeres frissítésekkel növelné a biztonságot.
A biztonsági frissítéseken túl kevés részlet derült ki a Fuchsia működéséről. A tervek szerint az operációs rendszer hasonló grafikai felülettel működik majd mobilon és asztali számítógépeken, emellett fejlesztik majd a beszédfelismerő alkalmazásait. Utóbbinak más Google-szolgáltatások, például a Youtube használatakor adnának szerepet – egyelőre nem tudni, hogy csak a mostani funkciókat lehetne hanggal is kezelni, vagy új, beszédalapú funkciókat vezetnének be a Youtube-on.
A Bloombergnek nyilatkozó forrás szerint a fogyasztók még jó ideig nem próbálhatják ki a Fuchsiát, az első kereskedelmi megjelenésre akár öt évet is várhatunk.