Aki belép a Magyar Pálinka Házába, azonnal elámul a hatalmas választék láttán. Az idehaza termő gyümölcsökből készített párlatok mellett igazi különlegességeket, szarvasgombával ízesített pálinkát vagy pálinkás bonbont is találhat a több mint 70 termelő mintegy 1200 terméke között. A külföldi és magyar vevők kedvenc szolgáltatása, hogy saját maguk állíthatják össze díszdobozos pálinkaválogatásukat egy deciliteres üvegekből.
– Egy olyan üzletet szerettünk volna létrehozni, ahol nem a saját termékeinket helyezzük előtérbe, hanem bemutatkozási lehetőséget adunk minden magas minőségű pálinkát előállító termelőnek. Döntsenek a vevők, melyikből lesz siker! – mutat körbe Szicsek János, a Szicsek Kft. alapítója és ügyvezető igazgatója.
Az üzletember szerint az üzlet forgalma is bizonyítja, hogy az elmúlt tíz évben mekkora változás állt be a pálinka megbecsülésében idehaza és külföldön.
– Tíz évvel ezelőtt még elképzelni is nehéz volt, hogy a pálinka társadalmi megítélése a kerítésszaggatóból szalonképes itallá válik. Ma már márkákkal rendelkezik, egy főzde pedig már nem hátsó udvari sufni, hanem látogatható, turisztikai attrakció – mondja Szicsek János, aki a többi termelővel együtt maga is sokat tett azért, hogy ez a változás végbemenjen.
A Szicsek János által irányított családi vállalkozás a cserkeszőlői főzdéből évi félmilliárdos árbevételű céggé vált, és ma már ők adják az exportra kerülő magyar pálinka mintegy felét.
– Az első főzdémet 26 évvel ezelőtt, 1988-ban indítottam be. Ha sokan vannak a piacon, akkor másnak kell lenni, eredeti ötletekkel kell kitűnni a tömegből. Tiszaföldváron kilenc szeszfőzde volt: ebben bele lehet szürkülni. Az dönti el, hogy milyen nevet teremt egy főző magának, hogy a hozzá betérőknek milyen a szakmai kultúrájuk. Úgy gondoltam, hogy inkább megveszem a gyümölcsöt, és lefőzőm én magam, de ezt a családnak kellett finanszíroznia. Sokszor nem volt zökkenőmentes. A feleségem gyakran csak akkor hallott egy-egy döntésemről, amikor este hazaértem. Napközben nem volt időm megbeszélni vele – meséli Szicsek János.
Közel negyvenféle gyümölcsből készítenek pálinkát, és gyakran kerültek nehéz helyzetbe, de mindig tisztességesek voltak a beszállítóikkal és a disztribútoraikkal. A gyümölcstermesztőik bíznak bennük, már nem akarják máshová vinni a gyümölcsüket. Különösen ügyelnek arra, hogy pontos információik legyenek a termelők helyzetéről: tisztában kell lenni már tavasszal a várható terméssel.
– Szoros kapcsolatban vagyunk a termelőkkel. A hogyanra nem lehet receptet adni, de fontos, hogy akár évente százezer kilométert is menjünk, ha kell, hiszen akár Zalaegerszegtől Pécsen keresztül, a Nyírségig mindenhonnan veszek alapanyagot – emeli ki Szicsek János, akit ma már két fia is segít a munkájában, így biztosítva van a cég jövője. A nagyobbik a belföldi értékesítéssel és termeléssel foglalkozik, a kisebbik a vállalkozás külföldi pozícióinak megerősítésén és a további terjeszkedésen dolgozik. A jövőt az exportban látják: itthon hiányzik a külföldihez hasonló piac. Ami idehaza horribilis mennyiségnek tűnik, az Moszkvában egy hét alatt elmegy.
A szakember szerint Magyarországon óriási tömegű, évente megjelenő gyümölcsalap van, így a készlettömeget a prémium minőségű pálinka képes lenne levezetni. Erre azonban ma nincs állami program.
– A magas minőségű italokkal meghódíthatnánk a külpiacokat – mi is szállítunk Oroszországba, Szlovákiába, Romániába és most már Kanadába is –, ehhez viszont a pálinkát magasra kell pozicionálni. Mennyiségben nem termelünk annyit, hogy tömegigényeket elégítsünk ki, hiszen még egy kis skóciai whiskeyfőzde is több gabonaszeszt állít elő, mint amennyi pálinkát Magyarország kereskedelmi pálinkafőzdéi készítenek.