Irtózatos pénzek gyűlnek az online kereskedelemben

A külföldi webáruházakból történő vásárlások növekedése óriási kihívás elé állítja a hazai e-kereskedelmi vállalkozásokat és a gazdaságot. Egyre nehezebb sikeresnek lenni a gyorsuló ütemben konszolidálódó piacon.

Egyre nő a magyar internetezők import vásárlása. Tavaly 3,1 millióan, azaz minden második online vásárló rendelt külföldi webáruházakban, piactereken, bruttó 400-420 milliárd forint értékben. Ennek a forgalomnak a legnagyobb része az online világkereskedelemi szereplőkhöz áramlik.

Kép: Pixabay

E külföldi vásárlások elsődleges szempontja az ár. A világ legnagyobb kereskedői gyakran jelentősen kedvezőbb áron kínálják ugyan azt a terméket, ráadásul egyre többen szállítanak Magyarországra. Tovább fokozhatja az árversenyt a Google Shopping magyarországi elindulása, ami újabb árösszehasonlító platformként, minden korábbinál látványosabban összevethetővé teszi a boltok ajánlatait” – mondta Donáth Fruzsina a Smart Commerce Consulting üzleti tervezőiroda e-commerce szakértője.

Átrendeződő e-kereskedelemi piac

A külföldi szereplők térnyerése tovább fokozza az online bizniszekre eredendően is jellemző árversenyt, gyorsítva a hazai e-kereskedelmi piac konszolidiációját. Erősen zajlik a piac átrendeződése. Ebben a folyamatban, az nyer, aki bírja tőkével. Ezért egyre nagyobb e-kereskedelmi szereplők jönnek létre, hogy fel tudják venni a versenyt a külföldi szereplőkkel - mint például az eMAG és az Extreme Digital folyamatban lévő egyesülésével születő, európai viszonylatban is számottevő új vállalat – mutat rá a szakértő.

A Pareto elv egy szélsőséges formája már most is látható az e-kereskedelmi piacon – becslések

Online vásárlás – van még tovább?
Hazánkban közel 5,4 millióan szoktak rendszeresen online vásárolni, a felnőtt magyar internetezők 91 százaléka. Meddig tarthat az online vásárlók táborának bővülése?
szerint a szereplők 10%-a produkálja a forgalom 90%-át - azonban a tendencia tovább folytatódik, hasonló konszolidáció várható a közepes áruházaknál.

Ezen a szinten már elengedhetetlen az üzleti tervezés a sikerhez. Ismerni kell a piac méretét, a pontos piaci részesedést, évekre előre célként kell kitűzni a várható bevételt, költségeket, fejlesztéseket. Ekkor is csak az lesz sikeres, aki magas ügyfélelégedettség mellett lesz képes menedzselni a teljes ökoszisztémát - logisztikát, marketinget, ügyfélszolgálatot. Aki nem - vagy hibásan - tervez, kiváló kivitelezési képesség mellet is simán elbukik – mondta Donáth Fruzsina.

A piaci résekben bőven van hely

A szakértő szerint, konszolidáció ide vagy oda, bőven jut hely az e-kereskedelemi piacon a közepes és a kisebb szereplőknek is, hiszen a teljes kiskereskedelmi forgalomnak még csak 7%-a zajlik online színtéren, miközben a felnőtt internetezők 91%-a már aktív netes vásárló<1>, tehát a kereslet masszív. Ehhez azonban specializálódni kell, olyan rést kell találni a piacon, ahol egyedi értékelőnyöket tud teremteni a vállalkozás.

További versenyelőnyt nyújt az e-kereskedők számára adavezéreltség elve. Minden tevékenység eredménye - ha jó, ha rossz - azonnal mérhető és szükség szerint korrigálható. Abból válhat jelentős szereplő, aki képes létrehozni, működtetni egy olyan rendszert, amely összegyűjti és elemzi a vásárlási adatokat, megérti a vevőket és jövőbeli döntéseket is meg tud alapozni. Minél jobban megérti egy cég a vásárlóit, minél többet tesz azért, hogy a vásárlónak mindent megadjon annál nagyobb az esélye a sikerre.

Véleményvezér

Kormányváltás lesz Csehországban, de Ukrajna támogatása marad

Kormányváltás lesz Csehországban, de Ukrajna támogatása marad 

Babis célja egypárti kormány létrehozása, amelyet más pártok kívülről támogatnának.
Hadházy Ákos szerint luxusutakra jártak a köztévé vezetői az adófizetők pénzéből

Hadházy Ákos szerint luxusutakra jártak a köztévé vezetői az adófizetők pénzéből 

Az adófizetők pénze könnyen vihető préda.
Egy magyar szervezet is részt vett egy olyan gyűlésen, amelynek célja az Orosz Birodalom helyreállítása

Egy magyar szervezet is részt vett egy olyan gyűlésen, amelynek célja az Orosz Birodalom helyreállítása 

Az Orosz Birodalom helyreállítása sok ember álma Keleten.
Fellélegeztek Európában, buktak az oroszbarátok

Fellélegeztek Európában, buktak az oroszbarátok 

EU-párti győzelem a moldovai választásokon.
Török Gábor előkapott egy dokumentumot, amikor Orbán Viktor egy politikustársa nemi identitásán élcelődött

Török Gábor előkapott egy dokumentumot, amikor Orbán Viktor egy politikustársa nemi identitásán élcelődött 

Elfajzott-e a Fidesz, ez a kérdés uralja a közbeszédet.


Magyar Brands, Superbrands, Bisnode, Zero CO2 logo