Hatékony reklámhoz nem elég az öncélú hangoskodás

Csak a pénzügyi cél kitűzése vagy a túl hangsúlyos imázselemek mind jelentősen ronthatják a reklámunk hatékonyságát – már ha egyáltalán tudjuk, mit értünk hatékonyság alatt. A csak konverziók alapján mért hatékonyságnak üzen hadat Földi Miklós Dániel reklámpszichológus szakértőnk.

A reklám célja, hogy hatékony legyen. A marketingnek – többek között  – az is a feladata, hogy elősegítse ezt a hatékonyságot. Ahhoz, hogy tiszta legyen a cél  – azaz tudd, hogy mit, kinek, hogyan akarsz eladni  –, tisztában kell lenni a 3 alapvető területtel, ami alapján egyáltalán érdemes lesz hatékonyságról beszélni. Ha azt gondolod, hogy a konverzió mindent elmond, nagyot tévedsz, mert ugyan a konverzió mindent elmond, de csak azután, hogy a vásárlód vásárol. Az egyetlen, amit nem mond el, hogy miért nálad vásárolt, és egyáltalán miért vásárolt.

A három terület, amit mérned kell (és tervezni sem árt), ha hatékony marketinget, illetve reklámot akarsz, legyen az online vagy offline:

  • az üzleti hatékonyság,
  • a kommunikációs hatékonyság,
  • és a pszichológiai hatékonyság.
Kép: Pixabay

Üzleti hatékonyság

Mennyire sikerült elérned a célod? Milyen árbevételt hozott a hirdetésed? Mennyire sikerült növelned a piaci részesedésed? Az üzleti hatékonyságod a pénzügyi teljesítményed mutatója. Itt két hiba lehet, illetve van.

Nincs pontos pénzügyi célod.

Ilyenkor is láthatod, hogy mit értél el, csak nem fogod tudni, hogy ez milyen teljesítményt jelent, ha előtte nem tervezed meg  – előzetes felkészülés alapján  –, hogy milyen pénzügyi eredményeket várhatsz el.

Csak pontos pénzügyi célod van

Szerzőnkről:
Földi Miklós Dániel több mint tízéves üzleti és szakmai tapasztalattal rendelkezik a reklámértékesítés és vállalkozásfejlesztés területén. Kutatói területe a neuromarketing, neurotudományok, döntéshozatal, üzleti pszichológia és önismeret, befolyásolás a munkában. Saját média- és tréningcégét vezeti sikeresen. Ügyfelei elsősorban kis- és középvállalkozások.
Nagyon gyakori hiba, hogy arra fűzöl fel mindent, mennyit akarsz keresni. A reklám célja nyilvánvalóan az eladás. De ha csak ez az egyetlen célunk, akkor nincs igazából üzeneted. A reklám csak azért, mert sokat fizetsz érte, még ne fog működni, még a Google Ads-ban sem. A jó reklámhoz ötlet kell, az ötlethez egy olyan üzenet, amelyet el is akarunk juttatni a vevőhöz. A reklám ebben csak egy eszköz, amivel a jó ötleteket elterjesztheted és bemutathatod. Az üzleti hatékonyság igazi mérőszáma ezért az, hogy mekkora forgalomnövekedést okozott a reklám.

Kommunikációs hatékonyság

Mennyire ismertek meg, mennyire emlékeznek rád a vásárlók? Mi jut a fogyasztók eszébe, ha a márkádat említi valaki? A kommunikációs hatékonyság a marketinged emlékezeti hatását mutatja. Ha tisztán és sokáig emlékeznek rád, akkor jó a reklám. De itt is klasszikus hiba fordulhat elő.

Árnyékban a márka

Vannak reklámok, amelyekre sokáig emlékszünk, csak azt nem tudjuk, hogy mit reklámozott. Emlékszik még valaki a Müszi reklámra? A rendszerváltó generáció agyába beleégett ez a kampány, de sokan a máig nem tudják, miről szólt. A vicc, az erotikus tartalom, a harsány meghökkentő elemek mind hasznosak lehetnek egy reklámban, ha ez az öncélú hangoskodás nem szorítja hátérbe magát a reklám tárgyát, a márkát, a terméket. Ehhez figyelnünk kell a dramaturgiai egyensúly helyes megtartására.

A kommunikációs hatékonyságot az emlékezeti hatás segítségével mérhetjük (mennyire emlékeznek, hányan beszélnek róla.)

Pszichológiai hatékonyság

Mit gondolnak rólunk, milyen viselkedést vált ki a termékünk az emberekből? Mennyire kedvelték meg a márkánkat? Mennyire változott meg a vásárlóink motivációja? Meg akarják vásárolni? A pszichológiai hatékonyság az attitűdöt méri, az imázsra gyakorolt hatásokat vizsgálja.

Javaslom, mérd a fent említett faktorokat, hogy pontosabb képet kapj a vásárlódról és az üzeneted hatékonyságáról.

Szerző:

Földi Miklós Dániel

Reklámpszichológus

Reklámpszichológia.hu

Ma már a figyelem az igazi hiánycikk, de megszerezhető
A legviccesebb reklám is értelmetlenné válik, ha nem kelt figyelmet. Mert a jó reklám – legyen szó online vagy offline reklámról – célja, hogy felkeltése a figyelmet. Figyelem nélkül nincs kapcsolat a befogadóval, azaz a fogyasztóddal.

Véleményvezér

Bújtatott adókkal emeli a kormány az árakat

Bújtatott adókkal emeli a kormány az árakat 

A magyar állam inflációt generál.
Kukorica nagyhatalomból hátul kullogók lettünk

Kukorica nagyhatalomból hátul kullogók lettünk 

Nagyon döcög a magyar agrárágazat.
Magyar Péter kérdőre vonta Orbán Viktort 

Magyar Péter kérdőre vonta Orbán Viktort  

A miniszterelnök eltűnt.
25-30 százalékkal drágul az alma

25-30 százalékkal drágul az alma 

Nem sok jót várhatunk az idén mezőgazdaságunktól.
Szemet vetett a kormány a nyugdíjcélú megtakarításokra, óriási károkat okozna a lépés

Szemet vetett a kormány a nyugdíjcélú megtakarításokra, óriási károkat okozna a lépés  

A Nyugdíjas Parlament úgy látja, a tervezett lépés nagymértékben elbizonytalanítja a megtakarítókat.
Magyar Péter a kórházak állapotának bemutatása után újabb területekre merészkedik

Magyar Péter a kórházak állapotának bemutatása után újabb területekre merészkedik  

A Tisza Párt elnöke az oktatás és a szociális szféra fel fordul. 


Magyar Brands, Superbrands, Bisnode, Zero CO2 logo