Ha home office-ban megráz az áram, az munkahelyi baleset?

Habár hazánk még le van maradva a távmunka és az otthoni munkavégzés elterjedésében a nyugati országokhoz képest, ez a trend egyre inkább érezhető a hazai munkaerőpiacon is – viszont munkajogi szempontból nem olyan egyszerű a helyzet.

Mire készülhet a kormány?
Meg lehet még menteni az idei évet az ezer sebből vérző gazdaságban?

Online Klasszis Klub élőben Győrffy Dórával!
Vegyen részt és kérdezze Ön is a közgazdászt, egyetemi tanárt!

2025. július 16. 15:30

A részvétel ingyenes, regisztráljon itt!

Bár Magyarország még le van maradva e téren, de itthon is egyre elterjedtebb a távmunka és a home office. Egy 2018-as felmérés szerint a magyar munkavállalóknak jelenleg 5 százaléka dolgozik túlnyomórészt otthonról, és 55 százalék szeretne otthonról dolgozni, mely szám várhatóan évről évre növekedni fog.

„Az utazási idő lerövidítése, a nagyobb önállóság, a magánélethez jobban illeszkedő munkarend, ez csak néhány azon indokok közül, ami miatt ezek az atipikus foglalkoztatási formák egyre nagyobb népszerűségnek örvendenek. A munkáltatók pedig a munkavállalók megtartásának, a táppénzes állomány és a fluktuáció csökkentésének egy eszközét látják benne” – magyarázza dr. Párkányi Rita, a KCG Partners Ügyvédi Társulás partnere. Bár e foglalkoztatási formák alkalmazása évről évre emelkedik, a munkajogi szabályzás nehezen tart lépést ezzel a fejlődéssel, ami miatt sok munkáltató tart a bevezetésüktől, vagy anélkül alkalmazza, hogy egyértelmű szabályokat és eljárásrendet dolgozna ki.

Bárhonnan "bejárnak" – Kép: Pexel

  • Mi is az a távmunka és a home office?
A Munka törvénykönyve szerint a távmunka atipikus munkaviszony, amely keretében, a munkavállaló a munkáltató telephelyétől elkülönült helyen, rendszeresen, a munkáltató működési körébe tartozó olyan tevékenységet folytat, amely számítástechnikai eszközzel (például laptopon, táblagépen) végezhető, és amelynek eredményét elektronikusan továbbítja a munkáltató részére.

A fentieknek megfelelően tehát a jogszabály kizárólag a rendszeres távmunkát szabályozza, míg az alkalmi távmunka (vagyis amikor egy munkavállaló a bölcsességfoga húzása miatt, vagy mert szerelőt vár otthon, távolról dolgozik) nem tartozik a fenti kategóriába. A home office pedig olyan távmunka, amikor a munkavállaló rendszeresen otthonról végez munkát.

Kötetlenség vagy modern rabszolgaság?
Világszerte egyre többen dolgoznak internetes portálok révén. A digitális távmunkának sok az előnye, de arra is szükség van, hogy biztonságot nyújtsanak a bedolgozóknak.
A távmunkavégzés szabályainak alapjait az Európai Bizottság kezdeményezésére 2002-ben létrejött Európai Távmunka Keret-megállapodás tartalmazza, amely közösségi szabályokat 2004-ben ültették át a magyar jogba. A közösségi szabályok alapvetően a munkavállalók biztonságát, az egyenlő bánásmód követelményének megtartását és a foglalkoztatás rugalmasságát helyezik a szabályozás középpontjába. A távmunkavégzésre vonatkozó szabályok továbbá kitérnek a munkaügyi ellenőrzés, a munkavédelem, a távmunkavégzéshez szükséges anyagi és nem anyagi eszközök beszerzésének, valamint egyéb költségek elszámolásának szabályaira.

Az otthoni munkavéges mellett, főleg a fiatalabb Y és a munkaerőpiacra belépő Z generáció tagjai között, egyre népszerűbb az egyéb (változó) helyen történ munkavégzés is, mely ellensúlyozhatja az otthoni munkavégzés társadalmi elszigeteltségét, illetve koncentráltabb munkavégzést tehet lehetővé. Erre az igényre a piac is reagált az egyre növekvő számú coworking irodákkal, hotelekben és éttermekben kialakított közösségi terekkel. Ez az új típusú munkavégzési forma azonban új kihívások elé állítja a munkáltatókat (pl. IT biztonsági kockázat, munkavédelmi szabályok érvényesítése), melyekkel a jelenlegi szabályozás nehezen tart lépést.

  • A távmunkavégzés szabályozása
Tekintettel arra, hogy a távmunka atipikus munkaviszony, a felek kötelesek a munkaszerződésben megállapodni a (rendszeres) távmunka keretében történő foglalkoztatásról. A gyakorlatban e megállapodásban javasolt meghatározni a munkavégzés helyét (pl. munkavállaló otthon vagy egyéb hely), rendezni a felek kapcsolattartásának a módját (pl. a munkavállaló minden hétfő reggel bejön az irodába az aktuális feladatokat átbeszélni), ki biztosítja a munkavégzéshez szükséges számítástechnikai eszközöket.
Üzleti titkok a lakásban
Nemcsak a munkahelyen, vagy az irodában, hanem otthon is érvényesíteni kell a cégre vagy partnereire vonatkozó információk biztonságát garantáló szabályokat és belső standardokat – hívta fel a figyelmet minőségbiztosítási szakértőnk, Kohl Zsuzsanna.
Célszerű továbbá a munkaszerződésben (vagy külön szabályzatban) kitérni a munkáltatói ellenőrzés valamennyi kérdésére azzal, hogy az ellenőrzés nem jelenthet a munkavállaló, valamint a munkavégzés helyeként szolgáló ingatlant használó más személy számára aránytalan terhet. Ennélfogva nem jogszerű az előzetes bejelentés nélküli vagy a munkaidőn kívül tartott ellenőrzés.

Alkalmi távmunkavégzés esetén pedig egyéni megállapodás hiányában is célszerű belső szabályzatban rögzíteni a távmunkavégzés speciális szabályait és az ahhoz kapcsolódó eljárásrendet – teszi hozzá dr. Párkányi Rita.

  • A munkáltatók bizalmatlanságának okai
A távmunkavégzés, különösen, ha a munkavállaló a munkát az otthonában végzi IT biztonsági, munkavédelmi és bizalmi kérdéseket is felvet, különös tekintettel arra, hogy a munkavégzés természetéből adódóan a munkavállalónak nagyobb önállósága van a munkavégzés és a munkaszervezés tekintetében is.

Elég csak arra gondolni, hogy mi történik akkor, ha a munkavállaló egy internetkávézóból végez munkát, ahol feltörik a laptopját, értékes üzleti titkokat megszerezve, vagy ha a rugalmas munkaidejét töltő dolgozót otthon, teregetés közben éri baleset. Az uniós alapelv szerint ugyanis a helytől és időtől független módon dolgozók pontosan ugyanolyan jogi védelemben kell, hogy részesüljenek, mint a munkáltató telephelyén dolgozó munkavállalók.

Mindegy, hol dolgozol, csak a főnök elégedett legyen
A távmunka megállíthatatlanul terjed, egyes előrejelzések szerint ez a jövő foglalkoztatási formája, és tíz éven belül minden harmadik munkavállaló a munkahelyétől távol fog dolgozni. Mennyire hatékonyak, és mit gondol a teljesítményükről a főnökük?
A munkavédelmi szabályok szerint, ha távmunka esetében a munkavállaló munkáját saját számítástechnikai eszközén (pl. laptopján) is végezheti, az információbiztonsági és balesetvédelmi szempontok érvényesülése érdekében a munkáltató előzetes vizsgálatot követően engedélyezheti az eszköz használatát. A munkáltató érdeke, hogy üzleti titkai, bizalmas adatai ne kerüljenek jogosulatlan harmadik személyek kezébe, azok vírusoktól védettek legyenek. Erre vonatkozóan a munkáltató akár belső szabályzatban is rendezheti például az adatmásolásra, vírusvédelemre és az adattárolásra vonatkozó követelményeket.

Ezen túlmenően a munkáltató nemcsak a munkavégzés eszközét, hanem a távmunkavégzés helyét is köteles előzetesen minősíteni, és kizárólag a munkavédelmi szempontból megfelelőnek minősített helyen engedélyezhet távmunkavégzést. A gyakorlatban a munkáltatók helyszíni kockázatértékelés, balesetvizsgálat vagy a munkavállaló által szolgáltatott fényképek és információk (pl. asztal és szék magassága, pontos helye, a képernyő helyzete és távolsága a munkavállalótól) alapján minősítik a távmunkavégzés helyének megfelelőségét. Ez a vizsgálat azonban sokszor elmarad, mely azonban komoly kockázatot jelent a munkáltatónak. Ha ugyanis a munkáltató megfelelőnek minősítette a munkavállaló lakásának azon helyiségét, ahol a munkavállaló a munkát végezni kívánja, az otthoni munkavégzés során bekövetkező balesetek csak akkor minősülnek munkabalesetnek, ha azok a kijelölt helyiségben történnek. Ha tehát e helységben megrázza az áram a munkavállalót, az munkahelyi baleset, és a munkáltató felelőssége fennáll a munkavállalónak ezzel összefüggésben keletkezett káráért.

Mentesül a felelősség alól, ha bizonyítja, hogy a balesetet ellenőrzési körén kívül eső, olyan körülmény okozta, amellyel nem kellett számolnia, és nem volt elvárható, hogy e körülmény bekövetkezését elkerülje vagy elhárítsa. A munkáltató ezeket a körülményeket az elvégzett kockázatértékeléssel és a munkakörülmények rendszeres ellenőrzésével bizonyíthatja. A fenti példánál maradva viszont nem tekinthető munkahelyi balesetnek, ha a munkavállaló „pihenésképpen” kitereget, és közben elcsúszik a fürdőszobában, és eltöri a lábát. Ebben az esetben ugyanis a baleset a munkáltató által engedélyezett helyiségtől különböző helyen következett be. Ugyanez vonatkozik arra az esetre is, ha a munkavállalót nem a munkáltató által kijelölt és megfelelőnek minősített helyen, hanem például egy kávézóban éri a baleset.

Véleményvezér

Teljes bukta lett Orbán Viktor igazságpillanata

Teljes bukta lett Orbán Viktor igazságpillanata 

Orbán Viktor egyre nagyobbakat lódít egyre kevesebb sikerrel.
Elutasították Magyar Péter feljelentését Orbán Viktor ellen

Elutasították Magyar Péter feljelentését Orbán Viktor ellen 

Az ügyészség döntött Orbán Viktor feljelentése ügyében.
Vatikán már nem békepárti, a pápa az ukrán elnököt fogadta

Vatikán már nem békepárti, a pápa az ukrán elnököt fogadta 

Az új pápa előbb fogadta az ukrán elnököt, mint Orbán Viktort.
Magyar Péter nyilvánosságra hozta, hogy szerinte hol lopott milliárdokat a Fidesz

Magyar Péter nyilvánosságra hozta, hogy szerinte hol lopott milliárdokat a Fidesz 

Milliárdosok aggódhatnak egy kormányváltás esetén.
A szabadság hőseként ünnepelték Karácsony Gergelyt az Európai Parlamentben

A szabadság hőseként ünnepelték Karácsony Gergelyt az Európai Parlamentben 

A budapesti főpolgármester megdicsőült Strasbourgban.
A Fidesz az elmúlt öt év költekezését részben forintleértékelésből fedezte

A Fidesz az elmúlt öt év költekezését részben forintleértékelésből fedezte 

Első helyen az ipari termelői árak drágulásában.

Info & tech

Cégvezetés & irányítás

Piac & marketing


Magyar Brands, Superbrands, Bisnode, Zero CO2 logo