Az Európai Parlament ugyanis 2016 tavaszán, azaz két évvel ezelőtt hirdette ki az Általános Adatvédelmi Rendeletet (General Data Protection Regulation – GDPR). De a rendeletet ténylegesen csak 2018. május 25-től kell alkalmazni.
Maga a GDPR egy nagyon jó irány. A személyes adatok védelme extrém fontos dolog, még ha sokan csak legyintenek, amikor erről a témáról van szó. A GDPR megvalósítása és bevezetése, főleg Magyarországon viszont kész katasztrófa. Nem tudok szebben fogalmazni. És szerintem nem is kell.
Itt olvashatja a témában a Piac & Profit összes cikkét!
Hogyan alkalmazható a GDPR az online világban?
A témáról egy nagyon pöpec videót rakott össze Geiger Tamás és a JabJab csapata. Azt járták körbe, hogy a hirdetési rendszerekre és a digitális analitikára milyen hatással lesz a GDPR. Hogy könnyebb legyen feldolgozni a témát, részekre bontottam az anyagot és összefoglaltam a lényeget. Plusz kiegészítettem pár helyen a saját tapasztalatommal.
Google AnalyticsA Google Analytics fiókok átalakítására mindenképp szükség lehet, hogy a GDPR-nak megfelelő módon működjön az analitikád. A GA ugyanis rengeteg olyan dolgot mér, ami nem fér bele a GDPR kereteibe, ezért beleegyezést kéne kérni tőlük. Ez viszont rontja a felhasználói élményt és mérési pontatlanságokhoz vezethet. Ha ugyanis nem akarjuk már az első másodpercben feldobni neki a “GA + GDPR hozzájárulási ablakot”, hanem csak egy későbbi időpontban tennénk ezt meg, akkor el tudjuk veszíteni a forgalmi adatok egy fontos részét.
Ha nem akarunk külön felhasználói beleegyezést kérni a látogatóktól már az első böngészés első másodpercében, akkor érdemes a GA Advertising Features funkciót deaktiválni (vagy ha új GA kódot kötsz be, akkor ne is aktiváld). A hirdetési funkciókról itt olvashatsz bővebben.
Szabályozási szempontból az IP cím is személyes adatnak minősül. Ezért érdemes lehet bekapcsolni az IP cím anonimizálást Google Analyticsben. Erről bővebben itt olvashatsz. Az IP cím anonimizálása erősen rontani fogja a földrajzi riportokat, de legalább GDPR compliant leszel.
Miért fontos a mérést minél előbb elindítani, már a felhasználó hozzájárulása előtt is?
Azért, mert amikor megérkezik a felhasználó az oldalra, akkor a böngésző tárol rengeteg információt. Például azt, hogy milyen forrásból jött a felhasználó. Ha a hozzájárulást viszont csak azután kérjük el, hogy már megnézett pár oldalt, vagy csak második munkamenetnél, akkor ezeket az akvizíciós információkat elveszítjük. És például a referral, ppc, organic források helyett directet fog mutatni az Analytics. Így meg kvázi használhatatlanná fog válni a gyűjtött adat.
Ezért fontos, hogy a méréseket minél hamarabb, de már GDPR megfelelő formában el tudd indítani.
Ezen felül viszont több GA elem valószínűleg már hozzájárulás köteles lesz. Ilyen a USER-ID, ami a cross device méréseket segíthet azonosítani. Ha az Analytics fontos eleme az online marketing kampányodnak, akkor érdemes mélyebben utánajárni ennek a területnek, mert ezt is érinti a GDPR.
Amikor leadsz egy rendelést egy webshopban, akkor az analitika generál egy rendelési azonosítót. Ezt ritkán szoktuk felhasználni. Ennek ellenére ez alkalmas arra, hogy azonosítani lehessen felhasználókat. Ezért itt is szükség van a vásárló beleegyezésére.
Adatmegtartás
A Data Retention, vagy adatmegtartás egy viszonylag új Google Analytics funkció. Ez azt mutatja meg, hogy a GA maximum hány hónapig tárolja az adatokat.
Data Processing Amendment (DPA)
Mi történik, ha adatvédelmi probléma lép fel? Ezt bizony kezelnünk kell és fel kell rá készülni. Hogy megfelelj ennek a résznek, ki kell töltened egy szerződés-kiegészítést. Itt meg kell adni a kapcsolattartó(k) adatait, amin a Google megkereshet minket, ha szükség van rá. Ha valaki viszoneladó partnertől veszi a GA-t, akkor ott a partnerrel kell szerződést kötni, egyéb esetben a DPA-t nekünk kell megkötni. Ezt online meg tudod tenni és néhány perc alatt végig lehet rajta menni.
Remarketing és GDPR
A remarketing mérőkódokat (legyen az Facebook Pixel, Adwords, Adroll és társai), csak a felhasználó hozzájárulása után lehet elindítani. Ennek a mérőkódnak a működését hozzá lehet kötni az Elfogadom gomb megnyomásához. Vagyis itt egyezik bele a felhasználó a mérőkód futtatásába és innentől kezdve gyűjt információt majd róla az oldal.
Kérdés, hogy az opt-out lehetőséget milyen formában lehet biztosítani. Ennek a technikai megvalósítása nem triviális. Érdemes egy olyan aloldalt létrehozni, ahol részletesen leírjuk, hogy milyen cookie-kat használunk, azok mire jók. És jelezzük, hogy ezeket milyen formában lehet törölni.
Adatkezelő vs adatfeldolgozó
Fontos különbséget kell tenni aközött, hogy valaki adatkezelő vagy adatfeldolgozó egy adott esetben.
Adatkezelő az, aki meghatározza, milyen célból gyűjt adatokat. Tulajdonképpen ő felel azért, hogy az adatgyűjtés módja jogilag és technikailag rendben legyen. Ő gyűjti be például a hozzájárulásokat.
Adatfeldolgozó pedig az, aki elvégzi az adatkezelő által rá bízott feladatokat. De csak azért felel, amit az adatkezelő rábíz. Például a hozzájárulások begyűjtéséért valószínűleg nem az adatfeldolgozó felel.
Ez pedig több eseteben és mondjuk a Facebook hirdetések vagy remarketing esetében is egy fontos kérdés lesz. Vegyünk egy egyszerűnek tűnő esetet: Facebookon akarunk hirdetni. Ha a Facebook által gyűjtött adatok alapján célozzuk a felhasználókat (példuál demográfiai alapon vagy érdeklődés szerint), akkor a Facebook az adatkezelő. Tehát nem mi. Vagyis neki kell begyűjteni a hozzájárulást az adatok kezeléséhez. Viszont, ha mi személyes adatot viszünk fel a Facebookba egy általunk gyűjtött adatbázisból (például a feliratkozók email címeit töltjük fel), akkor már nekünk kell begyűjteni a hozzájárulásokat.
Vagyis ugyanarról a felületről beszélünk, Facebook-on akarunk hirdetni, de máris eltérő adatkezelési folyamatba futhatunk bele. Ezek azok a megoldások és nüanszok, amit a legtöbb jogász nem fog tudni feloldani, amikor online marketingről van szó. Nem az ő hibájuk, de jól jelzi, hogy mennyire nincs előkészítve még ez a terület.
A Facebook remarketing és GDPR kapcsolatáról Lévai Ricsi írt bővebben a Közösségi Kalandozásokon. Érdemes elolvasni, ha érint a téma.
Papp Gábor folyamatosan frissülő cikke itt folytatódik!
Szerző:
Papp Gábor
Online marketing és SEO szakértő.
THE PITCH online marketing blog