Karnyújtásnyira vagyunk a GDPR (General Data Protection Regulation) adatvédelmi szabályainak bevezetésétől, ami évtizedek óta a legnagyobb változás Európa adatvédelmi szabályozásában. A május 25-én életbe lépő szabályozásra sok vállalat továbbra sem kezdett el felkészülni, holott a nem megfelelés esetén kiszabott büntetés, melynek maximális tétele 20 millió euró vagy a cég éves globális árbevételének 4 százaléka, jelentősen nagyobb, mint bármilyen korábbi szabályozás büntetési lehetősége.
Itt olvashatja a témában a Piac & Profit összes cikkét!
A vállalatok érzékelik a helyzet sürgősségét: a cégek 91 százalékát foglalkoztatja a kérdés Németország, Franciaország és az Egyesült Királyság területén. A GDPR 2017 nyarán kezdett nagyobb hírverést csapni, ekkor a vállalatok 70 százaléka még sehol sem tartott a felkészülésben. A Gartner akkori előrejelzése szerint a GDPR májusi bevezetésekor az érintett vállalatok csupán 50 százaléka fog megfelelni az elvárásoknak, tehát a cégek nagy része már akkor lemaradásban volt. Mi a helyzet most, a GDPR küszöbén? Szuhai Gusztáv, az Oracle biztonsági megoldásainak régiós kereskedelmi vezetője válaszolt kérdéseinkre.
Hol tartanak a felkészülésben a magyar cégek?
Itthon, akárcsak külföldön, nagyon vegyes a kép. Általánosságban ki lehet azonban emelni egy jelenséget: azt tapasztaljuk, hogy a tudatosság alulról felfelé terjed – az IT-üzemeltetés szintjén sokszor nagyon is tisztában vannak az elvárásokkal, és tesznek is a maguk hatáskörében lépéseket, próbálnak felkészülni a szabályozásnak való megfelelésre. Ugyanakkor a menedzsment, a pénzügyi vezetés, aki az IT-büdzséről dönt, vagy akinek egy esetleges büntetést ki kell gazdálkodnia, később kezdett foglalkozni vele (ha egyáltalán). Azok a cégek, ahol már létezik „Compliance” osztály, természetesen előrébb tartanak.
Milyen szempontból kéne pozitívan tekinteni a GDPR-re?
A GDPR szabályozás a jelenlegi Adatvédelmi Irányelvet váltja fel, illetve minden olyan nemzeti jogszabályt, ami erre épült. Nem derült égből villámcsapás tehát, hiszen sok éve létezik az azt megelőző EU adatvédelmi direktíva, ami alapján a magyar „infotörvény” is készült. Mivel a direktíva alapján 28 ország 28-féle szabályozást hozott létre, a mostani rendelet ennek egységesítését és a mai követelményeknek megfelelő korszerűsítését jelenti.
A nagyvállalatok feltehetően tehát nagyrészt már a GDPR-nek megfelelően működtek. Miben más a kkv-k és a nagyvállalatok helyzete, illetve hozzáállása a GDPR-hez?
Természetesen látunk különbséget a kis-középvállalatok és a nagyvállalatok hozzáállása között. Ez elsősorban költség alapú különbség. A nagyvállalati szektorban nem okoz problémát teljes munkaidőben dolgozó compliance manager(ek) alkalmazása és DPO (data protection officer) kinevezése. Jut erőforrásuk az előírt tájékoztatási kötelezettség magas színvonalú megoldására, a hatásvizsgálatok lefolytatására, az alkalmazások (üzleti folyamatok) kiegészítésére a szükséges hozzájárulási lépésekkel, adatigénylési lehetőségekkel. Végül és nem utolsósorban tudnak áldozni az érzékeny személyes adatok informatikai védelmére, a folyamatos auditálhatóság megteremtésére.
A kis-középvállalati szektorban egy DPO kinevezését egy tulajdonos esetleg úgy fogja fel, hogy egy nagy védettségű állást kell létrehoznia, mely a szemében „non-produktív”, hiszen nem termel, de a költségeket érzékelhetően megemeli, ráadásul a DPO függetlenségét körülbástyázó garanciák miatt gyakorlatilag a DPO-t nem irányíthatja és kérheti számon úgy, mint a többi munkavállalóját. Erre részben megoldást nyújt, hogy a DPO dolgozhat részmunkaidőben is, illetve egyszerre több vállalat számára is.
Az informatikai védelmi, rendelkezésre állási követelmények kielégítésénél pedig törekednek majd a minél kisebb költséggel történő megvalósításra, pl. lehetőleg opensource szoftverek alkalmazására (bár, mint sokszor előfordul, lehet, hogy így lesz drágább, mert több élőmunkával lehet összerakni, üzemeltetni).
Számítok arra, hogy a GDPR felgyorsítja majd a Managed Security Service-t kínáló vállalatok piacra lépését, melyek elsősorban a kis-középvállalatok igényeit fogják kielégíteni. (MSS: biztonsági feladatok – pl. logók elemzése, támadás esetén megfelelő reagálás stb. – külső szolgáltatóhoz való kiszervezése.) Az MSS elterjedését továbbgyorsíthatja majd, ha a magyar piacon elfogadottabbá válnak a felhő alapú szolgáltatások – korszerű MSS-t is gépi tanulás, big data alapon lehet legeredményesebben nyújtani –, ilyen típusú MSS-t pedig a felhőszolgáltatással bíró nagyvállalatok fognak elsőként nyújtani.
Hasonlóképpen számíthatunk a GDPR-nak megfelelő folyamatok kialakítását, üzemeltetését vállaló üzleti vállalkozások létrejöttére, elterjedésére. Fontos azonban felhívni a figyelmet arra, hogy az adatkezelő – bár az adatfeldolgozást kiszervezheti – az adatkezelői felelősségét nem tudja szerződéses keretek között áthárítani.
Lesznek vajon, akik inkább bevállalják a büntetést?
Nem lesznek. A büntetés elrettentő mértékű, azaz akár egy nagyvállalat, akár egy kisvállalat éves profitjának nagy részét elviheti csak a hatóság által kiszabott büntetés. És akkor még nem beszéltünk egy esetleges adatlopás egyéb lehetséges anyagi következményeiről (kártérítés), melyek a büntetés mértékét is meghaladhatják.
Miben fog megváltozni a cégek és felhasználók közötti kommunikáció?
Az előzetes tájékoztatás minőségének részletes szabályozása része a GDPR-nak ugyanúgy, mint az adatkérésre való válaszadás kötelezettsége. Az ezeknek való megfelelés bizonyítása első körben jogi garanciákkal történhet, másodsorban tanúsítványokkal, harmadsorban auditálás során.
A tanúsítások rendszere még nem készült el teljesen, így erről egyelőre nem sokat tudunk, de nyilván megkönnyíti majd – főleg a közvetített szolgáltatások terén – a bizalom kialakulását. Ami a magánembereket illeti, minket, európai polgárokat: a mi bizalmunkat is ki kell érdemelni. A GDPR sok új önrendelkezési jogot nyújt (a rólunk tárolt adatok megismerhetőségének joga, a személyes adatok hordozhatóságának joga (a telefonszám hordozhatóságához hasonlóan), az adatok kérésre történő törlésének joga stb.), ezek érvényesülését a hatóság hivatott ellenőrizni, de azt magunk döntjük el, hogy kire bízzuk a személyes adatainkat.
Hogyan derül ki, ha egy vállalat valamely ponton nem megfelelőséget mutat? Auditálják, vagy mi a menete ennek?
A legkirívóbb meg nem felelés a személyes adatok ellopása, elvesztése, melynek (pl. abban az esetben, ha ezek nem titkosított, hanem olvasható formában vesztek el) egyik következménye, hogy erről mind a hatóságot, mind az érintett személyeket záros határidőn belül értesíteni kell – tehát publikussá válik. Ha valaki ennek nem tesz eleget, az a legsúlyosabb büntetésre számíthat, legkésőbb akkor, amikor az ellopott adatok újra felbukkannak, például a feketepiacon, és visszaélésekre derül fény.
Bárki, akinek tudomása van a személyes adatok kezelésének nem megfelelőségéről, bejelentést tehet majd a Nemzeti Adatvédelmi és Információszabadság Hatóságnál (erre készül egy elektronikus űrlap, de más, hagyományos úton is megtehető).
Szintén súlyos elbírálás alá esik majd, ha a személyes adat tulajdonosa önrendelkezési jogának gyakorlását súlyosan korlátozzák – pl. nem válaszolnak az adatkérésre, törlési kérésre. Ilyen esetben a sértett a fent jelzett módokon kérheti a hatóság közbenjárását.