GDPR gyakori kérdések: gyűjthetőek gyermekek személyes adatai?

Május 25-től hatályos az Európai Unió új adatvédelmi rendelete, köznapi nevén a GDPR. Sorozatunkban a fogyasztók számára – és a munkáltatóknak is fontos – leggyakoribb kérdésekre adunk válaszokat az Európai Bizottság tájékoztatásának segítségével.

Az illúziók vége – a racionalitás kezdete –
úgy tűnik el az ESG, hogy velünk marad?

Klasszis Fenntarthatóság 2025 konferencia

2025. november 4., Budapest

Jelentkezzen most!

A Piac & Profit minden, a GDPR-al kapcsolatos cikkét itt találja!

Kérdés:

Gyűjthetők-e gyermekek személyes adatai?

Válasz: csak szigorú feltételekkel

Az ilyen típusú személyes adatok esetében a rendelet fokozott védelmet nyújt, mivel a gyermekek kevésbé vannak tudatában az adatok megosztásával járó kockázatoknak és ezek következményeinek, és kevésbé ismerik a jogaikat. A gyermekeknek szóló tájékoztatást könnyen érthető, világos és egyszerű nyelven kell megfogalmazni.

A legtöbb online szolgáltatás használata esetén a gyermek bizonyos koráig a szülő vagy a gyám hozzájárulása szükséges ahhoz, hogy a gyermek a személyes adatainak kezeléséhez szükséges beleegyezését joghatályosan megadhassa. Ez igaz a közösségi oldalakra, valamint a zeneletöltési és az online játékvásárlási platformokra is.

A szülői hozzájárulás megszerzése a különböző uniós országokban az általuk meghatározott életkor (13–16 év) eléréséig kötelező. Ezzel kapcsolatos felvilágosítás a nemzeti adatvédelmi hatóságtól kérhető.

Itt elérhető az Európai Bizottság adatvédelemmel kapcsolatos tájékoztatása!

A vállalkozásoknak ésszerű erőfeszítéseket kell tenniük – az elérhető technológiát figyelembe véve – annak ellenőrzése érdekében, hogy a hozzájárulás valóban a jogszabállyal összhangban történt-e. Ez életkor-ellenőrzési intézkedéseket is magában foglalhat (pl. olyan kérdés, amelyre egy átlagos gyermek nem lenne képes válaszolni, vagy a kiskorú felkérése arra, hogy adja meg a szülő e-mail-címét az írásbeli hozzájárulás beszerzése érdekében). A közvetlenül a gyermekeknek nyújtott megelőző vagy tanácsadási szolgáltatások mentesülnek a szülői hozzájárulás követelménye alól, mivel céljuk a gyermek alapvető érdekeinek hathatós védelme.

Szülői hozzájárulásra van szükség például, ha a szülő 12 éves lánya szeretne csatlakozni egy népszerű közösségi oldalhoz, és a vallásával kapcsolatos adatok kezelésére vonatkozó beleegyezését kérik. Ha azt szeretné, hogy a lánya csatlakozzon az illető közösségi hálózathoz, hozzá kell járulnia ehhez.

Nincs szükség szülői hozzájárulásra, ha a szülő 17 éves fia a ruhavásárlási szokásaival kapcsolatos online felmérésben szeretne részt venni. A weboldal hozzájárulását kéri az adatai kezeléséhez. Mivel a fia elmúlt 16 éves, az ön megkérdezése nélkül is hozzájárulhat ehhez.

Előző kérdés: mire kötelezhet a munkáltató?

Bemutatjuk a Piac & Profit Online Akadémia kurzusvezetőit!
Új szolgáltatással jelentkezik a Piac & Profit a hazai kkv-döntéshozók üzleti tudásának gyarapítása érdekében. Piac & Profit Online Akadémiát indítottunk a Piac & Profit Konferenciák legsikeresebb, legjobb előadói kurzusvezetői közreműködésével. Az online képzések egyre népszerűbbek, sokak számára elérhetőbbek. A konferenciákon felhalmozott tudásokat ajánljuk a kkv-döntéshozóknak és az adott szakma jövőjét előre megismerni akaróknak.

Véleményvezér

Orbán Viktor barátjához menekült Magyarország egyik legkeresettebb, körözött bűnözője

Orbán Viktor barátjához menekült Magyarország egyik legkeresettebb, körözött bűnözője 

Nagy kérdés, miként sikerülhetett elmenekülnie a magyar maffiafőnöknek?
Burgonya kilója 30 forintért

Burgonya kilója 30 forintért 

A politikusok kedvence lesz a krumpli, rég lehetett ilyen olcsón osztogatni.
Hadházy Ákos kormányzati plakátokra ragasztja véleményét

Hadházy Ákos kormányzati plakátokra ragasztja véleményét 

A plakáthelyekre fókuszálódott a választási kampány.
Gulyás Gergely ismét egy otromba butaságot mondott

Gulyás Gergely ismét egy otromba butaságot mondott 

Gulyás Gergely Miniszterelnökséget vezető miniszter sokszor hadilábon áll a valósággal.


Magyar Brands, Superbrands, Bisnode, Zero CO2 logo