Forradalmi dolgok zajlanak a hazai töltőállomásokon

2019. november 21. csütörtök - 18:50 / Valkai Nikoletta
  •    

Beugrani egy benzinkútra ma már sok esetben nem csak tankolást jelent. A magyarországi kúthálózatok is sorra ismerik fel a kiskereskedelemben rejlő további lehetőségeket, olyan szolgáltatásokat kínálva, amelyek megkönnyítik az emberek mindennapjait, jelentsen ez egy gyors bevásárlást, egy étkezést vagy akár egy üzleti találkozót.

November elején közölte harmadik negyedéves eredményét a Mol. Ebből többek között az derült ki, hogy a csoportnál a Fogyasztói Szolgáltatások szegmens kiemelkedő eredményt ért el. Mindezt a Mol a nem üzemanyag termékek növekvő árrésének és a közép-kelet európai üzemanyag-piaci trendeknek tudta be.

Alaposabban körbejárva a témát, megnéztük, pontosan mit takar ez az eredmény, főleg mennyire számítanak a nem üzemanyag termékek a növekedésben.

Hogy mekkora szegmenst jelent a Fogyasztói Szolgáltatások a többi szegmenshez viszonyítva, ezt leginkább a pénzügyi eredményekkel lehet szemléltetni – közölte megkeresésünkre az olajipari vállalat.

Eszerint a Mol-csoport újrabeszerzési árakkal becsült tiszta EBITDA-ja – azaz a kamatok, adózás és értékcsökkenési leírás előtti eredmény – 689 millió dollár (202,9 milliárd forint) volt 2019 harmadik negyedévében. A Fogyasztói Szolgáltatások szegmens 161 millió dolláros (47,4 milliárd forint) negyedéves EBITDA eredményt ért el. Míg a Kutatás-Termelés EBITDA-ja 235 millió dollár (69,4 milliárd forint) volt, addig a Downstream üzletág újrabeszerzési árakkal becsült tiszta EBITDA-ja 272 millió dollár (80,1 milliárd forint) és végül a Gázszállítási üzletág EBITDA hozzájárulása a harmadik negyedévben 27 millió dollár (8 milliárd forint) volt. 2019-ben a nem üzemanyag termékek hozzájárulása 29 százalék volt a teljes szegmens árréstömegét tekintve.

Új stratégia és koncepció

A Molnál a nem üzemanyag termékek értékesítésének bővüléséhez nagyban hozzájárult az úgynevezett Fresh Corner-koncepció. Mit takar ez a koncepció? Olyan üzleteket nyitott a Mol a töltőállomásokon, ahol kellemes környezetben kibővült áruválasztékkal, kávéval, friss szendvicsekkel, pékáruval várják a vásárlókat. Mindez nemcsak a választék bővítését takarja, hanem egyfajta minőségi időt is adnak a fogyasztóknak, amíg a kúton tartózkodnak. Olyan dolgokra is kell itt gondolni, hogy a töltőállomáson ma már kutyafuttató, kültéri terasz és családi fitnesz park található.

A Mol-csoport jelenleg több mint 1900 töltőállomással rendelkezik a régióban. A Fresh Cornerek ma már a régió 7 országában, mintegy 705 töltőállomáson megtalálhatók, Magyarországon pedig több mint 130 helyen találkozhatnak velük a vásárlók. A koncepciót 2021-re pedig már 1250 értékesítési pontra kívánják kiterjeszteni a régióban.

Kávéból fogy a legtöbb

A nem üzemanyag termékek körébe minden olyan tétel beletartozik, ami a töltőállomásokon kapható, de nem üzemanyag. Így például kávé, szendvics, üdítő, de akár az autópálya matrica megvásárlása vagy a szélvédőmosó folyadékok is ebbe a kategóriába tartoznak.

Mol Fresh Corner a XI. kerületi Prielle Kornélia úton (Fotó: MTI Fotó, Illyés Tibor)

Mol Fresh Corner a XI. kerületi Prielle Kornélia úton (Fotó: MTI Fotó, Illyés Tibor)

A legnépszerűbb termékük a kávé. Tavaly 41 millió csésze kávét (másodpercenként 1,3 csésze kávé) adott el a Mol a régióban, idén várhatóan ez a szám 47 millióra emelkedik majd. Magyarországon naponta több mint 28 ezer csésze kávét adnak el a benzinkutakon, ami óránként mintegy 1200, percenként pedig 20 csésze kávénak felel meg. Az ételeknél alapvetően a péksütemény, hot-dog és friss szendvicsek a népszerűek a kutakon – tudtuk meg a Moltól.

Észrevehetően kialakult tehát egy vásárlói trend az utóbbi években, amely lökést adott a benzinkúton működő egységek felfutásának. A Mol tapasztalatai szerint az látszik, hogy a vásárlók egyre inkább keresik azokat a lehetőségeket, szolgáltatásokat, amivel időt spórolhatnak, tehát gyorsan, kényelmesen útközben elintézhetik a dolgaikat.

Hétköznapi bevásárlások a benzinkúton

Az utakon, autópályákon folyamatosan jelen lévő potenciális vásárlókért vívott harcban persze nem egyedüli szereplőként vesz részt a Mol. A Spar 85 OMV és 28 Lukoil töltőállomáson vagy jelen az OMV-Spar Express és a Lukoil Despar nevekkel. Az OMV-vel 2013-ban, a Lukoillal 2015 végén nyitották első közös üzletünket.

0-24-ben nyitva tartó Spar Express egy OMV töltőállomáson a II. kerületi Szilágyi Erzsébet fasoron (Fotó: MTI Fotó, Mohai Balázs)

0-24-ben nyitva tartó Spar Express egy OMV töltőállomáson a II. kerületi Szilágyi Erzsébet fasoron (Fotó: MTI Fotó, Mohai Balázs)

Hogy ez átlag mekkora forgalmat jelent, azt számszerűsítve nem tudtuk meg, csak annyit, hogy az ilyen kutakon működő üzletek forgalma mára meghaladja egy átlagos éjjel-nappali kisbolt forgalmát. A vásárlók körében az üdítő és a helyben sütött pékáru a legnépszerűbb termékek.Maczelka Márk, a Spar kommunikációs vezetője a Privátbankár.hu-nak elmondta: az együttműködő töltőállomásokkal évről évre növekvő forgalmakat ér el a Spar. Nemcsak ünnepnapokon sikeresek a töltőállomások, a hétköznapi bevásárlások során is kialakult egy törzsvásárlói réteg.

Nem mindegy, hol van a kút és milyenek a vásárlói igények

A magyar piacon komoly szereplőnek számít a Shell is. Jelenleg 189 Shell töltőállomás működik, és mindegyik állomáson megtalálható az úgynevezett deli by Shell. Az új shop formátumok meglehetősen fiatalok: 2018-as indulásuk óta eddig több mint 80 állomást alakítottak át az új shop koncepció szerint.

A megújult állomásokon nem egyformán érhető el a deli by Shell ételkínálata. Az autópályák mentén található „on-the-move” kialakítású töltőállomásokon a vásárlók modern környezetben pihenhetnek a hosszú út alatt, és a szokásos termékek mellett megtalálhatják a minőségi alapanyagokból készülő, teljes deli by Shell ételkínálatot, beleértve a helyben készített szendvicseket, hot dogot illetve a pizzát is.

A menő kávézók hangulata köszön vissza a „városi kávézó” koncepciójú töltőállomásokon, ahol vendégek kényelmes környezetben intézhetik el személyes vagy üzleti találkozójukat, és ahol a tankolás lehet akár csak másodlagos tényező is. Ezzel szemben a „quick stop” töltőállomásoknál a kínálatot és a shop kialakítását a gyors és egyszerű vásárlás szempontjai határozzák meg. Itt a legtöbb vásárló siet, és a fő hangsúly a tankolás mellett azon van, hogy útközben gyorsan be tudjanak szerezni egy kis harapnivalót.

2025-re a bevétel felét adnák a shop termékek a Shellnél

A visszajelzések azt mutatják, hogy a vásárlók pozitívan fogadták a deli by Shell shopok megújulását. Ezt igazolják a számok is, az új formátumú shopok forgalomnövekedése már az átalakítás utáni hónapokban érzékelhető: ezeknek akár 10 százalékkal gyorsabban nőhet a profitjuk, mint a hálózat többi töltőállomásának.  Emellett még kiemelték, hogy olyan termékekből is jelentős forgalomnövekedést értek el, amelyekből az eladás korábban nem volt számottevő.

Mivel a forgalomra vonatkozó adat bizalmas üzleti információ, így a Shelltől sem kaptunk pontos számokat. Azonban a 2015-ben elindult, a Shell kiskereskedelmi üzletágának fejlesztését célzó stratégia reményeik szerint az elkövetkező években üzletük növekedésének egyik fő katalizátora lesz. Globális céljuk, hogy 2025-re a kiskereskedelemből származó bevételeik fele üzemanyag-értékesítésből, másik fele pedig nem-üzemanyag típusú termékek értékesítésből származik majd.

Deli by Shell (Fotó: shell.hu)

Deli by Shell (Fotó: shell.hu)

A hatékonyság mellett a minőség is egyre fontosabb, a vásárlók hajlandók többet költeni a minőségi és az impulzus termékekre, és egyre többen keresik az egészséges, valamint gasztronómiai élményt kínáló ételeket. A tavaly bevezetett megújult deli by Shell étel-ital kínálatukat is ezen fogyasztói igények mentén fejlesztették tovább, és olyan választékot fejlesztettek ki, amelyben a hagyományos ízek kedvelői mellett a vegán, a vegetáriánus és a laktózérzékeny vendégek is megtalálják a számukra megfelelő ételeket.A Shell kutakon a legkedveltebb termékek közé a kávé, a hot dog és az energiaital tartozik. A Shellnél is úgy látják, a vásárlók egyre kevesebb időt szeretnének fordítani a bevásárlásra, ezért az óriási hipermarketekkel szemben egyre népszerűbbek a kisebb diszkontok, boltok, illetve töltőállomási shopok, amelyek méretüknél fogva kényelmesebb és gyorsabb vásárlási lehetőséget biztosítanak. Továbbá az otthoni főzés helyett egyre többen vannak azok, akik szívesen étkeznek házon kívül.

A Shell számításai szerint nem csak itthon, globális szinten is egyre nagyobb hangsúlyt kapnak a jövőben a töltőállomások shopjai, még nagyobb fókuszt kapva a szolgáltatások, a shop termékek, illetve az étel- és italkínálat. A választék töltőállomásonként azonban eltérő lehet: azok elhelyezkedését, és a vásárlói szokásokat is figyelembe veszik a kínálat kialakításánál.

Meglódult a kutak forgalma
A KSH nemrég publikált Helyzetkép a kiskereskedelemről 2018-as kiadványa szerint a kiskereskedelmi üzletek forgalma 9,8 százalékkal nőtt tavaly. Ezen belül az élelmiszer- és vegyes üzleteké 7,5, a nem élelmiszerüzleteké 10, míg az üzemanyagtöltő állomásoké 16 százalékkal emelkedett. A kiskereskedelmi üzletek forgalmának volumene 6,5 százalékkal nőtt. Az élelmiszer- és élelmiszer jellegű vegyes üzleteké 3,9, a nem élelmiszer jellegűeké 9,3, a benzinkutaké pedig 7,3 százalékkal bővült.

Feliratkozom a(z) Költségkímélés téma cikkértesítőjére. A megjelenő új cikkekről tájékoztatást kérek