Fehéredő fővárosi éttermek?

Bár a fővárosban működő éttermi, mozgó vendéglátással foglakozó vállalkozások száma továbbra is csökken, az alkalmazotti létszám jelentős növekedése azt mutatja, hogy a szektorban visszaszorulóban van a feketén foglalkoztatás – derül ki az OPTEN céginformációs szolgáltató statisztikáiból.

Elmossa az árrésstopot a recesszió?
Mekkora sebeket ejt rajtunk Donald Trump vámháborúja?

Online Klasszis Klub élőben Jaksity Györggyel!
Vegyen részt és kérdezze Ön is a neves közgazdászt!

2025. április 22. 15:30

A részvétel ingyenes, regisztráljon itt!

A budapesti éttermeket és egyéb vendéglátóipari egységeket üzemeltető működő vállalkozások száma 2015 óta zsugorodik, ezzel párhuzamosan az alkalmazotti létszám enyhén emelkedett. Ennek ellenére a piaci szereplők és az elemzők egyaránt súlyos munkaerőhiányról számoltak be, mivel hatalmas az elvándorlás a jól képzett szakácsok, de már az egyéb vendéglátóipari személyzet (pincérek, mosogatók, konyhai kisegítők) tekintetében is.

Úgy látszik, hogy a növekvő munkaerő szükséglet rákényszeríti a cégeket a feketén foglalkoztatás visszaszorítására, legalábbis erre következtethetünk a 2017-es és 2018-as létszámadatok vizsgálatából. Több mint 3400 fővel több foglakoztatottról számoltak 2018-ban a fővárosi vendéglátóipari egységek, mint az azelőtti évben, ami jóval nagyobb, mint az előző évek létszámbővülése. Itt, azonban meg kell jegyeznünk, hogy a vendéglátásban dolgozók nettó átlagkeresete a KSH közlése szerint 141 086 forint volt 2018-ban, ami a fővárosban némileg magasabb, de még mindig nem tekinthető versenyképesnek a nyugat-európai bérekhez viszonyítva.

Nincs vega menü, de igény volna rá
Ha lenne vega menü az éttermek kínálatában, akkor azt sokan választanák, sőt a felmérések szerint ez a trend egyre erősebb lesz, ahogy terjed az egészség- és környezettudatos táplálkozás. A kereslet ezen a területen fényévekkel előzi meg a kínálatot.
A megnövekedett bér és járulék terheket a szektor megnövekedett árbevétele biztosította. A vizsgált időszakban a szektor összárbevétele folyamatosan emelkedett, legnagyobb mértékben pont 2016 és 2017 között. 2016-ban elért 274 milliárd forintot, 2017-ben sikerült 325 milliárd forint fölé tornászni.

Szintén a piac kiegyensúlyozottságát jelzi, hogy mind a végrehajtások, mind a felszámolások aránya, hacsak kis mértékben is, de mérséklődött. Ugyanakkor a cégfluktuációs index értéke, bár szintén kisebb mértékben, csökkent 2017-ben, még mindig azt jelzi, hogy magas a turbulencia a budapesti vendéglátásban működő cégeknél.

Budapest turizmusának fejlődése, a végrehajtott ÁFA csökkentés a kereslet növekedését eredményezheti, azonban a piaci szereplőkre továbbra is jelentős béremelési nyomás nehezedik, ami csökkentheti ezen vállalkozások jövedelmezőségét – zárja elemzését Hantos Zoltán, az OPTEN céginformációs szolgáltató projektmenedzsere.

Egy jó étteremért utazni is hajlandó a magyar
Általánosságban igaz a magyarokra, hogy messzebbre is elutaznak egy étterem miatt – derül ki egy friss kutatásból. Érdekesség, hogy a legtöbben az ismerőseik ajánlása alapján keresnek fel egy vendéglátóhelyet, és a válaszadók több mint fele hangulattól függően dönt az új és a megszokott között.

Véleményvezér

A statisztika azt mutatja, hogy mit sem érnek a kormányzati hatósági árak

A statisztika azt mutatja, hogy mit sem érnek a kormányzati hatósági árak 

Árkorlátozás ide, vagy oda, azok mennek felfelé.
2,9 milliárd forintért árulja dubaji luxuslakását a volt jegybankelnök fia

2,9 milliárd forintért árulja dubaji luxuslakását a volt jegybankelnök fia 

Szépen gazdagodott a Matolcsy gyerek.
A cseh kormánypártok Orbán Viktor rémével kampányolnak

A cseh kormánypártok Orbán Viktor rémével kampányolnak 

Orbán Viktort kifejezetten negatív színben tüntetik fel cseh plakátokon.
Kiderült miért vonta vissza vámjait Trump

Kiderült miért vonta vissza vámjait Trump 

A közgazdászok pártállás nélkül visítanak.
180 fokot fordult Orbán Viktor és Donald Trump barátja

180 fokot fordult Orbán Viktor és Donald Trump barátja 

A politikusok némelyike felülmúlja a szélkakasokat.

Info & tech

Cégvezetés & irányítás

Piac & marketing


Magyar Brands, Superbrands, Bisnode, Zero CO2 logo