Fehéredő fővárosi éttermek?

Bár a fővárosban működő éttermi, mozgó vendéglátással foglakozó vállalkozások száma továbbra is csökken, az alkalmazotti létszám jelentős növekedése azt mutatja, hogy a szektorban visszaszorulóban van a feketén foglalkoztatás – derül ki az OPTEN céginformációs szolgáltató statisztikáiból.

A budapesti éttermeket és egyéb vendéglátóipari egységeket üzemeltető működő vállalkozások száma 2015 óta zsugorodik, ezzel párhuzamosan az alkalmazotti létszám enyhén emelkedett. Ennek ellenére a piaci szereplők és az elemzők egyaránt súlyos munkaerőhiányról számoltak be, mivel hatalmas az elvándorlás a jól képzett szakácsok, de már az egyéb vendéglátóipari személyzet (pincérek, mosogatók, konyhai kisegítők) tekintetében is.

Úgy látszik, hogy a növekvő munkaerő szükséglet rákényszeríti a cégeket a feketén foglalkoztatás visszaszorítására, legalábbis erre következtethetünk a 2017-es és 2018-as létszámadatok vizsgálatából. Több mint 3400 fővel több foglakoztatottról számoltak 2018-ban a fővárosi vendéglátóipari egységek, mint az azelőtti évben, ami jóval nagyobb, mint az előző évek létszámbővülése. Itt, azonban meg kell jegyeznünk, hogy a vendéglátásban dolgozók nettó átlagkeresete a KSH közlése szerint 141 086 forint volt 2018-ban, ami a fővárosban némileg magasabb, de még mindig nem tekinthető versenyképesnek a nyugat-európai bérekhez viszonyítva.

Nincs vega menü, de igény volna rá
Ha lenne vega menü az éttermek kínálatában, akkor azt sokan választanák, sőt a felmérések szerint ez a trend egyre erősebb lesz, ahogy terjed az egészség- és környezettudatos táplálkozás. A kereslet ezen a területen fényévekkel előzi meg a kínálatot.
A megnövekedett bér és járulék terheket a szektor megnövekedett árbevétele biztosította. A vizsgált időszakban a szektor összárbevétele folyamatosan emelkedett, legnagyobb mértékben pont 2016 és 2017 között. 2016-ban elért 274 milliárd forintot, 2017-ben sikerült 325 milliárd forint fölé tornászni.

Szintén a piac kiegyensúlyozottságát jelzi, hogy mind a végrehajtások, mind a felszámolások aránya, hacsak kis mértékben is, de mérséklődött. Ugyanakkor a cégfluktuációs index értéke, bár szintén kisebb mértékben, csökkent 2017-ben, még mindig azt jelzi, hogy magas a turbulencia a budapesti vendéglátásban működő cégeknél.

Budapest turizmusának fejlődése, a végrehajtott ÁFA csökkentés a kereslet növekedését eredményezheti, azonban a piaci szereplőkre továbbra is jelentős béremelési nyomás nehezedik, ami csökkentheti ezen vállalkozások jövedelmezőségét – zárja elemzését Hantos Zoltán, az OPTEN céginformációs szolgáltató projektmenedzsere.

Egy jó étteremért utazni is hajlandó a magyar
Általánosságban igaz a magyarokra, hogy messzebbre is elutaznak egy étterem miatt – derül ki egy friss kutatásból. Érdekesség, hogy a legtöbben az ismerőseik ajánlása alapján keresnek fel egy vendéglátóhelyet, és a válaszadók több mint fele hangulattól függően dönt az új és a megszokott között.

Véleményvezér

Kormányváltás lesz Csehországban, de Ukrajna támogatása marad

Kormányváltás lesz Csehországban, de Ukrajna támogatása marad 

Babis célja egypárti kormány létrehozása, amelyet más pártok kívülről támogatnának.
Hadházy Ákos szerint luxusutakra jártak a köztévé vezetői az adófizetők pénzéből

Hadházy Ákos szerint luxusutakra jártak a köztévé vezetői az adófizetők pénzéből 

Az adófizetők pénze könnyen vihető préda.
Egy magyar szervezet is részt vett egy olyan gyűlésen, amelynek célja az Orosz Birodalom helyreállítása

Egy magyar szervezet is részt vett egy olyan gyűlésen, amelynek célja az Orosz Birodalom helyreállítása 

Az Orosz Birodalom helyreállítása sok ember álma Keleten.
Fellélegeztek Európában, buktak az oroszbarátok

Fellélegeztek Európában, buktak az oroszbarátok 

EU-párti győzelem a moldovai választásokon.
Török Gábor előkapott egy dokumentumot, amikor Orbán Viktor egy politikustársa nemi identitásán élcelődött

Török Gábor előkapott egy dokumentumot, amikor Orbán Viktor egy politikustársa nemi identitásán élcelődött 

Elfajzott-e a Fidesz, ez a kérdés uralja a közbeszédet.


Magyar Brands, Superbrands, Bisnode, Zero CO2 logo