Bemutatkozás: a mindent eldöntő hét másodperc

Minden a bemutatkozáson múlik, ebben az első hét másodpercben dőlhet el egy állásinterjú, vagy akár egy jövendő üzleti kapcsolat további sorsa - figyelmeztet szakértőnk, dr. Erdős Zsuzsanna, üzleti etikett coach.

Tudjon meg mindent az EU vadonatúj Omnibus-csomagjáról, a szabályozás aktualitásairól, az MNB elvárásairól!
Hallgasson meg tapasztalt cégvezetőket az ESG-kihívások leküzdéséről!
Inspirálódjon, networkingeljen és szerezzen versenyelőnyt a fenntarthatóság terén!

Klasszis Talks & Wine Fenntarthatóság2025. február 26. Budapest

Részletek és jelentkezés >>

Több vizsgálat is alátámasztja azt a tényt, hogy egy első, személyes találkozás során, mindössze hét másodperc alatt, megdöbbentően sok dologról döntünk: a szavahihetőségtől, az anyagi helyzeten át, az intelligenciáig.

Ám mi fér bele ebbe a hét másodpercbe?

Kapcsolatépítés okosan és elegánsan
Ősszel felpezsdül az üzleti élet. A nyaralás után mindenki ráeszmél, hogy már csak pár hónapja van az éves üzleti céljai eléréséhez. Konferenciák, üzleti reggelik és üzleti kézfogók, társasági események mind-mind remek lehetőséget adnak arra, hogy új ismeretségeket kössünk, új üzleti partnerekre tegyünk szert, és így friss lendületet kapjon a vállalkozásunk.
Olykor az sem, hogy megszólaljunk! Sőt, a kutatások szerint, a némaság sem akadályoz meg minket abban, hogy a széleskörűen véleményt alkossunk másokról, mindössze a nonverbális gesztusaik és az öltözékük alapján.

Ám ha „szóhoz jutunk”?

Akkor a köszönésünk és a bemutatkozásunk lehet az, ami a rólunk formálódó képet alakíthatja.

… és itt a gond: olyan könnyű beleesni abba a csapdába, hogy azt hisszük, amit gyakran csinálunk, az jól is megy.
Ám, ha visszagondolunk, az elmúlt hetek során hány új ismerősünknek jegyeztük meg a nevét az első bemutatkozáskor, és hányan jegyezték meg a mi nevünket?

Megnyugtató tudni, hogy a szakértők szerint akkora stresszel jár a bemutatkozás, hogy nem egyszerűen elfelejtjük partnerünk nevét, meg sem jegyezzük azt! Ugyanakkor a kutatások szerint, valamennyiünk számára az egyik legkedvesebb hangsor a nevünk. Azonnal felkapjuk a fejünket, ha meghalljuk. Az üzletemberek és marketingguruk tudják és ki is használják, hogy a „névenszólításnak” meghatározó szerepe van a sikeres üzletkötés folyamatában.

Hét másodperc... mire elég? - Kép: Pixabay

Hogyan mondjuk hát a nevünket úgy, hogy megjegyezzék azt és miként jegyezhetjük meg mások nevét?

Érdemes figyelnünk a rangsorra, két okból is. Ne tartsanak bennünket tolakodónak, illetve így elkerülhetjük azt a zavarba ejtő helyzetet, hogy egyszerre mondjuk a nevünket újdonsült ismerősünkkel.
Az elméletet mindannyian jól tudjuk: az etikett szabályai szerint, az adott helyzetben „alárendelt” az, akinek először illik bemutatkoznia. A nő és férfi kapcsolatában, a férfi; azonos neműek között a fiatalabb, üzleti, hivatali hierarchia esetén az alacsonyabb rangúnak illik előbb mondania a nevét. Fontos azonban szem előtt tartani: mindig az érkezőnek illik előbb bemutatkoznia a már ott tartózkodónak, nemre, korra, rangra való tekintet nélkül.
A tökéletes kombináció: angolosan udvarias, franciásan könnyed
A gyakorlat már nem ennyire könnyű.

Annak érdekében, hogy elkerüljük a párhuzamos névmondást, érdemes egy pillanatot várnunk. Ha beszélgetőtársunk tudja, hogy rajta a bemutatkozás sora (vagy csak automatikusan mondja a nevét) nem csúszik egymásra a bemutatkozásunk. Ha tudja, hogy ő a „kitüntetett személy” így vár, ez a rövid, néma pillanat még nem tűnik tétovázásnak, sőt remek hatásszünetként működve, segíti, hogy a nevünket, újdonsült ismerősünk könnyebben megjegyezze.

  • A nevünk könnyebb megjegyzését az is segítheti, ha ellenállunk annak az ösztönős késztetésünknek, hogy gyorsan elhadarjuk. Mi jól tudjuk a nevünket, ám beszélgetőtársunk akkor hallja először.
  • A keresztnéven való bemutatkozás a magánéletben sem szerencsés, az üzleti életben egyenesen hiba. Azonban, ha valaki férje nevét vette fel teljes egészében, érdemes hozzáfűzni a bemutatkozáskor a keresztnevét is, jelezve, hogy ezen a néven tudják megszólítani (Horvát Józsefné, Edit). Becenevet azonban, sajnos ilyenkor sem illik mondani. Az etikett szigorú szabályai szerint a becenéven szólítás – jellegéből fakadóan - egy bizalmasabb kapcsolati szinthez tartozik.
  • A vizsgálatok azt is kiderítették, hogy a fülünknek a legkellemesebb hangszín: a kicsit mélyebb és bársonyos hang. Érdemes ezért erre is emlékeznünk a nevünk mondása során, ha szeretnénk, hogy kellemes élmény legyen a velünk való első találkozás.
  • A nevünket, minden cím, rang nélkül mondjuk és kerüljük a nevünk végén a „vagyok”, „hívnak” kifejezéseket. A mi kultúránkban még a doktori címet sem illik használni bemutatkozás során, más országokban, például Németországban, vagy az Egyesült Államokban azonban elvárt. A „vagyok”, „hívnak” szavak használatáról ugyanakkor általánosságban óvnak az etikett szakérők (nemcsak itthon, de német vagy angol nyelvterületen is), mert így elvész az újdonsült ismerős figyelme a nevünkről, ami megnehezíti számára, hogy megjegyezze azt.
  • Ha az történik, hogy nem értjük beszélgetőtársunk nevét, ne kérdezzünk azonnal vissza, mert azzal azt sugalljuk, hogy hibázott, ez pedig nem jó kezdete egy kapcsolatnak.
Ha tegeződünk, tegeződjünk jól!
A magyar nyelv varázslatosan gazdag. Lehetőségünk van arra, hogy belátásunk szerint önözzük, magázzuk vagy tegezzük egymást. Ugyanakkor egyre több vállalkozás esetében – különösen, ahol az Y generáció tagjai szép számmal képviseltetik magukat – tapasztalhatjuk azt, hogy a cég kultúrájának része a tegeződés. De számtalan csapdát rejt!
Válogassunk inkább azok közül a megoldások közül, amiket akkor alkalmazunk, ha elfelejtettük a nevét. Talán a legelegánsabb (és legjobb raport-építő fogás), ha pár perces beszélgetést követően elismerjük, sajnos elfelejtettük beszélgetőtársunk nevét és megkérjük ismételje meg. S mivel – mint a kutatásokból tudjuk -, nagy valószínűség szerint ő is így van vele, valószínű megkönnyebbül az őszinteségünktől, bevallja, hogy egy cipőben járunk és most már stresszmentesebben megismételhetjük a neveinket. Ugyanakkor, mivel azokat az embereket kedvelni szoktuk, akiknek azonos apró gyengeségeik vannak, mint nekünk, új ismerősünkkel máris jobban szimpatizálunk egymással!

Paulo Coelho azt írja: Az ember a neve maga, büszke rá, élete során többször elismétli és azonosul vele.

Érdemes hát nekünk is büszkén mondani a nevünket és szeretettel figyelnünk a máséra is!

Különösen, hogy a mindent eldöntő hét másodpercbe, gyakran, csak ennyi fér bele.

Szerző:

dr. Erdős Zsuzsanna

üzleti etikett tanácsadó és coach

www.erdosetikett.hu

Bemutatjuk a Piac & Profit Online Akadémia kurzusvezetőit!
Új szolgáltatással jelentkezik a Piac & Profit a hazai kkv-döntéshozók üzleti tudásának gyarapítása érdekében. Piac & Profit Online Akadémiát indítottunk a Piac & Profit Konferenciák legsikeresebb, legjobb előadói kurzusvezetői közreműködésével. Az online képzések egyre népszerűbbek, sokak számára elérhetőbbek. A konferenciákon felhalmozott tudásokat ajánljuk a kkv-döntéshozóknak és az adott szakma jövőjét előre megismerni akaróknak.

Véleményvezér

Rendszeres bevásárló buszjárat indul Romániába

Rendszeres bevásárló buszjárat indul Romániába 

Bevásárlóturizmusra spekulál egy román vállalkozó.
Újabb uniós pénzből épült fideszes luxusvillára lelt Hadházy Ákos, fedőneve borászat

Újabb uniós pénzből épült fideszes luxusvillára lelt Hadházy Ákos, fedőneve borászat 

Nincs következménye az uniós pénzek széthordásának.
Bealudt a nemzeti egészségbiztosító, 2017-es díjakkal próbálnak orvost találni

Bealudt a nemzeti egészségbiztosító, 2017-es díjakkal próbálnak orvost találni 

Nyolc éve nem veszik észre az egészségbiztosítónál az inflációt.
Bayer Zsolt is kapott a guruló dollárokból

Bayer Zsolt is kapott a guruló dollárokból 

Becsapott a villám a Fideszbe.
A lengyelek féláron mobilozhatnak hozzánk képest

A lengyelek féláron mobilozhatnak hozzánk képest 

Szomorú statisztika a mobilpiacon.
Egy fideszes polgármester bepöccent a kormányra

Egy fideszes polgármester bepöccent a kormányra 

Meglepetésre ébredt egyik reggel a polgármester.


Magyar Brands, Superbrands, Bisnode, Zero CO2 logo