Az első benyomás megismételhetetlen

2019. január 04. péntek - 13:30 / piacesprofit.hu
  •  
  • Előfizetés

A munkaerőpiacon várhatóan 2019-ben is fokozódik a nyomás a vállalatokon. A problémát azonban szakértőnk szerint nem feltétlenül a szűkös kínálat okozza, hanem inkább az, hogy a régi toborzási technikák már egyszerűen nem működnek az új kommunikációs csatornák világában.

Egyre nehezebben találnak munkaerőt a vállalatok, a 2019-es előrejelzések szerint pedig ez a probléma nem fog enyhülni az előttünk álló évben sem. Nagy Gábor toborzási szakértő szerint azonban a vállalatok gondjait nem csak a szűkös munkaerő-kínálat okozza, hanem az is, hogy a toborzási kampányoknál alkalmazott technikák már nem felelnek meg az új kommunikációs csatornák támasztotta követelményeknek.

A szakember három olyan területet is beazonosított, ahol minimális változtatással nagymértékben növelhető a toborzási kampányok hatékonysága, ugyanakkor a jelenlegi problémák feloldása egyetlen mondatban összefoglalható: szemléletváltás nélkül nem érhetőek el jelentős változások a toborzásban!

hello01_kis

De mit is értünk ezalatt?

Leginkább azt, hogy a munkaerő-felvétel mára egy értékesítési folyamatként írható le a legjobban.

Ha jó a marketing (Hirdetések + Jelentkezési rendszer), akkor van elég érdeklődő, akinek értékesíteni lehet az állást (Kapcsolatfelvétel –> Interjú –> Felvétel). Ezt komplex rendszerként kell kezelni, mert elég egy szűk keresztmetszet, és az egész folyamat megakadhat…

Az alábbi ábra az értékesítési és toborzási folyamatok hasonlóságát mutatja be a kékgalléros, leginkább betanított munkások felvételi arányát szemléltetve.

002 - tölcsér 02

Az elmúlt évben a legtöbb negatív visszajelzés arról érkezett, hogy egy-egy jelentkezőt NEM LEHET ELÉRNI az első kapcsolatfelvételkor. Vagyis az „Érdeklődőgyűjtés” és az „Interjú” között van egy kritikus pont, ami új megoldásokért kiált.

Vegyük sorra, mik lehetnek a kapcsolatfelvétel szűk keresztmetszetei!

A KAPCSOLATFELVÉTEL SEBESSÉGE

Az a tapasztalat, hogy ha AZNAP nem hívjuk fel a jelentkezőt (legalább egy időpont-egyeztetés céljából), akkor másnap már lehet, hogy nem is aktuális neki az állásajánlat. Általában nem azért, mert komolytalan volt a jelentkezés, hanem mert időközben talált más munkát. Gondoljuk végig!

A marketinggel elültetjük a fejében, hogy állást kellene váltani –> Jelentkezik –> MAJD NEM TÖRTÉNIK SEMMI

Ha tényleg megérett a munkahelyváltásra, akkor este telefonál két-három ismerősnek, és már TALÁL IS ÚJ ÁLLÁSLEHETŐSÉGET MAGÁNAK!

Mi felkeltettük az érdeklődését, valaki más pedig learatja a babérokat, és felveszi a munkavállalót.

Nem erre az állásra, de jönnék
Hihetetlen ütemben termelődnek és terjednek a közösségi média felületein az álláshirdetések. Látszólag nagyon egyszerűen használható ez a vadászmező, valójában azonban sok olyan érzékeny pontja van a kommunikációnak, amelyen elcsúszhat egymás mellett a kereslet és a kínálat.

Mi a megoldás? Egy partnerünknél az hozta meg az igazi áttörést, hogy 30 PERCEN BELÜL felhívták a jelentkezőket. Így megerősítették az elköteleződést, és sokkal nagyobb arányban sikerült munkatársakat felvenniük, mint előtte bármikor. Elfoglalt HR-esként nem mindig megoldható, hogy ilyen gyorsan reagáljunk, de egy profi call center szolgáltatással a munkának ezt a részét akár könnyedén ki is lehet szervezni.

A GYORS KAPCSOLATFELVÉTEL tehát DÖNTŐ FONTOSSÁGÚ, nem szabad alábecsülni a jelentőségét!

KAPCSOLATFELVÉTEL A MEGFELELŐ IDŐBEN

Többször hallani a HR-es kollégáktól, hogy hiába hívják a jelentkezőt, az „kinyomja a telefont”, „nem elérhető”, „nem veszi fel”. Valóban a merítéssel lehetett a probléma?

Az ideális jelentkező a legtöbb esetben dolgozik valahol. (Aki nem dolgozik, az nem is biztos, hogy ideális.) Ha történetesen az illető tényleg jó dolgozó, akkor munkaidőben nem a telefonját nézegeti, hanem lelkiismeretesen végzi a feladatait.

Nincs ideje bármikor felvenni a telefont, bármennyire fontos is számára a váltás, vagyis pont a legideálisabb jelentkezőket nem fogja munkaidőben ilyen módon elérni a HR.

Ezzel a hozzáállással a munkaerőhiány sosem lesz leküzdhető
Az elmúlt időszakban újra előkerült a vasárnapi boltzár ötlete, mint az egyik megoldás a kiskereskedelmet (is) sújtó munkaerőhiányra. Szakértőnk szerint azonban ez az elképzelés nem megoldás a fennálló problémára, azt csak a hatékonyság növelésével lehet orvosolni.

Mi lett erre a problémára a megoldás?

Mint említettük, a marketing és az értékesítési rendszernek az összehangolása nagyon fontos, ebben rejlik a megoldás is. Előre kell gondolkoznunk, és még a marketingfolyamatoknál kell kezelnünk ezt a helyzetet.

Az onlinetoborzas.hu-nál ezt úgy oldottuk meg, hogy minden általunk futtatott toborzásnál már a jelentkezéskor, a karrieroldalon felteszünk egy roppant egyszerű, mégis igen hasznos kérdést az érdeklődőnek:

Mikor kereshetünk telefonon a munkalehetőséggel kapcsolatban?

Ezzel az egyszerű huszárvágással nagymértékben ki lehet küszöbölni a fenti problémákat, és 50 százalékkal tudtuk növelni az első kapcsolatfelvétel eredményességét ezzel az egyszerű kis kérdéssel!

A KAPCSOLATFELVÉTEL MINŐSÉGE

Egy értékesítési vezető mondta egyszer, hogy amikor új értékesítő kollégát vesz fel, akkor az első kapcsolatfelvételnél

SAJÁT MAGÁT KELL ELADNIA A JELENTKEZŐNEK.

Ha szimpatikus a jelentkezőnek, akkor gördülékenyen megy tovább a folyamat, de ha nincs meg a „kémia”, akkor el sem kezdődik az együttműködés. Vagyis bármennyire fáradtak vagyunk, és aznap már a sokadik interjút végezzük, legyünk minden jelentkezővel szemben nyitottak és érdeklődőek, mintha egy új ismertség kezdetén lennénk!

Itt is nagyon fontos, hogy a marketing segítse az első kapcsolatfelvétel hatékonyságát.

Hogyan tehetjük ezt meg?

Az általunk futtatott kampányoknál a karrieroldalon a jelentkezőnek három kérdést teszünk fel.

Az első „nyitó kérdés” nem tűnik túl hasznosnak, de a folyamat későbbi részében (kapcsolatfelvétel) nagy jelentőséggel bír, mérhetően javít a Munkát kínáló Ügyfelünk megítélésén.

Hello, itt Mya: jönnek a digitális HR-csodafegyverek
Digitális asszisztensek, alternatív valóság, videó újratöltve: soha nem látott eszközarzenál van manapság a HR-esek kezében, hogy többet és jobban toborozhassanak. Mire használják ezeket pontosan? Döntően két dologra. Az egyik, hogy minél többet megtudjanak a pályázókról a kiválasztás során, sőt, akár jóval előtte is. A másik, hogy a munkájuk robot részét valóban robotokra bízzák, és több energiát fordíthassanak arra, ami igazán fontos: a tehetségek felkutatására. Globális körkép következik.

Ez a kérdés így hangzik:

Mivel töltöd a szabadidődet?

Amikor megérkezik a HR-es kollégához a jelentkezésről az értesítés, ebből azonnal kiderül, hogy milyen emberrel van dolga.

Ezenkívül a jelöltben is pozitív benyomás alakul ki a cégről, amely ÉRDEKLŐDIK IRÁNTA, és nemcsak egy szakmai önéletrajz alapján szeretné őt mérlegre tenni (ami egy fizikai munkásnak általában nincs is kéznél).

Egy jó HR-es a kérdésre adott válaszokból azonnal tudni fogja, hogy milyen stílusban kell felvenni a kapcsolatot a jelentkezővel.

Aki a gyerekeivel tölti a szabadidejét, annál a család/ munka egyensúlyának fontosságát tudja hangsúlyozni.

Aki a sportolást választja, azzal az egészséges életmóddal kapcsolatban érhet el egyetértést.

Aki bulizni jár a haverokkal, annak épp az lehet a kommunikációs horog, ha elmondjuk, hogy nálunk is „jófejek” dolgoznak, akik közül sokan még szabadidejükben is összejárnak.

Vagyis az első kapcsolatfelvételi beszélgetésbe lehetséges – és szükséges – egy kis színt vinni és maradandó pozitív élményt hagyni a jelentkezőben!

Szerző:

Nagy Gábor

Online Marketing tanácsadó és kivitelező

Az onlinetoborzas.hu csapatával több mint 200 online toborzási kampány kivitelezését vitte sikerre ügyfeleinek.

Feliratkozom a(z) Piac & marketing téma cikkértesítőjére. A megjelenő új cikkekről tájékoztatást kérek