Az első benyomás megismételhetetlen

A munkaerőpiacon várhatóan 2019-ben is fokozódik a nyomás a vállalatokon. A problémát azonban szakértőnk szerint nem feltétlenül a szűkös kínálat okozza, hanem inkább az, hogy a régi toborzási technikák már egyszerűen nem működnek az új kommunikációs csatornák világában.

Mi legyen a pénzünkkel? Tegyük állampapírba? Részvénybe? Ingatlanba? Kriptóba?
A befektetésektől a vagyonkezelésig - újra itt a Klasszis Klub Live!

Jöjjön el személyesen, találkozzon neves szakértőkkel vagy csatlakozzon online!

2024. március 27. 17:00

Részletek és jelentkezés itt!

Egyre nehezebben találnak munkaerőt a vállalatok, a 2019-es előrejelzések szerint pedig ez a probléma nem fog enyhülni az előttünk álló évben sem. Nagy Gábor toborzási szakértő szerint azonban a vállalatok gondjait nem csak a szűkös munkaerő-kínálat okozza, hanem az is, hogy a toborzási kampányoknál alkalmazott technikák már nem felelnek meg az új kommunikációs csatornák támasztotta követelményeknek.

A szakember három olyan területet is beazonosított, ahol minimális változtatással nagymértékben növelhető a toborzási kampányok hatékonysága, ugyanakkor a jelenlegi problémák feloldása egyetlen mondatban összefoglalható: szemléletváltás nélkül nem érhetőek el jelentős változások a toborzásban!

De mit is értünk ezalatt?

Leginkább azt, hogy a munkaerő-felvétel mára egy értékesítési folyamatként írható le a legjobban.

Ha jó a marketing (Hirdetések + Jelentkezési rendszer), akkor van elég érdeklődő, akinek értékesíteni lehet az állást (Kapcsolatfelvétel –> Interjú –> Felvétel). Ezt komplex rendszerként kell kezelni, mert elég egy szűk keresztmetszet, és az egész folyamat megakadhat…

Az alábbi ábra az értékesítési és toborzási folyamatok hasonlóságát mutatja be a kékgalléros, leginkább betanított munkások felvételi arányát szemléltetve.

Az elmúlt évben a legtöbb negatív visszajelzés arról érkezett, hogy egy-egy jelentkezőt NEM LEHET ELÉRNI az első kapcsolatfelvételkor. Vagyis az „Érdeklődőgyűjtés” és az „Interjú” között van egy kritikus pont, ami új megoldásokért kiált.

Vegyük sorra, mik lehetnek a kapcsolatfelvétel szűk keresztmetszetei!

A KAPCSOLATFELVÉTEL SEBESSÉGE

Az a tapasztalat, hogy ha AZNAP nem hívjuk fel a jelentkezőt (legalább egy időpont-egyeztetés céljából), akkor másnap már lehet, hogy nem is aktuális neki az állásajánlat. Általában nem azért, mert komolytalan volt a jelentkezés, hanem mert időközben talált más munkát. Gondoljuk végig!

A marketinggel elültetjük a fejében, hogy állást kellene váltani –> Jelentkezik –> MAJD NEM TÖRTÉNIK SEMMI

Ha tényleg megérett a munkahelyváltásra, akkor este telefonál két-három ismerősnek, és már TALÁL IS ÚJ ÁLLÁSLEHETŐSÉGET MAGÁNAK!

Mi felkeltettük az érdeklődését, valaki más pedig learatja a babérokat, és felveszi a munkavállalót.

Nem erre az állásra, de jönnék
Hihetetlen ütemben termelődnek és terjednek a közösségi média felületein az álláshirdetések. Látszólag nagyon egyszerűen használható ez a vadászmező, valójában azonban sok olyan érzékeny pontja van a kommunikációnak, amelyen elcsúszhat egymás mellett a kereslet és a kínálat.
Mi a megoldás? Egy partnerünknél az hozta meg az igazi áttörést, hogy 30 PERCEN BELÜL felhívták a jelentkezőket. Így megerősítették az elköteleződést, és sokkal nagyobb arányban sikerült munkatársakat felvenniük, mint előtte bármikor. Elfoglalt HR-esként nem mindig megoldható, hogy ilyen gyorsan reagáljunk, de egy profi call center szolgáltatással a munkának ezt a részét akár könnyedén ki is lehet szervezni.

A GYORS KAPCSOLATFELVÉTEL tehát DÖNTŐ FONTOSSÁGÚ, nem szabad alábecsülni a jelentőségét!

KAPCSOLATFELVÉTEL A MEGFELELŐ IDŐBEN

Többször hallani a HR-es kollégáktól, hogy hiába hívják a jelentkezőt, az „kinyomja a telefont”, „nem elérhető”, „nem veszi fel”. Valóban a merítéssel lehetett a probléma?

Az ideális jelentkező a legtöbb esetben dolgozik valahol. (Aki nem dolgozik, az nem is biztos, hogy ideális.) Ha történetesen az illető tényleg jó dolgozó, akkor munkaidőben nem a telefonját nézegeti, hanem lelkiismeretesen végzi a feladatait.

Nincs ideje bármikor felvenni a telefont, bármennyire fontos is számára a váltás, vagyis pont a legideálisabb jelentkezőket nem fogja munkaidőben ilyen módon elérni a HR.

Ezzel a hozzáállással a munkaerőhiány sosem lesz leküzdhető
Az elmúlt időszakban újra előkerült a vasárnapi boltzár ötlete, mint az egyik megoldás a kiskereskedelmet (is) sújtó munkaerőhiányra. Szakértőnk szerint azonban ez az elképzelés nem megoldás a fennálló problémára, azt csak a hatékonyság növelésével lehet orvosolni.
Mi lett erre a problémára a megoldás?

Mint említettük, a marketing és az értékesítési rendszernek az összehangolása nagyon fontos, ebben rejlik a megoldás is. Előre kell gondolkoznunk, és még a marketingfolyamatoknál kell kezelnünk ezt a helyzetet.

Az onlinetoborzas.hu-nál ezt úgy oldottuk meg, hogy minden általunk futtatott toborzásnál már a jelentkezéskor, a karrieroldalon felteszünk egy roppant egyszerű, mégis igen hasznos kérdést az érdeklődőnek:

Mikor kereshetünk telefonon a munkalehetőséggel kapcsolatban?

Ezzel az egyszerű huszárvágással nagymértékben ki lehet küszöbölni a fenti problémákat, és 50 százalékkal tudtuk növelni az első kapcsolatfelvétel eredményességét ezzel az egyszerű kis kérdéssel!

A KAPCSOLATFELVÉTEL MINŐSÉGE

Egy értékesítési vezető mondta egyszer, hogy amikor új értékesítő kollégát vesz fel, akkor az első kapcsolatfelvételnél

SAJÁT MAGÁT KELL ELADNIA A JELENTKEZŐNEK.

Ha szimpatikus a jelentkezőnek, akkor gördülékenyen megy tovább a folyamat, de ha nincs meg a „kémia”, akkor el sem kezdődik az együttműködés. Vagyis bármennyire fáradtak vagyunk, és aznap már a sokadik interjút végezzük, legyünk minden jelentkezővel szemben nyitottak és érdeklődőek, mintha egy új ismertség kezdetén lennénk!

Itt is nagyon fontos, hogy a marketing segítse az első kapcsolatfelvétel hatékonyságát.

Hogyan tehetjük ezt meg?

Az általunk futtatott kampányoknál a karrieroldalon a jelentkezőnek három kérdést teszünk fel.

Az első „nyitó kérdés” nem tűnik túl hasznosnak, de a folyamat későbbi részében (kapcsolatfelvétel) nagy jelentőséggel bír, mérhetően javít a Munkát kínáló Ügyfelünk megítélésén.

Hello, itt Mya: jönnek a digitális HR-csodafegyverek
Digitális asszisztensek, alternatív valóság, videó újratöltve: soha nem látott eszközarzenál van manapság a HR-esek kezében, hogy többet és jobban toborozhassanak. Mire használják ezeket pontosan? Döntően két dologra. Az egyik, hogy minél többet megtudjanak a pályázókról a kiválasztás során, sőt, akár jóval előtte is. A másik, hogy a munkájuk robot részét valóban robotokra bízzák, és több energiát fordíthassanak arra, ami igazán fontos: a tehetségek felkutatására. Globális körkép következik.
Ez a kérdés így hangzik:

Mivel töltöd a szabadidődet?

Amikor megérkezik a HR-es kollégához a jelentkezésről az értesítés, ebből azonnal kiderül, hogy milyen emberrel van dolga.

Ezenkívül a jelöltben is pozitív benyomás alakul ki a cégről, amely ÉRDEKLŐDIK IRÁNTA, és nemcsak egy szakmai önéletrajz alapján szeretné őt mérlegre tenni (ami egy fizikai munkásnak általában nincs is kéznél).

Egy jó HR-es a kérdésre adott válaszokból azonnal tudni fogja, hogy milyen stílusban kell felvenni a kapcsolatot a jelentkezővel.

Aki a gyerekeivel tölti a szabadidejét, annál a család/ munka egyensúlyának fontosságát tudja hangsúlyozni.

Aki a sportolást választja, azzal az egészséges életmóddal kapcsolatban érhet el egyetértést.

Aki bulizni jár a haverokkal, annak épp az lehet a kommunikációs horog, ha elmondjuk, hogy nálunk is „jófejek” dolgoznak, akik közül sokan még szabadidejükben is összejárnak.

Vagyis az első kapcsolatfelvételi beszélgetésbe lehetséges – és szükséges – egy kis színt vinni és maradandó pozitív élményt hagyni a jelentkezőben!

Szerző:

Nagy Gábor

Online Marketing tanácsadó és kivitelező
Az onlinetoborzas.hu csapatával több mint 200 online toborzási kampány kivitelezését vitte sikerre ügyfeleinek.

Véleményvezér

Hadházy Ákos újabb fél méter magas kilátót talált 217 millió forintért

Hadházy Ákos újabb fél méter magas kilátót talált 217 millió forintért 

Lombkoronasétány helyett ezúttal nádkoronasétány épült.
Száguldhatna a forint, ha Orbán Viktor kiegyezne az unióval

Száguldhatna a forint, ha Orbán Viktor kiegyezne az unióval 

A jogállamiság helyreállítása sok pénzt hozna.
Svédország után most éppen a spanyolokkal készülünk összeakasztani a bajszunkat

Svédország után most éppen a spanyolokkal készülünk összeakasztani a bajszunkat 

Nem tetszik a spanyoloknak, hogy azt sem lehet tudni, ki fia borja akarja megvenni egyik legnagyobb járműgyártójukat.
Magyarország az első helyen áll a világon a demokrácia leépítésében

Magyarország az első helyen áll a világon a demokrácia leépítésében 

Kettészakított társadalom, gyenge demokratikus intézményrendszer.
Orbán Viktor és csapata két luxusgéppel repült Donald Trumphoz

Orbán Viktor és csapata két luxusgéppel repült Donald Trumphoz 

Nem olcsó a repülés Amerikába.
Pupákra vernek minket a versenytárs régiós országok a tech cégek versenyében

Pupákra vernek minket a versenytárs régiós országok a tech cégek versenyében 

A régiós versenytársak elhúztak a csúcstechnológiákban.


Magyar Brands, Superbrands, Bisnode, Zero CO2 logo