Mi is az a tartalommarketing?
Több tucat definíciót lehetne adni a content marketing meghatározására, de talán úgy lehetne jól összefoglalni, hogy nem hirdetéssel, hanem a felhasználó, a fogyasztó, azaz a célcsoport számára hasznos tartalmakon keresztül történik az üzentek átadása, mely vásárlásra ösztönöz.
Számos más, hosszabb és rövidebb meghatározást találhatunk egy Google kereséssel, de talán ennyiből is világos, hogy a tartalommarketing fő elemei:
- hasznos tartalom előállítás
- célzottan
- ennek a tartalomnak a terjesztése
- eladási (konverziós) céllal.
De hogy jön ez a pr-hez?
A pr feladata, ahogy korábban összefoglaltuk, a pozitív imázs kialakítása. Menedzseli a nyilvánosságot, gondozza a szervezet hírnevét – vagy más szóval kapcsolatba lép a környezetével. A cél, hogy az emberek fejében a márka, a termék vagy a cég nevének hallatán pozitív képpé álljon össze az információhalmaz. Ezt különböző eszközökkel tudja elérni.
A pr ügynökségnek is az a feladata, hogy üzeneteket juttasson el a befogadó felé. Ezeket az üzeneteket sokkal könnyebb hasznos információba csomagolni, mint egy egyszerű sajtóközleményként megfogalmazni. Tehát a pr nagyon gyakran történetet mesél, hasznos tartalmat biztosít a sajtó vagy közvetlenül a célcsoport számára. Ebben és eszköztárában is erős hasonlóságot mutat a tartalommarketinggel. Melyek lehetnek ezek az eszközök? Például ilyen lehet
- sajtócikkek
- céges blog
- hírlevél
- közösségi média felületek
- kutatások publikálása
- statisztikák
- infógrafikák
- e-könyek
- esettanulmányok
- iparági összefoglalók
- nyomtatványok, brosúrák
- white paper
- filmek
- rendezvények
- konferenciák
- kiállítások
Véleményünk szerint mivel az eszköztár szinte megegyezik, ezért az elhatárolás szempontja a két tevékenység céljai közt keresendő. Ez alapján a tartalommarketing végső célja a konverzió, ami lehet eladás, a szolgáltatás igénybevétele vagy más, előre meghatározott, de konverziós cél.
A pr közvetlen célja nem az eladás, hanem a fent említett pozitív kép kialakítása. A pr elsősorban stratégiai szemléletmód, míg a tartalommarketing egy taktikai eszköz.Persze ezzel is lehet vitatkozni, mivel minden vállalkozás végső célja a pénztermelés és a cég is azért akar pozitív képet kialakítani magáról, hogy piaci előnyt szerezzen. De ez alapján a pénzügyi osztálynak vagy a HR-nek is a közvetett célja az árbevétel növelése – mégsem így definiáljuk őket. Minél kisebb a szervezet, annál inkább összetartoznak ezek a funkciók. Egy néhány fős cégnél nem válik el a marketing és pr tevékenység, van ahol azonos kézben van a HR, az irodavezetés és a marketing. Minél nagyobb a szervezet, annál inkább szétválnak ezek a funkciók és dedikált szakértők felelnek ezekért a részterületekért.
Tehát ebben a viszonyrendszerben nincs szembenállás a pr és a tartalommarketing közt, csak más célra használjuk őket, mások a mérőszámok. De ne felejtsük el, hogy mindkét tevékenység mérhető, és mérni is kell nem csak a marketing, de a pr aktivitásokat is.
Szerző:
Bende Máté
A Pro/Business Consulting pr ügynökség cégvezetője