A tartalommarketing is pr?

Ebben a kérdésben a pr szakma és a tartalommarketing szakértők látszólag nem értenek egyet, pedig lehet, hogy nem is olyan nehéz a válasz. Bende Máté, a Pro/Business Consulting vezetője segít a félreértések tisztázásában.

Tudjon meg mindent az EU vadonatúj Omnibus-csomagjáról, a szabályozás aktualitásairól, az MNB elvárásairól!
Hallgasson meg tapasztalt cégvezetőket az ESG-kihívások leküzdéséről!
Inspirálódjon, networkingeljen és szerezzen versenyelőnyt a fenntarthatóság terén!

Klasszis Talks & Wine Fenntarthatóság2025. február 26. Budapest

Részletek és jelentkezés >>

Bende Máté

Mi is az a tartalommarketing?

Több tucat definíciót lehetne adni a content marketing meghatározására, de talán úgy lehetne jól összefoglalni, hogy nem hirdetéssel, hanem a felhasználó, a fogyasztó, azaz a célcsoport számára hasznos tartalmakon keresztül történik az üzentek átadása, mely vásárlásra ösztönöz.

Számos más, hosszabb és rövidebb meghatározást találhatunk egy Google kereséssel, de talán ennyiből is világos, hogy a tartalommarketing fő elemei:

  • hasznos tartalom előállítás
  • célzottan
  • ennek a tartalomnak a terjesztése
  • eladási (konverziós) céllal.
Illetve ahogy két szóban összefoglalták az egyik legnagyobb kontent marketing ügynökség cikkében: sztorizás eladásokért.

De hogy jön ez a pr-hez?

A pr feladata, ahogy korábban összefoglaltuk, a pozitív imázs kialakítása. Menedzseli a nyilvánosságot, gondozza a szervezet hírnevét – vagy más szóval kapcsolatba lép a környezetével. A cél, hogy az emberek fejében a márka, a termék vagy a cég nevének hallatán pozitív képpé álljon össze az információhalmaz. Ezt különböző eszközökkel tudja elérni.

De mi a fene az a pr?
Sok cégvezető a pr tevékenységet a sajtókapcsolatok menedzselésével azonosítja. Rosszabb esetben sajtóközlemények kiküldésével, esetleg ingyen marketinggel. Bár mindenki által elfogadott definíciót nem tudunk adni, szeretnénk eloszlatni néhány félreértést arról, hogy mit is jelent a pr. Bende Máté, a Pro/Business Consulting vezetője lesz a segítségünkre.
Melyek a pr és a tartalommarketing eszközei?

A pr ügynökségnek is az a feladata, hogy üzeneteket juttasson el a befogadó felé. Ezeket az üzeneteket sokkal könnyebb hasznos információba csomagolni, mint egy egyszerű sajtóközleményként megfogalmazni. Tehát a pr nagyon gyakran történetet mesél, hasznos tartalmat biztosít a sajtó vagy közvetlenül a célcsoport számára. Ebben és eszköztárában is erős hasonlóságot mutat a tartalommarketinggel. Melyek lehetnek ezek az eszközök? Például ilyen lehet

  • sajtócikkek
  • céges blog
  • hírlevél
  • közösségi média felületek
  • kutatások publikálása
  • statisztikák
  • infógrafikák
  • e-könyek
  • esettanulmányok
  • iparági összefoglalók
  • nyomtatványok, brosúrák
  • white paper
  • filmek
  • rendezvények
  • konferenciák
  • kiállítások
Már a PR sem a régi
Őrült gyors változás megy végbe a kommunikáció minden területén. A vállalkozások ezernyi lehetőség közül választhatnak, ha láthatóvá szeretnének válni, vagy fent szeretnék tartani kemény munkával elért láthatóságukat. Az elmúlt tíz évben teljes ráncfelvarráson esett át a PR területe is. Merre induljunk, hogy ne vesszünk el az erdőben? Ebben segít nekünk Freund Judit PR-szakértő.
Akkor mi a különbség a pr és a content marketing közt?

Véleményünk szerint mivel az eszköztár szinte megegyezik, ezért az elhatárolás szempontja a két tevékenység céljai közt keresendő. Ez alapján a tartalommarketing végső célja a konverzió, ami lehet eladás, a szolgáltatás igénybevétele vagy más, előre meghatározott, de konverziós cél.

A pr közvetlen célja nem az eladás, hanem a fent említett pozitív kép kialakítása. A pr elsősorban stratégiai szemléletmód, míg a tartalommarketing egy taktikai eszköz.
Persze ezzel is lehet vitatkozni, mivel minden vállalkozás végső célja a pénztermelés és a cég is azért akar pozitív képet kialakítani magáról, hogy piaci előnyt szerezzen. De ez alapján a pénzügyi osztálynak vagy a HR-nek is a közvetett célja az árbevétel növelése – mégsem így definiáljuk őket. Minél kisebb a szervezet, annál inkább összetartoznak ezek a funkciók. Egy néhány fős cégnél nem válik el a marketing és pr tevékenység, van ahol azonos kézben van a HR, az irodavezetés és a marketing. Minél nagyobb a szervezet, annál inkább szétválnak ezek a funkciók és dedikált szakértők felelnek ezekért a részterületekért.

Tehát ebben a viszonyrendszerben nincs szembenállás a pr és a tartalommarketing közt, csak más célra használjuk őket, mások a mérőszámok. De ne felejtsük el, hogy mindkét tevékenység mérhető, és mérni is kell nem csak a marketing, de a pr aktivitásokat is.

Szerző:

Bende Máté

A Pro/Business Consulting pr ügynökség cégvezetője

Véleményvezér

Rendszeres bevásárló buszjárat indul Romániába

Rendszeres bevásárló buszjárat indul Romániába 

Bevásárlóturizmusra spekulál egy román vállalkozó.
Újabb uniós pénzből épült fideszes luxusvillára lelt Hadházy Ákos, fedőneve borászat

Újabb uniós pénzből épült fideszes luxusvillára lelt Hadházy Ákos, fedőneve borászat 

Nincs következménye az uniós pénzek széthordásának.
Bealudt a nemzeti egészségbiztosító, 2017-es díjakkal próbálnak orvost találni

Bealudt a nemzeti egészségbiztosító, 2017-es díjakkal próbálnak orvost találni 

Nyolc éve nem veszik észre az egészségbiztosítónál az inflációt.
Bayer Zsolt is kapott a guruló dollárokból

Bayer Zsolt is kapott a guruló dollárokból 

Becsapott a villám a Fideszbe.
A lengyelek féláron mobilozhatnak hozzánk képest

A lengyelek féláron mobilozhatnak hozzánk képest 

Szomorú statisztika a mobilpiacon.
Egy fideszes polgármester bepöccent a kormányra

Egy fideszes polgármester bepöccent a kormányra 

Meglepetésre ébredt egyik reggel a polgármester.


Magyar Brands, Superbrands, Bisnode, Zero CO2 logo