(Az interjú rövidített, videós verziója)
A magyarországi korrupciót és a közbeszerzések átláthatóságát illetően elmondta:
Minden országnak megvannak a maga kihívásai. A Siemensnél zéró tolerancia van ebben a témában, amit nagyon komolyan veszünk. És mégis jelen tudunk lenni a piacokon.A rossz országimázs nem segít
Azzal kapcsolatban, hogy újragondolhatják-e a német cégek magyarországi befektetéseiket politikai okokból, kifejtette: a politika, az országról kialakított kép valóban befolyásolja az üzletet.
A jó imázs motivál, a rossz pedig nem feltétlenül segít.Hozzátette ugyanakkor, hogy a nagyobb beruházások hosszú távú befektetések.
Arra a felvetésünkre, hogy az Orbán-kormány és a nagy német cégek egyfajta jótékony szimbiózisban élnek – a vállalatoknak gazdaságilag megéri itt lenni, ez pedig politikailag előnyös a magyar kormánynak –, azt válaszolta: lehet ezt így látni, de lehet a tények mentén is.
Szerinte a magyar-német együttműködésnek nagy múltja, Magyarországnak pedig sok előnye van, és bízik benne, hogy ez a jövőben is így lesz.
Vannak dolgok, amikben nem értünk egyet
Beszélt arról is, hogy a Német-Magyar Ipari és Kereskedelmi Kamara elnökeként – Dale A. Martin három cikluson át, idén tavaszig vezette a testületet – konstruktív nyitottságot tapasztalt a magyar kormánnyal folytatott tárgyalásokon.
Ezzel együtt vannak olyan dolgok, amelyeknél abban értettünk egyet, hogy nem értünk egyet– fűzte hozzá.
A munkaerőhiány mindenhol gond
A munkaerőhiánnyal kapcsolatban kifejtette: ez nem csak Magyarországon, hanem az egész régióban probléma. Szerinte ugyanakkor a munkaerőigény idővel mérséklődik majd a digitalizáció és a racionalizálási folyamatok, valamint a gazdasági növekedés esetleges csökkenő üteme miatt.
A hazai befektetői hangulat romlásáról azt mondta, hogy világszerte egy nagyon hosszú pozitív fázison vagyunk túl, és ilyenkor természetes, hogy jöhet némi megtorpanás.
Néha úgy érzem, hogy borotvaélen táncolunk
– fejtette ki a nemzetközi gazdasági helyzetre utalva.
Hiányzik a hosszú távú szellem
A magyar kkv-k alacsony hatékonyságával összefüggésben pedig megjegyezte: a hazai cégeknél még nem igazán érzékelhető a német vállalatokra jellemző hosszú távú szellem, ennek felépüléséhez több generáció kell.
A teljes interjút a Piac és Profit ma megjelenő számában olvashatják. Keresse az újságárusoknál!