A jövő évi cafeteriát is átírhatja a koronavírus

Hiába támogatja adókedvezménnyel a kormányzat a SZÉP kártyát, ha a szállodák bezártak, a munkavállalók pedig a bizonytalan helyzetben alapvetően ételre és egészségre fordítható támogatást várnak munkáltatójuktól.

Minél magasabb a cafeteriakeret, annál tudatosabban választanak a dolgozók az egyes elemek közül – derül ki a Bonus-Cafeteria tanácsadó cég kutatásából, amely arra is rámutat: a dolgozók döntését kevésbé az adókörnyezet, sokkal inkább az egyéni élethelyzet befolyásolja.

A tanácsadócég által vizsgált vállalatok körében a munkavállalók 80 százaléka havi bruttó 20-50 ezer forint közötti cafeteriakeretből gazdálkodhat, az átlagos keret meghaladja a 40 ezer forintot. Az összeg fele a SZÉP-kártya Vendéglátás zsebébe kerül, több mint 14 százaléka valamilyen egészségpénztári szolgáltatást finanszíroz, 3. helyre pedig 10,7 százalékkal a bér került az idei nyilatkozatok alapján.

A legkedveltebb cafeteriajuttatások
(Az egyes elemek összeg szerinti százalékos aránya a teljes portfolióban)

A felmérés szerint 40-50 ezer forintos havi cafeteriakeretnél a munkavállalók több mint fele (57 százalék) választ a egészségpénztári támogatást is, többen, mint ahányan a SZÉP kártya szálláshely vagy szabadidő juttatását. Összességében a legkedveltebb elem a SZÉP-kártya vendéglátás alszámlája, ezt választják a legtöbben függetlenül a kapott juttatás összegétől. a legtöbben (a dolgozók 46 százaléka) 20-30 ezer forintot kapnak.

Korcsoportok szerint egyértelműen más preferenciái vannak a munkavállalóknak, míg a fiatalok szívesen igényelnek adómentesen kulturális szolgáltatást, addig az idősebb generáció jobban preferálja a nyugdíjpénztári tagdíjat. A munkavállalók 75 százaléka legalább kettő vagy több különböző elemet kér.

A legkedveltebb cafeteriajuttatások
(A nyilatkozatokban előforduló elem darabszám szerinti százalékos aránya a teljes portfolióban)

– A tapasztalataink szerint a munkavállalók számára a cafeteria nem egyenlő a SZÉP-kártyával, a legtöbb dolgozónak fontos a sokszínűjuttatási paletta. A választásukat a mindennapi családi költések befolyásolják: kevesebb pénzből az emberek a napi szükségleteiket elégítik ki, magasabb összegnél már az öngondoskodási szemlélet is megjelenik. Ahol legfeljebb havi bruttó 10 ezer forint a keret, a munkavállalók jelentős része a teljes összeget a SZÉP-kártya vendéglátás alszámlájára kéri. Ahogy nő a juttatás összege, úgy jelennek meg a további igények. 40–50 ezer forintos havi keretnél már átlag három elem kerül a kosárba: az emberek 90 százaléka biztosan kér SZÉP vendéglátást, 70 százaléka egészségpénztárba fizetett célzott támogatást, a SZÉP-kártya szabadidő zsebét viszont csak 45, a szálláshely alszámlát 40 százalék válassza – mutat rá Kardos György.

A kutatásból az is kiderül, minél magasabb a cafeteriakeret, annál többen választják az egészséget. 20–30 ezer forintnál a dolgozók 37 százaléka, 30-40 ezres keretnél az 50 százalékuk, 40-50 ezer forintos juttatásnál 57, míg ha a havi keret meghaladja az 50 ezer forintot, a munkavállalók 78 százaléka igényli az egészségcélú támogatást.

Nem kor kérdése az egészség

Az adatokból az látszik, hogy az egészségpénztári célzott támogatás igénylése nem korfüggő. A pályakezdő fiatalok éppúgy kedvelik a pénztári juttatást, mint a nyugdíj előtt állók: az 50 éves munkavállalók közül csak 8 százalékkal választják többen az egészségpénztárat, mint a 20 évesek. Kardos szerint ennek az oka az, hogy a pénztárak széles szolgáltatási portfoliója jól kihasználható bármely élethelyzetben legyen szó gyerekszületésről, lakáshitel-törlesztésről, egészségről vagy idősgondozásról. Az idei év egyik slágere az egészségbiztosítási szolgáltatás, egyre több munkáltató járul hozzá ily módon munkavállalói egészségéhez.

Mit hoz 2021?

Kardos György a vállalatok előrejelzései alapján úgy látja, a COVID-19 jelentősen átrendezheti a munkavállalók igényeit. Szerinte

  • Sok munkavállaló SZÉP-kártyáján maradt az idén fel nem használt összeg, ezért a kedvezményes adózás ellenére is csökkenhet az igény a SZÉP-kártya juttatásra
  • A 2021-es év az egészség és önsegélyező pénztári termékek éve lehet, nő az egészségpénztári juttatások (különösen az egészségbiztosítás) iránti érdeklődés.
  • Ha a COVID-19 járvány hosszabb távon leköti az egészségügyi kapacitásokat, előfordulhat, hogy bizonytalan ideig az alap szakellátás korlátozottan lesz elérhető. Emiatt 2021-es évben felkapott lehet a célzott támogatásként igényelhető virtuális orvoslás.
  • A járványügyi korlátozó intézkedések miatt jelenleg háttérbe szorult a kulturális szolgáltatás és sportesemény belépő iránti igény, de ez ugrásszerűen nőhet a munkavállalók részéről később.
  • Nőhet azoknak a munkavállalóknak a száma, akik a hitelmoratórium miatt megemelkedett törlesztő részlet kifizetéséhez igénybe veszik az önsegélyező pénztári célzott lakáshitel-törlesztést.
 

Véleményvezér

Hadházy Ákos szerint luxusutakra jártak a köztévé vezetői az adófizetők pénzéből

Hadházy Ákos szerint luxusutakra jártak a köztévé vezetői az adófizetők pénzéből 

Az adófizetők pénze könnyen vihető préda.
Egy magyar szervezet is részt vett egy olyan gyűlésen, amelynek célja az Orosz Birodalom helyreállítása

Egy magyar szervezet is részt vett egy olyan gyűlésen, amelynek célja az Orosz Birodalom helyreállítása 

Az Orosz Birodalom helyreállítása sok ember álma Keleten.
Fellélegeztek Európában, buktak az oroszbarátok

Fellélegeztek Európában, buktak az oroszbarátok 

EU-párti győzelem a moldovai választásokon.
Török Gábor előkapott egy dokumentumot, amikor Orbán Viktor egy politikustársa nemi identitásán élcelődött

Török Gábor előkapott egy dokumentumot, amikor Orbán Viktor egy politikustársa nemi identitásán élcelődött 

Elfajzott-e a Fidesz, ez a kérdés uralja a közbeszédet.
Orbán Viktor patrióta barátja egyszerűen lelőtte volna az Észtországba behatoló orosz vadászgépeket

Orbán Viktor patrióta barátja egyszerűen lelőtte volna az Észtországba behatoló orosz vadászgépeket 

A cseh miniszterelnöki szék várományosa váratlanul kemény oroszellenes gondolattal állt elő.


Magyar Brands, Superbrands, Bisnode, Zero CO2 logo