A Facebook és a Google nyer a durva adóemeléssel

A reklámhordozó papírra kivetett termékdíj 85 forintról 114 forintra emelkedik - derült ki egy friss törvénytervezetből. A kormány szerint csak adótechnikai kérdésről van szó. Azonban a tervezet egyértelműen fogalmaz - mondta a Piac & Profitnak Urbán Zsolt, a Magyar Reklámszövetség elnöke.

Mire készülhet a kormány?
Meg lehet még menteni az idei évet az ezer sebből vérző gazdaságban?

Online Klasszis Klub élőben Győrffy Dórával!
Vegyen részt és kérdezze Ön is a közgazdászt, egyetemi tanárt!

2025. július 16. 15:30

A részvétel ingyenes, regisztráljon itt!

Mint azt a Piac & Profit megírta, brutális, 35 százalékos mértékű adóemelésre készül a kormány, egészen pontosan a reklámhordozó papír kilónkénti árára kivetett környezetvédelmi termékdíjat fejelné meg egy Semjén Zsolt miniszterelnök-helyettes által benyújtott törvénytervezet az eddigi 85 forintról, 114 forintra.

A Kormányzati Kommunikációs Központ szerkesztőségünkbe eljuttatott reakciója szerint "sem az adótétel, sem az adóalap nem változik meg, csupán egy jogtechnikai kérdésről van szó. Eddig a csomagolási hulladékról szóló (442/2012) kormányrendeletet és a törvényt együttesen kellett alkalmazni, mostantól az összes rendelkezést a törvény tartalmazza. A környezetvédelmi termékdíj alá tartozó cégek a termékdíjat eddig is ugyanúgy fizették."

"A tervezet egyértelműen fogalmaz, a termékdíj díjtétele 114 forintra emelkedik, ezt nem tudjuk másként értelmezni, mint adóemelést" - mondta a Piac & Profit kérdésére Urbán Zsolt, a Magyar Reklámszövetség elnöke. A Parlament honlapján elérhető tervezet 2. számú mellékletében valóban egyértelműen szerepel a 114 forintos díjtétel. A tervezet indoklásában is kifejti a benyújtó Semjén Zsolt, miszerint "a fogyasztói szokások megváltoztatása és a kibocsátásának jelentős csökkentése érdekében a környezetvédelmi szempontból nem kívánatos műanyag zacskó és a reklámhordozó papír termékekre vonatkozó termékdíj mértékét növelni szükséges."

Ugyanakkor az MRSZ elnöke szerint nem világos a jogalkotói szándék a tervezet mögött. "Számításaink szerint összességében mintegy egymilliárd forintos pluszterhet ró ez a tétel a kiskereskedelmi vállalkozásokra. A közel 35 százalékos termékdíj emelés a direktmarketing tevékenységet folytató vállalatokat indokolatlan többletteherrel sújtja, csaknem finanszírozhatatlanná teszi a vásárlói tájékoztatásban fontos szerepet betöltő reklámeszközök – az ingyenes reklámújságok, szórólapok, DM levelek – fenntartását, és egyértelműen áremelkedéshez vezet" - mondta lapunknak urbán Zsolt, aki kiemelte, mivel a tervezetet semmilyen egyeztetés nem előzte meg, így annak indokairól sincsenek információi. "Pedig jó lenne tudni, mi a szándék emögött a tervezet mögött, hiszen lehet, hogy csak az eszközöket választotta meg rosszul a jogalkotó" - mondta.

A szakember arra is felhívta a figyelmet: az új adóemelés elkerülhetetlenül áremelkedéshez vezet a nyomtatott reklámanyagok piacán, ami az online szegmens további erősödéséhez vezet. "Ezzel nem is lenne semmi baj, de ezen nem a magyar adófizetők, vagy vállalkozások fognak nyerni, hanem az online hirdetési piacon egyeduralkodó globális szereplők, amelyeken nehéz behajtani a különféle adótételeket" - mondta Urbán Zsolt. (Ez nem az első alkalom, amikor a magyar reklámpiacba történő beavatkozás miatt a Google és a Facebook jártak jól.)

Tele vannak szórólapokkal a postaládák
Zsigó Róbert, a Földművelésügyi Minisztérium élelmiszerlánc-felügyeletért felelős államtitkára a törvényjavaslat ismertetőjében a Parlamentben csütörtökön azt mondta, 2018-tól azért is kell magasabb termékdíjat fizetni a nem kívánatos, a környezetre káros reklámhordozó papírok és zacskók után, hogy ezzel is megváltoztassák a fogyasztói szokásokat és támogassák az alternatív megoldások elterjedését. A reklámhordozó papír esetében korábban 33 százalékkal emelték a termékdíjat, hogy csökkenjen a papír mennyisége, de a postaládák továbbra is tele vannak szórólapokkal. Az elektronikus hirdetési alternatívák aránya ugyan folyamatosan emelkedik, de szükség van a reklámhordozó papírra kivetett termékdíj kilónkénti 114 forintra történő emelésére - ismertette az államtitkár.

Véleményvezér

Teljes bukta lett Orbán Viktor igazságpillanata

Teljes bukta lett Orbán Viktor igazságpillanata 

Orbán Viktor egyre nagyobbakat lódít egyre kevesebb sikerrel.
Elutasították Magyar Péter feljelentését Orbán Viktor ellen

Elutasították Magyar Péter feljelentését Orbán Viktor ellen 

Az ügyészség döntött Orbán Viktor feljelentése ügyében.
Vatikán már nem békepárti, a pápa az ukrán elnököt fogadta

Vatikán már nem békepárti, a pápa az ukrán elnököt fogadta 

Az új pápa előbb fogadta az ukrán elnököt, mint Orbán Viktort.
Magyar Péter nyilvánosságra hozta, hogy szerinte hol lopott milliárdokat a Fidesz

Magyar Péter nyilvánosságra hozta, hogy szerinte hol lopott milliárdokat a Fidesz 

Milliárdosok aggódhatnak egy kormányváltás esetén.
A szabadság hőseként ünnepelték Karácsony Gergelyt az Európai Parlamentben

A szabadság hőseként ünnepelték Karácsony Gergelyt az Európai Parlamentben 

A budapesti főpolgármester megdicsőült Strasbourgban.
A Fidesz az elmúlt öt év költekezését részben forintleértékelésből fedezte

A Fidesz az elmúlt öt év költekezését részben forintleértékelésből fedezte 

Első helyen az ipari termelői árak drágulásában.

Info & tech

Cégvezetés & irányítás

Piac & marketing


Magyar Brands, Superbrands, Bisnode, Zero CO2 logo