A PwC Strategy& felmérése szerint ugyan az ipar 4.0 gyorsan átalakítja a gyártást, a vállalatoknak csak kisebb hányada van abban a helyzetben, hogy valódi versenyelőnyre tegyen szert. A PwC Strategy& 2018-as tanulmánya szerint a globális gyártó vállalatok mindössze 10 százaléka nevezhető digitális bajnoknak – ezek a vállalatok a digitalizációt olyan kiterjedten és rendkívül innovatív módon szemlélik, ami jóval túlmutat az automatizáláson és a hálózatépítésen.
A tanulmány szerint az ázsiai gyártók 19 százaléka ért el digitális bajnok státuszt, míg az amerikai kontinens országaiban ez az arány 11 százalék, az EMEA régióban pedig mindössze 5 százalék.
A digitalizáció az érett piacokon a termelés növekedéséhez vezet, mivel csökkenti a működési költségeket, és lehetővé teszi a vállalatok számára, hogy kevésbé támaszkodjanak a munkaerő-arbitrázsra. Azonban az EMEA régió vállalatai többnyire nem lépik túl a beszállítói lánc integrációjának közepes szintjét, és a gyártási műveleteikből gyakran hiányzik a magas fokú automatizálás és összekapcsolódás.
Kerekes Antal, a PwC Magyarország Technológiai tanácsadási területért felelős cégtársa szerint az ázsiai vállalatok a nyugatiaknál sokkal ügyesebben manővereznek a digitalizációt illetően.
A digitális bajnokok egyharmada alkalmaz mesterséges intelligenciát (AI) a főbb működési területeken, elsősorban a manuális és a kognitív feladatok automatizálására. Ezzel szemben a digitális újoncok 98 százaléka egyáltalán nem végez AI által támogatott tevékenységet.
A megkérdezettek kétharmada nem rendelkezik világos digitális jövőképpel és stratégiával a digitális átalakulás és kultúra támogatására, és csak 27 százalékuk véli úgy, hogy munkavállalói rendelkeznek a szükséges képesítésekkel ahhoz, hogy megállják a helyüket a digitális jövőben.
Magyarországon folyamatosan zajlanak események ipar 4.0 témában, bár ezek célja egyelőre csak az ismeretterjesztés, a modern technológiákban rejlő lehetőségek bemutatása – mutat rá a szakértő.