A rohamos technológiai fejlődés mellett elengedhetetlen, hogy figyeljünk eszközeink és főként adataink biztonságára – hívta fel a figyelmet Patonai István, a K&H informatikai vezetője.
Fontos, hogy az online térben nemcsak a pénzügyek intézésekor, de például internetezés vagy facebookozás közben is biztonságosan mozogjunk. Azt látjuk, hogy egyre többen tudnak a veszélyekről, de kevesebben vannak, akik lépéseket is tesznek a biztonságuk érdekében. Ma már nem elég vigyázni arra, hogy a táskánkban lévő pénztárcát, lakáskulcsot és telefont ne lopják lopják, hanem a kibertérben oly sok helyen megadott adatainkra is fokozottan kell ügyelnünk, nehogy illetéktelenek kezébe jusson –tette hozzá a szakember.
Az okostelefonokra vigyázunk a legkevésbé A felmérésből kiderül az is, hogy a legelterjedtebb digitális eszköz a magyar internetező háztartásokban az okostelefon: a felnőtt internetezők 90 százaléka rendelkezik vele, a 18-29 évesek körében pedig 98 százalékos az arányuk. Saját laptopja az érintettek 71 százalékának van, asztali gépe pedig a 61 százalékuknak.
Az okostelefonok ennek ellenére még nem vették át mindenhol a hatalmat: online bankolásra például a többség nem az okostelefonját használja. A netbankoláshoz mindössze a megkérdezettek 37 százaléka nyúl az okostelefonért. A pénzügyek intézéséhez még a laptopok és az asztali számítógépek viszik a prímet: előbbit 47 százalék, utóbbit 46 százalék használja erre a célra.
A különböző digitális eszközök védelmében elég nagy a szórás. Bár az internetező magyarok 90
Az okostelefonok esetében a kamerákra sem figyelnek annyian mint például a laptopoknál. Míg a munkaeszköznek használt laptopoknál, számítógépeknél 41 százalék le szokta takarni a kamerát biztonsági okokból, saját gép esetén már csak 36-33 százalék teszi meg ugyanezt. Az okostelefonok jártak ebben az esetben is a legrosszabbul: mindössze 19 százalék takarja le a kamerát ezeken az eszközökön.
Kevesen vesződnek a kétfaktoros azonosítással A válaszadók 82 százaléka azért valamilyen megoldást bevet a telefonja védelme érdekében: 49 százalékuk PIN-kódot használ, 29 százalékuk ujjlenyomattal lép be (ezt a megoldást leginkább a férfiak és a 18-29 évesek preferálják), 23 százalék feloldómintát használ, míg 21 százalék jelszót állított be.
A kétfaktoros azonosítást a megkérdezettek mindössze 35 százaléka használta valaha, leginkább a férfiak és a 18-29 évesek. A legtöbben, 22 százalék valamilyen tranzakció vagy online vásárlás alkalmával, 20 százalék pedig egy adott eszközbe való belépéshez használta. 32 százalék viszont egyáltalán nem tudja mit jelent a kétfaktoros azonosítás.
„A kutatásból jól látszik, hogy rengeteg olyan terület van a digitális biztonság témakörén belül, ahol hiányosságaink vannak. Nagyon fontos, hogy a mindennapokban magabiztosan mozogjunk az online térben, tudjuk például, hogy milyen e-maileket nyithatunk meg, hogy milyen adatokat adhatunk meg és kinek, illetve, hogy tisztában legyünk a digitális lábnyomunkkal, azaz, hogy milyen információkat adunk meg magunkról önként. Ezért indítottuk el ezen a héten a K&H e-dukáció programot, hiszen egyre több időt töltünk és egyre több dolgot intézünk itt, legyen szó a vásárlásról, bankolásról, hivatalos ügyek intézéséről” – tette hozzá Patonai István.