Mi is az az adathalászat?
Az adathalászat az egyik leggyakoribb internetes csalási forma napjainkban, amely a személyes adatok, banki információk megszerzésére összpontosul. Az online tér felhasználóbarát és gyors fizetési formáinak köszönhetően ma már néhány egyszerű adat megadásával tudunk tranzakciókat lebonyolítani, amelyek ha illetéktelen kezekbe kerülnek, hatalmas anyagi veszteséget okozhatnak.
Hogyan ismerhetjük fel a csalókat?
Az adathalászokat nem könnyű felismerni, hiszen általában valamely ismert és megbízható szolgáltató, bank, webshop márkája és arculati elemei mögé bújva próbálják kicsalni az érzékeny adatokat e-mailes adatfrissítés, adatellenőrzés ürügyén. A Sberbank szakértője felhívja rá a figyelmet, hogy ha ilyen levelet kapunk, mindenképpen éljünk a gyanúval, hiszen egyetlen szolgáltató sem kérhet ilyen módon információt ügyfeleitől.
Mit tegyünk, ha felismertük az adathalász levelet?
A legegyszerűbb, ha azonnal töröljük a levelet, és szűrőt állítunk be a levelezőnkben az adott e-mail címre, így kiküszöbölhetjük az erről a címről érkező későbbi támadásokat, és tájékozódjunk, hogy miként tudjuk bejelenteni az adathalászati kísérletet.
Ha mégis megtörtént a baj ellenőrizzük a bankkártya tranzakcióinkat, és azonnal tiltassuk le a bankunknál a kártyát, ha ismeretlen költést észlelünk. Ha sms értesítést kapunk a vásárlásainkról, akkor gyakorlatilag azonnal értesülünk, amint elkezdik leszívni a pénzünket, ebben az esetben is forduljunk a bankhoz, hiszen van még esély arra, hogy a pénzintézet vissza tudja szerezni az ellopott pénzt. „A bankok fel vannak készülve az adathalász támadásokra, és természetesen mi is mindent megteszünk annak érdekében, hogy ügyfeleink pénze biztonságban legyen, ezért a bejelentett adatlopási kísérleteket igyekszünk azonnal reagálni. Mindezekkel együtt érdemes résen lenni, hiszen egy kis odafigyeléssel könnyen megelőzhetjük a csalást” – mondta Lengyel Zoltán, a Sberbank Magyarország Marketing, PR és Digitális területének vezetője.