Visszaesett a szállítás

A szállítási ágazatokhoz tartozó vállalkozások árutonna-kilométerben kifejezett teljesítménye 2%-kal, a szállított áru mennyisége 5%-kal volt alacsonyabb az előző évinél.

„E” mint energia konferencia - fókuszban a megújulóenergia-politika érvényesülése, az energia tárolási lehetőségei, a gáz- és árampiac helyzete, a zöld átmenet finanszírozása, az elektromobilitás jövőképe.

Bankvezérek, neves energiapiaci szakértők, egyetemi tanárok és kutatók a jelen kihívásairól: hallgassa meg Ön is élőben!

2024. május 16. Budapest

Részletek és jelentkezés

Közúton, az ágazaton kívüli vállalkozásokat is figyelembe véve az árutonna-kilométer értéke 3%-kal, a szállított árutömeg 6%-kal csökkent. A távolsági személyszállításban az utaskilométerben mért teljesítmény kismértékben bővült. A személygépkocsi-állomány megközelíti a 2,5 milliót, az első alkalommal forgalomba helyezett személy-gépkocsik száma 190 ezer darab, ami 28%-kal volt több mint egy évvel korábban.

A szállítási, valamint a szállítást kiegészítő tevékenység, utazásszervezés ágazatokban 2001-ben az egyéni vállalkozások száma 2300-zal (7%-kal) csökkent, a társas vállalkozásoké négyszázzal (3%-kal) emelkedett.

A legalább öt főt foglalkoztató vállalkozások adatait tekintve az alkalmazásban állók bázis-időszakhoz viszonyított létszáma kismértékben csökkent, a teljes munkaidőben foglalkoz-tatottak havi bruttó átlagkeresete 14%-kal emelkedett.

A szállítási ágazatokhoz tartozó vállalkozások 206 millió tonna árut szállítottak, mely 5%-kal alacsonyabb a bázisidőszaknál. A visszaesésben a közúti áruszállítás 9%-os csökkenése volt a meghatározó. A vasúton szállított áru tömege 2%-kal csökkent, a csővezetékes áru-szállítás 13%-kal, a kisebb részarányt képviselő vízi áruszállítás 20%-kal nőtt.

Az árutonna-kilométerben számított teljesítmény 26 milliárd árutonna-kilométer volt, mely 2%-os visszaesést jelent. Vasúton 7, közúton 6%-os volt a visszaesés, a vízi és csővezetékes áruszállításban 19%-os a növekedés. A vasúti és közúti áruszállítás részaránya 29, illetve 48%, a vízi áruszállításé 4%.

Belföldi viszonylatban a szállított árutömeg 7, az árutonna-kilométerben mért teljesítmény 5%-kal csökkent. Az árutonna-kilométerben kifejezett teljesítések visszaesése a közúti és vízi áruszállításban volt a legnagyobb (7, illetve 6%-os); vasúton visszaesés (2%), a csőve-zetékes áruszállításban pedig növekedés (5%) jelentkezik. A közúti áruszállítás részesedése 70, a vasúti áruszállításé 20%-os.

A nemzetközi áruszállításban a szállított áruk mennyisége 2%-kal bővült, az árutonna-kilométer teljesítménye a 2000. évi szinten maradt. A vasúti ágazat árutonna-kilométerben kifejezett teljesítései 9, a közúti ágazaté 5%-kal maradnak el a bázisév értékeitől. A csőve-zetékes és a vízi szállításban 23, illetve 20%-os növekedés mutatkozik. A vasúti és közúti áruszállítás részaránya egyaránt 35%-os.

A közúti fuvarozásban (a szállítás árutonna-kilométerben kifejezett értékének 32%-át előál-lító) ágazaton kívüli vállalkozások teljesítéseit is figyelembe véve, a szállított áru tömege 6%-kal, az árutonna-kilométerben kifejezett teljesítmény 3%-kal csökkent. Míg a szállítási ágazatok árutonna-kilométerben kifejezett teljesítményei 2001-ben csökkentek, addig az ágazaton kívüliek esetében 4%-os növekedés következett be.

A Magyarország területére belépő külföldi személygépkocsik száma 6%-kal csökkent. Továbbra is dinamikusan nő a magyarországi indítással kilépő, árut szállító – azaz rakottan távozó – külföldi tehergépjárművek darabszáma: 2001-ben 15%-os volt a növekedés (1999-hez viszonyított növekedés 36%-os), az általuk szállított árutömeg 17%-kal nőtt (1999-hez viszonyítva 30%-kal). A külföldi tehergépjárművek tranzitforgalma, 2000-hez hasonlóan, a tárgyévben is jelentős mértékben (13%-kal) emelkedett. A rakottan kilépő magyar tehergépkocsik számának növekedése 12%-os volt. (A magyar járművek részesedése a magyarországi indítású, rakottan kilépő tehergépkocsikból 46, a magyarországi úticéllal rakottan belépő tehergépkocsikból 67%). A határt átlépő magyar személygépkocsik száma 2%-kal visszaesett.

A Duna magyarországi szakaszán a nemzetközi hajóforgalom tranzitforgalma megkétszereződött, de a magyar felségjelzésű vízi járművek forgalma alig emelkedett.

A távolsági személyszállításban a szállított utasok száma 3, az utaskilométer teljesítményértéke kismértékben bővült. Vasúton 3%-kal nőtt, közúton 1, a légiszállításban 2%-kal csökkent az utaskilométer-teljesítmény értéke. Részben a New York-i események hatásaként, 2001 utolsó negyedévében a légi személyszállítás utasszáma a bázisnegyedévnek mindössze kétharmadát érte el, az utaskilométer-teljesítmény pedig 28%-kal csökkent. Az összes távolsági személyszállításon belül a közúti személyszállítás utaskilométer-értékének aránya 47, a vasúti személyszállításé 39, a légi személyszállításé 14%.

A helyi tömegközlekedésben szállított utasok száma, illetve utaskilométer-teljesítménye alig marad el a bázisidőszak értékétől; a változás minimális valamennyi szállítási eszköz esetében.

2001. december 31-én a személygépkocsi-állomány megközelítette a 2,5 millió darabot, de ezeknek mindössze 16%-a 3 évesnél fiatalabb. A személygépkocsik átlagéletkora nem változott, továbbra is 11,8 év. 2001-ben még nem változott a három leggyakrabban előforduló gyártmány (Lada, Opel, Trabant) sorrendje sem, jóllehet a kelet-európai gyártmányok részaránya csökkent. 2001 utolsó napján tíz gyártmány állománya haladta meg a 100 ezres darabszámot.
Az első alkalommal forgalomba helyezett személygépkocsik száma 190 ezer db volt, a bázisidőszakhoz viszonyított növekedés 28%-os.

Kapcsolódó grafikonok

Véleményvezér

Fordult a kocka, illúziónak bizonyult az a várakozás, hogy Kína lehagyja az USA-t

Fordult a kocka, illúziónak bizonyult az a várakozás, hogy Kína lehagyja az USA-t 

Nem biztos, hogy annyira jó gondolat volt a keleti nyitás. Az USA és Európa vezeti a világgazdaságot.
Aláírásgyűjtő ellenzéki aktivitákat támadtak meg Budapesten

Aláírásgyűjtő ellenzéki aktivitákat támadtak meg Budapesten 

Tettlegesséig fajult a választási kampány a fővárosban.
Magyarországon a legnagyobb az állami beavatkozás mértéke a gazdaságba

Magyarországon a legnagyobb az állami beavatkozás mértéke a gazdaságba 

A nagy újraelosztási ráta ellenére alig jut az egészségügyre.
Argentínában kidobták a korrupt politikai elitet és kilőtt a gazdaság

Argentínában kidobták a korrupt politikai elitet és kilőtt a gazdaság 

Négy hónap alatt tűnt el a költségvetési hiány.
Újra lőnek az ukrán tüzérek

Újra lőnek az ukrán tüzérek 

Nagy hatótávolságú rakétákat is kapnak az ukránok.
Szégyenteljes helyre került Magyarország a jogállamisági index alapján

Szégyenteljes helyre került Magyarország a jogállamisági index alapján 

A magyar jogásztársadalom levizsgázott.


Magyar Brands, Superbrands, Bisnode, Zero CO2 logo