Így változtatta meg 2020 a vásárlási szokásokat - mit mutatnak a magyar adatok?

Tavaly a globális COVID-19 járvány rengeteg változást hozott, és nemcsak az online vásárlás lendült fel, de a fogyasztáshoz és az online vásárláshoz való hozzáállásunk is megváltozott.

Tudjon meg mindent az EU vadonatúj Omnibus-csomagjáról, a szabályozás aktualitásairól, az MNB elvárásairól!
Hallgasson meg tapasztalt cégvezetőket az ESG-kihívások leküzdéséről!
Inspirálódjon, networkingeljen és szerezzen versenyelőnyt a fenntarthatóság terén!

Klasszis Talks & Wine Fenntarthatóság2025. február 26. Budapest

Részletek és jelentkezés >>

A netes összehasonlító vásárlási portál, a ShopAlike/LadenZeile elvégzett egy kutatást, ami segít megérteni, hogyan változtak meg felhasználóink online vásárlási szokásai 2020-ban.

Miként vásárolunk most?

Annak érdekében, hogy megértsük a szociológiai változásokat, amiket az év hozott, meginterjúvolták Terhi-Anna Wilska-t, a finn Jyväskylä Egyetem szociológiaprofesszorát a fogyasztói szokásokról, amiket a vásárlók felvettek 2020-ban, és arról, hogyan adaptálódhatnak az online boltok a szükségleteikhez a jövőben. Ez az év megmutatta, hogy képesek vagyunk az új szokások kialakítására, és ez a vásárlásra is vonatkozik. Míg ezelőtt a fogyasztók bármikor bármit megvásárolhattak a hagyományos üzletekben, most egyre több bolt költözött az online térbe, elérhetőbbé téve a vásárlást azok számára, akik otthon ragadtak.

Terhi-Anna Wilska megjegyzi, hogy azoknak a boltoknak, amik eddig nem voltak jelen a neten, online platformot kellett készíteniük. Különösen a kisebb üzletek, vegyesboltok és a hazai üzletek növekedése volt lényeges, és egyre többen vásárolnak például élelmiszert ezektől a boltoktól. 2020-ban az idősebb generáció, aki eddig nem próbálta ki az online vásárlást, megbarátkozott vele, és Terhi-Anna Wilska azt jósolja, hogy ez a jövőben is így fog maradni.

A ShopAlike felhasználói demográfiája a Google Analytics-ben megerősíti ezeket az észrevételeket: összesítve azokat az országokat, ahol működik a platformuk, a 65 év feletti korcsoport 84 százalékot növekedett 2020-ban az előző évhez képest. Dániában 142 százalékot, míg Finnországban 129 százalékot ugrott meg. Magyarországon az éves növekedés 107 százalék volt. Az úgynevezett silver surfers (ezüst szörföző) korosztály minden országban a leggyorsabban vagy második leggyorsabban növekvő demográfiának számított.

Ha a 13 európai platform összesített 2020-as vásárlási adatait nézzük, tisztán látható, hogy a bútorok és az otthonnal kapcsolatos termékek keresésében történt a legnagyobb fellendülés a tavalyi évhez képest.

Az otthoni fitnesz trendje nőtt a legtöbbet, és a súlyok eladása 9349 százalékkal emelkedett az előző évhez képest. A kézisúlyzók szintén szerepelnek a listán, a 6. helyen, 1017 százalékos növekedést mutatva. A legtöbb országban kötelezővé vagy legalábbis javasolttá vált arcmaszkok a második helyen állnak, 8162 százalékos emelkedéssel.

További koronával kapcsolatos egészségügyi termékek, mint a hőmérők, a 8. helyen 539 százalékos emelkedéssel, illetve az eldobható kesztyűk, a 10. helyen 345 százalékos emelkedéssel, szintén különösen népszerűnek bizonyultak a pandémia eredményeként.

Az otthon töltött időszakban sokan fordultak a zöldebb, környezetbarátabb életstílus felé. Nem csoda, hogy a komposztok a 3. helyen állnak, és tavalyhoz képest 1510 százalékot növekedtek. A családi otthoni tevékenységek szintén népszerűvé váltak, miután a legtöbb óvoda és iskola bezárt, így a puzzle-k a 4. helyen szerepelnek, 149 százalékos éves növekedést mutatva.

Az egyetlen divattermék a listán a tavaszi divat volt, az 5. helyen, 1019 százalékos növekedéssel. Ez feltehetően annak köszönhető, hogy késő tavasszal és kora nyáron a legtöbb ország lazított a korlátozásokon, és ebben a periódusban az emberek többet utaztak, és több időt töltöttek a szabadban. Terhi-Anna Wilska egyetért, mert szerinte "a ruházat vásárlása csökkenésnek indult, mivel nem voltak lehetőségek, például rendezvények, ahol bemutathatták az újonnan vásárolt darabokat."

...és a magyarok? 

A befőttesüvegek vezetik  2020-ban a legnagyobb növekedést mutató termékek Top 5-ös listáját, +554 százalékkal, ami azt tükrözi, hogy a lezárások alatt az emberek több időt fordítottak a főzésre és az egészséges életmódra. A relax fotelek + 205.33 százalékkal a 3. helyet birtokolják. A termék iránti kereslet is bizonyítja, hogy a pihentető, kellemes otthoni élettér egyre nagyobb hangsúlyt kap az életünkben, különösen az otthonról dolgozók körében. A fészerek +123.56 százalékkal feljöttek a 4. helyre. Ez annak köszönhető, hogy a kertészkedést is sokan választották a szabadidejük eltöltésére, és a kert kedvelt tartózkodási hellyé vált, mikor nem lehetett máshová menni. Nézd meg, milyen termékek szerepelnek még a Top 5-ös listán.

Hogyan fogunk a jövőben vásárolni, és hogyan készülhetünk fel 2021-re?

Néhány 2020-as trend hosszú távon is velünk fog maradni. Terhi-Anna Wilska szerint a jövőben különösen fontos lesz a biztonságba fektetni. “Az online vásárlásnak a jövőben megbízhatónak kell lennie. A kutatások bebizonyították, hogy az online shopping kétes vállalkozás lehet, különösen az idősebb korosztályok számára. Sokan megkérdőjelezik a biztonsági intézkedéseket, és azt, hogy mennyire biztonságos a fizetési információk megadása a netes csalók miatt. Ez különösen igaz az idősebb demográfiára. Ezenfelül a gyors szállítás, illetve a weboldal gyorsasága szintén fontosak, és nem szabad, hogy a netes vásárlás túl bonyolult legyen a felhasználó számára.", magyarázza. Azt is megemlíti, hogy nagy hangsúlyt kell fektetni a személyreszabott szolgáltatásra. Miután annyi mindent automatizáltak manapság, a személyes szolgáltatás luxussá vált. A vásárlók minél jobban azt érzik, hogy odafigyelnek és emlékeznek rájuk, anélkül, hogy agresszív célzott reklámokkal bombáznák őket, annál jobb lász számukra a vásárlási élmény.", mondja.

Véleményvezér

Rendszeres bevásárló buszjárat indul Romániába

Rendszeres bevásárló buszjárat indul Romániába 

Bevásárlóturizmusra spekulál egy román vállalkozó.
Újabb uniós pénzből épült fideszes luxusvillára lelt Hadházy Ákos, fedőneve borászat

Újabb uniós pénzből épült fideszes luxusvillára lelt Hadházy Ákos, fedőneve borászat 

Nincs következménye az uniós pénzek széthordásának.
Bealudt a nemzeti egészségbiztosító, 2017-es díjakkal próbálnak orvost találni

Bealudt a nemzeti egészségbiztosító, 2017-es díjakkal próbálnak orvost találni 

Nyolc éve nem veszik észre az egészségbiztosítónál az inflációt.
Bayer Zsolt is kapott a guruló dollárokból

Bayer Zsolt is kapott a guruló dollárokból 

Becsapott a villám a Fideszbe.
A lengyelek féláron mobilozhatnak hozzánk képest

A lengyelek féláron mobilozhatnak hozzánk képest 

Szomorú statisztika a mobilpiacon.
Egy fideszes polgármester bepöccent a kormányra

Egy fideszes polgármester bepöccent a kormányra 

Meglepetésre ébredt egyik reggel a polgármester.


Magyar Brands, Superbrands, Bisnode, Zero CO2 logo