Csúcson az üzleti, mélyponton a fogyasztói várakozások

Júniusi történelmi csúcsa után júliusban még tovább emelkedett a GKI konjunktúraindexe. A GKI felmérése szerint ezen belül az üzleti várakozások minden korábbinál optimistábbak lettek, a fogyasztóiak viszont – bár továbbra is nagyon kedvezőek – idei mélypontjukra estek.

Áremelésekre számíthatunk

Az üzleti szférán belül júliusban az ipari és az építőipari bizalmi index egyaránt új történelmi csúcsára jutott, a szolgáltatói is kedvezőbb lett, egyedül a kereskedelmi várakozások romlottak kissé. Az iparban javult az elmúlt és a következő időszakra várt termelés, valamint a rendelésállományok – különösen az exportrendelések– megítélése. A készleteket viszont a júniusinál kissé magasabbnak érezték a válaszolók. Az építőiparon belül a mélyépítő cégek kilátásai kissé romlottak, a magasépítőké javultak (júniusban fordított volt a helyzet). Az előző háromhavi termeléssel kapcsolatos elégedettség kissé csökkent, de így is nagyon erős.

A rendelésállomány értékelése nem változott, a megkötött szerződésekkel biztosított termelési periódus átlagos hossza júliusában 7,8 hónap volt, minden korábbinál hosszabb.  A kereskedelmi bizalmi index – a júniusi jelentős emelkedés után – júliusban enyhén, de negatívan korrigált, s ezzel bennmaradt az elmúlt 4,5 évet jellemző viszonylag keskeny sávban. Az eladási pozíció és a készletszint megítélése egyaránt hibahatáron belül változott, a rendeléseké viszont kissé romlott. A szolgáltatói bizalmi index június után júliusban is nőtt, de még nem érte el a negyedévvel ezelőtti csúcsát. Javult az általános üzletmenet, az előző és a következő negyedévi várható forgalom megítélése. Az átlagos kapacitáskihasználás változatlanul nagyon magas, 90% feletti (az iparban 86%).

A foglalkoztatási hajlandóság a szolgáltató szektor kivételével minden ágazatban erősödött. A lakosság munkanélküliségtől való félelme júniusban volt minden idők legalacsonyabb szintjén, ehhez képest júliusban némi romlás következett be.  A termelés növelésének fő akadálya minden ágazatban a munkaerőhiány, az iparban a szakképzett munkaerő hiánya a válaszadók felének jelentett növekedési korlátot. Az áremelési törekvés jellemzően a júniusival ellentétesen alakult, az iparban és a szolgáltató cégek körében erőteljesebb lett, az építőiparban visszafogottabb, s kissé gyengült a fogyasztók inflációs várakozása. A kereskedelemben viszont tovább nőtt az áremelést tervezők aránya. Miután az elmúlt két hónap folyamán a magyar gazdaság perspektívájáról alkotott vélemény összességében minden ágazatban és a fogyasztók körében is rosszabb lett, júliusban ez a folyamat az ipar kivételével folytatódott.

A GKI fogyasztói bizalmi index júliusban idei mélypontjára került, de továbbra is optimizmust tükröz. A lakosság saját pénzügyi helyzetét és jövőbeli megtakarítási képességét is rosszabbnak látta, mint egy hónappal ezelőtt.

Bemutatjuk a Piac & Profit Online Akadémia kurzusvezetőit!
Új szolgáltatással jelentkezik a Piac & Profit a hazai kkv-döntéshozók üzleti tudásának gyarapítása érdekében. Piac & Profit Online Akadémiát indítottunk a Piac & Profit Konferenciák legsikeresebb, legjobb előadói kurzusvezetői közreműködésével. Az online képzések egyre népszerűbbek, sokak számára elérhetőbbek. A konferenciákon felhalmozott tudásokat ajánljuk a kkv-döntéshozóknak és az adott szakma jövőjét előre megismerni akaróknak.

Véleményvezér

Svédország gazdasági csodája

Svédország gazdasági csodája 

A svédek nem másokra mutogatnak, hanem csak egyszerűen jól teljesítenek.
A szlovák kormány meggondolta magát, mégis támogatják Ukrajnát katonai eszközökkel

A szlovák kormány meggondolta magát, mégis támogatják Ukrajnát katonai eszközökkel 

Magyarország egyre jobban elszigetelődik Ukrajna ellenes álláspontjával.
Kormányváltás lesz Csehországban, de Ukrajna támogatása marad

Kormányváltás lesz Csehországban, de Ukrajna támogatása marad 

Babis célja egypárti kormány létrehozása, amelyet más pártok kívülről támogatnának.
Hadházy Ákos szerint luxusutakra jártak a köztévé vezetői az adófizetők pénzéből

Hadházy Ákos szerint luxusutakra jártak a köztévé vezetői az adófizetők pénzéből 

Az adófizetők pénze könnyen vihető préda.
Egy magyar szervezet is részt vett egy olyan gyűlésen, amelynek célja az Orosz Birodalom helyreállítása

Egy magyar szervezet is részt vett egy olyan gyűlésen, amelynek célja az Orosz Birodalom helyreállítása 

Az Orosz Birodalom helyreállítása sok ember álma Keleten.


Magyar Brands, Superbrands, Bisnode, Zero CO2 logo