A multik beszolgáltatási kötelezettsége a hülyeség kategóriája

Megszavazta az Országgyűlés a multikra vonatkozó „beszolgáltatási törvényt”. Ilyen címmel jelent meg sok híradás az élelmiszerláncot szabályozó törvény kivételes eljárásban történt módosításáról. A jogszabály értelmében februártól a nagy cégeknek fel kell ajánlani a lejárathoz közeledő élelmiszereit az államnak. Vámos Györgyöt, az Országos Kereskedelmi Szövetség főtitkárát kérdeztük.

Magyar Péter lenne jobb a gödörben lévő magyar gazdaságnak vagy Orbán Viktor?
Nem lesz baj abból, hogy a nyugdíjmegtakarításokat ingatlancélra is el lehet költeni?
Online Klasszis Klub élőben Felcsuti Péterrel!

Vegyen részt és kérdezzen Ön is!

2024. november 28. 15:30

A részvétel ingyenes, regisztráljon itt!

Beszolgáltatás és a nagy láncok kiskereskedelmi adójának legfelső sávjában emelés. Így szóltak a híradások az élelmiszerláncot szabályozó törvény módosításáról. Mit szóltak hozzá?

A beszolgáltatás a hülyeség, vagy a marhaság kategóriája, mert erről szó sincs. A technikája és a célja is teljesen más a törvénynek. Az adóemelésnek nem örülünk, nyilván nincs olyan vállalkozás a világon, amelyik egy ilyen intézkedést ovációval fogad. Az eddigi gyakorlat szerint a kormány ilyenkor mindig odatett egy kiadási célt is, ami a járvány elleni védekezés volt. Az adóemelés a 100 milliárd forint feletti árbevételű cégeket érinti, a legfelső sáv mértéke módosul 2,5 százalékról 2,7 százalékra. Erről nincs mit többet mondani, hiszen a világon az adókról mindenhol szabadon dönthetnek a kabinetek. A másik intézkedés, amit az élelmiszerpazarlás visszaszorításával indokolnak már különb kategória. Itt fontos hangsúlyozni, hogy minden felmérés szerint az élelmiszerpazarlásban mindössze 5 százalékos arányban érintett a kereskedelem a többit máshol kell keresni.

Az élelmiszerpazarlás nem ránk jellemző. Fotó: MTI

Gondolom a lakosságnál, a háztartásokban.

Ott is, meg a termelőknél is keletkezik hulladék, de most a kereskedőkön csattan az ostor. Náluk két kategóriáról kell beszélnünk, az egyik, amelyiknek fogyaszthatósági határideje van. Ez a kényesebb, mert ha ez lejár, akkor a terméket meg kell semmisíteni, hiszen onnantól veszélyt jelent a fogyasztókra. Ezért erre a termékkörre nem is vonatkozik a törvény. Amiről szó van, az a minőség megőrzési idejű élelmiszerek. Ezeket kell felajánlani 48 órával a lejárat előtt, tehát nem arról beszélünk, hogy ezeket a termékeket eltalicskázná az állam. És innen következik a feltételes mód, mert a felajánlás másik oldalán karitatív szervezetek vannak, amelyek aztán egyáltalán nem biztos, hogy tudják majd fogadni éppen a lejárat közeli élelmiszereket. Hangsúlyozni kell, hogy itt is van egy korlát, tehát nem a pékárukról van szó, amelyeknek minőség megőrzési ideje kevesebb, mint 48 óra, hanem a hosszabb lejáratúakról. Jellemzően tehát az UHT tejeket, cukrokat, tartós kenyereket és a liszteket érintheti ez a jogszabály.

Derült égből villámcsapásként érkezett ez a törvény, vagy egyeztettek Önökkel?

Kósza hírek voltak, de a törvényt csak akkor láttuk, amikor megjelent az Országgyűlés honlapján. Ugyanakkor számunkra nem a meglepetésen van a hangsúly, hanem azon, hogy akkor most mi lesz ebből az egészből. Többlet munkát és többlet költséget jelent. Ha ugyanis felajánlunk majd valamit, azt el is kell különítenünk. Aztán várnunk kell a választ, hogy vajon elfogadták-e a felajánlást. Ha pedig közben lejár a termék minőség megőrzési határideje, akkor onnantól már értékesíteni sem lehet, attól fogva már tényleg csak adományként kezelhető. A kereskedőnek ilyenkor egyetlen érdeke van, hogy mielőbb megszabaduljon ettől az útban lévő készlettől. Ezért én azt feltételezem, hogy nem sok ilyen felajánlás lesz. Az eladónak ugyanis nem üzleti, piaci érdeke, hogy ezeket a plusz munka- és költségterhet cipelje. A kereskedők eddig is kapcsolatban voltak karitatív szervezetekkel, mert nem volt érdekük ezeket az élelmiszereket kidobni, ha valakinek oda tudták adni. Nem a céllal van tehát a bajunk, hanem azzal, hogy egy bizonytalan működésű rendszer közeleg, amiről nem tudunk semmit.

Lehet, akció cunami következik ezentúl, hogy a kereskedők elkerüljék ezt a felajánlási procedúrát.

Erről sincs fogalmunk, most mindenki latolgat, hogy vajon mi történik majd. Például arra a kulcskérdésre sem tudjuk a választ, hogy egy felajánlást követően vajon milyen gyorsan kell érkeznie a reakciónak. Egy órán belül, vagy két nap múlva. Óriási különbség. Ha megmarad 5 zöldborsó konzerv, felajánljuk, de ilyen mennyiség senkit nem érdekel, akkor mi történik? Küldenek egy sztornót?

Nagyon cinikus vélemény, ha azt mondom, hogy a kereskedők akár megránthatják a vállukat és a plusz költségeiket áttolhatják a vásárlókra.

Nem ilyen egyszerű, mert sokan árgus szemekkel nézik az árcédulákat. Ha valaminek nagyon megemeljük az árát, akkor ott visszaeshet a forgalom és ismét bajba kerülhetünk.

 

Véleményvezér

Bécsben olcsóbb lakni, mint Budapesten

Bécsben olcsóbb lakni, mint Budapesten 

A jövedelemhez képest Bécsben a legolcsóbb a lakhatás egész Európában.
Obszcén szavakkal fideszes nyugdíjas kommandó fogadta Magyar Pétert a miskolci gyermekotthon előtt

Obszcén szavakkal fideszes nyugdíjas kommandó fogadta Magyar Pétert a miskolci gyermekotthon előtt 

A nyugdíjas fizetések nagyon felizgultak Magyar Péter látogatása miatt.
Elképesztő állapotokat talált Magyar Péter egy gyermekvédelmi intézményben

Elképesztő állapotokat talált Magyar Péter egy gyermekvédelmi intézményben 

Az ellenzéki vezető szerint a Fidesz propagandistákat vet be, hogy az emberek ismerhessék meg a valóságot.
Lesújtó adat a magyarok életesélyeiről

Lesújtó adat a magyarok életesélyeiről 

Az elmaradt reformok tragédiája.
Kövér László gigabüntetést osztana az új-zélandi parlamentben

Kövér László gigabüntetést osztana az új-zélandi parlamentben 

Rendet kellene tenni az új-zélandi parlamentben.
Ünnepélyes keretek között adtak át 200 méter felújított járdát

Ünnepélyes keretek között adtak át 200 méter felújított járdát 

Nagy az erőlködés a Fidesznél a sikerélményekért.

Info & tech

Cégvezetés & irányítás

Piac & marketing


Magyar Brands, Superbrands, Bisnode, Zero CO2 logo