A térségi vasúttá minősítéssel a minisztérium nem állami feladatot kíván áthárítani az érintett önkormányzatokra, a helyközi közlekedés ellátása továbbra is a Gazdasági és Közlekedési Minisztérium felelőssége lesz - áll a minisztérium honlapján megjelent közleményben. A GKM szerint az országos és helyi érdekek összehangolásának eszköze lehet az egész Európában sikeresen működő térségi vasúti koncepció. (Korábban már tesztelték itthon a térségi vasút működését, ám a kísérlet idén januárban hirtelen abbamaradt.)
Az ezt a koncepciót bevállaló települések tíz vasútvonal mentén helyezkednek el, ám ezzel még nem ért végett a történet, hiszen GKM továbbra is várja a postán feladott szándéknyilatkozatok megérkezését. A térségi kezelésre áttérni kész, de ezt határidőig nem jelző önkormányzatok az átminősítéshez nélkülözhetetlen fejlesztési szándékról ugyanis november 7-e után is nyilatkozhatnak, ez azonban már nem lesz hatással a menetrendről szóló idei döntésre. Az ilyen vasútvonalak esetében az önkormányzatoknak a térségi vasúti közszolgáltatásként nyújtott személyszállításra a következő, tavaszi menetrend készítésekor lesz lehetőségük áttérni.
A GKM alacsony forgalmú vasútvonalakkal kapcsolatos vizsgálatának adatait, legfontosabb tanulságait összegző anyagához 2007. november 7-ig 73 hozzászólás érkezett a minisztérium honlapjának Civil Fórumára. A tájékoztatás szerint Kóka János, gazdasági és közlekedési miniszter novemberben a vizsgálat adatainak birtokában, a szakmai javaslat ismeretében, az előzetes önkormányzati szándéknyilatkozatok és a társadalmi egyeztetésen felmerült vélemények figyelembevételével hoz döntést a 2008-as évi integrált vasúti és autóbusz menetrend véglegesítéséről.