Van még mit tenni a foglalkoztatáspolitikában

Hazánkban az aktív korú nők 51 százaléka dolgozik. Ugyanez az arány az Európai Unióban 56 százalékra tehető. Ez utóbbi adat egyébként közelít az EU 2005-re tervezett célkitűzéséhez. Miközben a honi foglalkoztatottság szintje elmarad az EU-étól, a munkanélküliség területén kissé jobban állunk. Hangzott el az Európai Unió EQUAL programja keretében kezdődött budapesti konferencián

A férfiak foglalkoztatottságában jelentősebb a lemaradásunk az EU régebbi tagállamaihoz képest – mutatott rá Csizmár Gábor. A Foglalkozáspolitikai és Munkaügyi Minisztérium (FMM) államtitkára hozzátette: hazánkban a munkaképes korú férfiaknak 63,5 százaléka dolgozik, míg az Unióban ez a mutató 73,5 százalékra tehető. Némileg kedvezőbb a helyzet, ha a férfi és a női foglalkoztatottság közötti különbséget tekintjük. Az EU-ban ez a mutató 17,5 százalék, míg nálunk „csak” 12,5 százalék.

Csizmár arról is szólt, hogy miközben a magyar foglalkoztatottsági szint nem túl magas, a munkanélküliség területén némiképpen jobban állunk. Azonban ez csak a felszín, hiszen a politikus ezt részben annak tudta be, hogy az 1990-es évek elején igen sokan szorultak ki a munkaerőpiacról, azaz inaktívvá váltak. A férfiak munkanélküliségi rátája egyébként 6,1 százalékos, míg a nők esetében 5,6 százalék körül alakul azok aránya, akiknek nincs munkája.

A különböző okokból inaktívvá vált nők munkaerőpiacra való visszatérését segítheti, hogy iskolázottabbak férfitársaiknál – hangsúlyozta a politikai államtitkár. A családanyák egyébként elsőbbséget élveznek a foglalkoztatáspolitikában, pozitív diszkrimináció segíti elhelyezkedésüket. Csizmár úgy vélte: az utóbbi időben számos speciális program van a gyermeküket nevelő nők számára. Bár Magyarországon kialakult az a gyermekgondozási rendszer, ami férfiak és nők számára egyaránt lehetővé teszi, hogy kisgyermekükkel otthon maradjanak, az esetek zömében (90 százalékban) a nők élnek ezzel a lehetőséggel.

A bérek területén 13-14 százalékos elmaradásban a nők – emelte ki Csizmár. Aki azonban azt is hozzátette, hogy a közszférában történt 50 százalékos béremelés jelentősen javított a bérkülönbségen, hiszen e területeken főkén nők dolgoznak. Ugyanakkor még sok tennivalója van a kormánynak a különbségek további csökkentése érdekében.

2003-2004. között egyébként Magyarország és Finnország vezető szerepet tölt be az Európai Szociális Alapból finanszírozott úgynevezett EQUAL program egyik alfejezetében, amely a nemek közötti esélyegyenlőségi útmutató kidolgozására szolgál. Ez elkészülte után afféle mankó lesz a tagállamok számára. Erre a szerepre az Európai Bizottság kérte fel a két államot.

A szaktárca tájékoztatása alapján Magyarországon 716 millió forint áll rendelkezésre az EQUAL programból a nemek közötti munkaerő-piaci különbségek csökkentésére. 2004. és 2006. között a program teljes költségvetése egyébként 10 milliárd forintra rúg. Ennek kétharmadát az ESZA állja, míg a fennmaradó részt a magyar költségvetés biztosítja.

Véleményvezér

A Fidesz az elmúlt öt év költekezését részben forintleértékelésből fedezte

A Fidesz az elmúlt öt év költekezését részben forintleértékelésből fedezte 

Első helyen az ipari termelői árak drágulásában.
Sorra történnek robbanások az orosz árnyékflotta tankerein

Sorra történnek robbanások az orosz árnyékflotta tankerein 

Immár a tengereken is folyik a háború.
Jönnek a Budapest-logós Pride pólók

Jönnek a Budapest-logós Pride pólók 

Az Orbán Viktorral szembeni ellenállás kereskedelmi vetületet kap.
Hadházy Ákos szerint személyenként 80 ezer forintos büntetésre számíthatnak a Pride résztvevői

Hadházy Ákos szerint személyenként 80 ezer forintos büntetésre számíthatnak a Pride résztvevői 

Bár egyetlen gyermeket nem ért sérelem a Pride miatt a résztvevők gigabüntetést kapnak.
Elképesztő nagyságú adófizetői pénzt kapott Áder János alapítványa

Elképesztő nagyságú adófizetői pénzt kapott Áder János alapítványa 

A Fidesz politikusai nem tudják ott hagyni az állami zsíros bödönt.

Info & tech

Cégvezetés & irányítás

Piac & marketing


Magyar Brands, Superbrands, Bisnode, Zero CO2 logo