Uniós csatlakozás az autókereskedelem szemszögéből

Az unióban az autóforgalmazásra meghozott új szabályozás 2002. október 1-jén lépett életbe, azonban egy év átmeneti időt biztosít az autógyáraknak arra, hogy felkészüljenek az új rendszerre. Így 2003. október 1-jétől már csak az új szabályoknak megfelelően lehet a rendelet hatálya alá eső járműveket értékesíteni.

Kíváncsi rá, hogyan befolyásolják a világpolitikai viharok az Ön pénztárcáját?
Csatlakozzon azokhoz, akik nemcsak figyelik,
hanem értik is, mi történik a világban - és a tőkepiacokon!

Klasszis Befektetői Klub

2025. május 27. 17:00, Budapest

Részletek és jelentkezés

Az új autó vásárlását – noha rég nem hiánycikk már - még mindig misztikus légkör lengi körül. Egyrészt azért, mert drága, továbbá mert bonyolult műszaki felépítéséből adódóan a garanciális javításokat és a karbantartást csak speciálisan képzett szakemberek tudják elvégezni, és mert az emberek az autókhoz érzelmileg is kötődnek, így a márka gyártója által sugárzott imázs legalább olyan fontos tényező, mint az ár és a műszaki tartalom. Az Európai Unióban az autókereskedelmet és a hozzá kapcsolódó egyéb szolgáltatásokat az autók speciális műszaki tartalma, és a nagy értékük miatt nem az általánosan elfogadott módon, hanem külön törvény által szabályozzák.

A járműértékesítés speciális helyzetéből adódóan a jogi szabályozása sem egyszerű. Az Európai unióban az úgynevezett szelektív értékesítési rendszerben történik az új járművek értékesítése, azaz nem foglalkozhat bárki új autók értékesítésével. A rendszer sajátossága, hogy a kívülállók számára zárt, azaz csak nagyon szigorú feltételek teljesítésével válhat valaki márkakereskedővé, tehát versenykorlátozás áll fent, mely az Európai Unióban alapvetően tiltott. Kivételek azonban lehetségesek, ha azok bizonyos szempontból, különösen a fogyasztók szempontjából előnyökkel járnak, ezeket nevezik csoportmentességnek. Az új járművek értékesítése ilyen speciális szabályozás alá esik. Az autógyártók a 70-es években számos kérvényt nyújtottak be az EU Bizottságának, hogy mentesítsék őket a versenykorlátozás tilalma alól. A nagy nyomás hatására a Bizottság 1984 végén úgy döntött, hogy az autókereskedelemre vonatkozó csoportmentesítő rendelkezést alkot. Így jött létre a 123/85-ös rendelet, melynek közismert neve a BER (Block Exeption Regulation), vagy a GVO (Gruppenfreistellungs Verordnung). Ezt az 1475/95-ös rendelettel módosították, mely 2002. szeptember 30-ig volt hatályban.

Hosszú és kemény viták után 2002. július 17-én elfogadták az új, 1400/2002-es, rendeletet, mely jelentős változásokat tartalmaz. Ez az új törvény nem csak a vásárlók lehetőségeit, hanem alapvetően a kereskedők és a szervizek helyzetét is megváltoztatta.

Az Európai Unióban jelenleg 280 ezer vállalkozó rendelkezik kereskedői szerződéssel, több mint 60 autógyárral állnak kapcsolatban, s évente közel 15 millió személygépkocsit értékesítenek. A márkakereskedésekben közel 2 millióan dolgoznak, tehát a foglalkoztatási szempont sem elhanyagolható egy olyan térségben, ahol a munkanélküliség már évek óta 10 százalék körül mozog.

Miért volt szükség új szabályozásra? A korábbi rendelet 2002. szeptember 30-ig volt érvényes, és a korábbi rendszer nem volt megfelelő: az azonos típusú járműveket értékesítő kereskedők közötti verseny szabályozására; a más uniós tagországban történő értékesítések szabályozására; a szerviz szolgáltatások területén a verseny biztosítására; az egyes tagországok közötti árkülönbségek szabályozására; a márkakereskedőket nem védte megfelelően az autógyárakkal szemben.

Az új szabályozás komoly hatással van az új gépjárművek értékesítésére, személygépkocsikra, és a 3,5 tonna alatti össztömegű tehergépjárművekre, a szerviz szolgáltatásokra, az alkatrészek értékesítésére és az alkatrészellátásra. Az új rendszert két nagy részre lehet bontani, az új járművek értékesítésére és az értékesítés utáni szolgáltatásokra.

Az új szabályozás 2002. október 1-jén lépett életbe, azonban egy év átmeneti időt biztosít az autógyáraknak arra, hogy felkészüljenek az új rendszerre. Ám 2003. október 1-jétől már csak az új szabályoknak megfelelően lehet a rendelet hatálya alá eső járműveket értékesíteni.

(A következő összehasonlításokban az előző rendszer jellemzői dőlt betűvel láthatóak.)

A határokon keresztüli értékesítés

- A dílernek a saját értékesítési területére kell koncentrálnia, szelektív és exkluzív kritériumok egyaránt érvényesek voltak. Tehát minőségi és mennyiségi kritériumoknak is meg kellett felelniük (szelektív kritériumok), valamint csak a saját területén értékesíthtett autót (exkluzív kritérium).(A gépjármű elosztás és a bonusz rendszer is a saját terület alapján működik.)

- A kereskedők helyi, országos és eu-s szinten is mindenféle diszkrimináció nélkül értékesítheti a járműveket.

A gépjárművek elosztását nem lehet a helyi kereslet alapján korlátozni. Ha a kereskedőnek nincs lehetősége független járműkereskedőknek autót eladni, akkor joga van ahhoz, hogy bárhol bemutatótermet, vagy értékesítési pontot nyisson (szelektív rendszer). Ha a kereskedő csak egy kijelölt területen értékesíthet (exkluzív rendszer) járműveket, akkor szabadon eladhatja azokat független kereskedőknek, például: szupermarketeknek, vagy internetes áruházaknak, és ezek a közvetítők bárhol értékesíthetik az EU-ban, vagyis a közvetítők szerepe jelentősebbé válik.

A két rendszer közül csak egyet alkalmazhatnak az autógyárak, tehát vagy szelektív vagy exkluzív rendszert lehet alkalmazni, azonban a gyártók országonként különböző rendszert választhatnak.

Több típus értékesítése

- Ha a kereskedő több típust is akart árulni, az nagyon költséges volt, mivel minden típusnak külön bemutatóterem kellett.

- Több típust lehet egy bemutatóteremben értékesíteni, csak az autókat elkülönített területen kell bemutatni.

Szerviz szolgáltatás

- A márkakereskedéseknek az autóértékesítés mellett szerviz szolgáltatást is kötelező volt biztosítaniuk.

- A dílerek specializálódhatnak az új autók értékesítésére, a szerviz tevékenységre köthetnek alvállalkozói szerződést.

A kereskedők területi működése

- A kereskedő nem léphetett ki a saját területéről, s ez a fejlődést gátolhatja.

- Szelektív disztribúció esetén korlátozás nélkül nyithatnak új kereskedéseket az Európai Unió tagállamaiban.

- Exkluzív disztribúció esetén bármely független kereskedőnek adhatnak el járműveket.

Ami változatlan marad

- Értékesítésnél: az autógyár joga, hogy kiválassza a kereskedőit, a márka imázsának megőrzése, például a bemutatótermek designjának előírása.

- Az értékesítés után: a minőség ellenőrzése a márkaszervizeknél. A biztonság és megbízhatóság, valamint a garancia biztosítása.

Az értékesítés utáni szolgáltatások

Az új szabályozás nem csak az új járművek kereskedelmére vonatkozik, hanem a hozzájuk kapcsolódó szolgáltatásokra is. Ezen terület szabályozása, legalább olyan fontos, mint az értékesítés, ugyanis az autógyárak és márkakereskedők bevételeiben jelentős részt tesznek ki az alkatrész-értékesítések és a szerviz szolgáltatás. Néhány adat:

- egy autó élete folyamán felmerülő összes költségnek csak a 60 százalékát teszi ki az újkori vásárlási ár, a fennmaradó 40 százalék az egyéb szolgáltatások, például szerviz, teszik ki,

- a hivatalos kereskedői hálózatoknak körülbelül 50 százalékos részesedésük van e szolgáltatások területén, a 4 évnél fiatalabb autók esetén 80 százalék.

Hivatalos márkaszervizek

- A kereskedőknek kötelező volt szerviz szolgáltatást is biztosítani.

- Az autógyárak korlátozni tudták a hivatalos szervizek számát és területi elhelyezkedésüket.

- A hivatalos márkaszervizeknek nem lesz kötelező az autóértékesítés.

- Bárki lehet hivatalos márkaszerviz, aki teljesíti a gyártó által előírt minőségi kritériumokat.

- Az autógyártó nem határozhatja meg a szervizek területi elhelyezkedését.

Független szervizek

- Minden alkatrészhez, tehát a gyáriakhoz is hozzájuthattak.

- A technikai információkhoz csak nagyon nehezen voltak hozzáférhetők, például csak nagyon magas áron lehetett hozzájutni, vagy az autógyár egyáltalán nem is bocsátja rendelkezésre.

- Az összes alkatrészhez hozzájutnak.

- A technikai információkhoz könnyebben hozzájutnak, beleértve a gyár által szervezett tréningeket, szerszámokat és egyéb felszereléseket. Ezeket a hivatalos szervizekkel azonos feltételek mellett kell biztosítania az autó gyártójának.

- Az autógyárnak minden olyan szereplőszámára, akinek szüksége van a technikai információkra köteles biztosítani a hozzáférést. Tehát a független szervizek, az assistance szolgáltatatók, a szakújságírók, alkatrész-kereskedők, valamint a szakmai tréningeket végző vállalkozások is hozzáférhetnek a szükséges információkhoz.

Az alkatrészek elosztása

- Az autógyárak biztosították a legtöbb alkatrészt, melyeket a márkaszervizek felhasználtak

- A vásárlóknak nem volt választási lehetőségük a márkaszervizben, mivel azok csak gyári alkatrészeket forgalmazhattak hivatalosan.

- A vásárló választani tud az autógyártó által biztosított „gyári” alkatrész,

- Az ún. „eredeti” alkatrész közül, melyet az alkatrészgyártó biztosít,

- Az ún. „megegyező” minőségű alkatrész, melyet más, nem beszállító alkatrészgyártó biztosít.

Az autógyárak eddigi pozíciója tehát megváltozott, és új stratégiát kell kialakítaniuk, mind az értékesítés, mind a szerviz-szolgáltatások területén, az üzleti eredményességük érdekében. A magyar kereskedőknek sincs könnyű helyzetük, ugyanis ha belépünk az Európai Unióba az ott található kereskedőkkel kell versenyezniük a vevőkért, akik tőkeerősebbek és a befektetéseik már régen megtérültek, mivel tőlük arányaiban kisebb befektetéseket vártak el a gyártók, mint a magyar kereskedőktől. Azonban ebből előnyük is származhat a hazai kereskedőknek, ugyanis a szalonjaik sokkal modernebbek, mint a nyugat-európai átlag, valamint már hozzászoktak a „mostoha körülményekhez”, azaz itt a gyártók már eddig is kisebb árrést biztosítottak a kereskedőknek, mint tőlünk nyugatra, és mindemellett szigorúbb feltételeket szabtak.

A kis magyar kereskedéseknek akkor lesz esélyük 2004 május után, ha kereskedői csoportokat hoznak létre és elérik az 500-600 darabos értékesítési számot, ugyanis az előzetes számítások szerint 500 értékesített darab felett lesz rentábilis egy kereskedés. A magyar márkakereskedők is ráébredtek arra, hogy össze kell fogniuk, különben nem lesz esélyük a nagy nyugat-európai kereskedőkkel szemben, ezért létrehozták, a Gépjármű Márkakereskedők Országos Szövetségét (GÉMOSZ). A szövetség fő célja a szakmán belüli érdekegyeztetés. Alapításkor, 2002. májusában, 93 tagja volt a szervezetnek, ez a szám jelenleg már meghaladja a kétszázat. A szövetségnek számos szponzora van, ezek segítségével, valamint a tagdíjakból származó bevételekből az idén indították el a GÉMOSZ akadémiát, mely a kereskedőket különböző területeken látja el hasznos, szakmai információkkal.

Természetesen az importőrök is készülnek a csatlakozásra, és ezzel együtt az új rendszer bevezetésére, mely általában abból áll, hogy átszervezik a kereskedői hálózatot, és megpróbál olyan kereskedéseket létrehozni, melyek az egységes piacon is megállják majd a helyüket.

Az új rendelet a világ Európán kívüli területeire is nagy hatással van. Az amerikai vásárlói érdekvédelmi szövetségek bejelentették, hogy a NAFTA (Észak-Amerikai Szabadkereskedelmi Társulás, tagjai: USA, Kanada, Mexikó) területén is hasonló szabály szerint kellene a járműkereskedelmet szabályozni, mivel az ún. „szürke” = nem hivatalos márkakereskedéseket az autógyárak diszkriminálják a hivatalos márkakereskedésekkel szemben.

Most még az átmeneti időszakban vagyunk 2003 októberéig, az igazi verseny akkor kezdődik. A fő kérdés az, hogy ebben a versenyben kik lesznek a győztesek: a vevők, az autógyárak, esetleg a független szervizesek? Egy biztos, hogy nem a kis és közepes méretű márkakereskedések.

Szunyog Zoltán

A cikk a Piac és Profit házidolgozat-pályázat különdíjasa (szerkesztett, rövidített változat)

Véleményvezér

Trump eladósítja Amerikát, de nem lesz olcsó

Trump eladósítja Amerikát, de nem lesz olcsó 

Az eladósodás rögös út, már sok ország megtapasztalhatta.
Magyar Péter szerint az ukrán kémsztori egy fideszes belső leszámolás kelléke

Magyar Péter szerint az ukrán kémsztori egy fideszes belső leszámolás kelléke 

Hirtelen felébredt a magyar kémelhárítás, legalábbis ha ukránokról van szó.
Orbán Viktor barátjára pórázt tesznek

Orbán Viktor barátjára pórázt tesznek 

Szegény patriótákat már Csehországban is üldözik.
A Harcosok Klubja regény szerzője ukrán származású, vállaltan meleg és LMBTQ szimpatizáns

A Harcosok Klubja regény szerzője ukrán származású, vállaltan meleg és LMBTQ szimpatizáns 

Nem olcsó mulatság az adófizetőknek a Harcosok Klubja.
Elsöprő többség támogatja Magyarország uniós tagságát

Elsöprő többség támogatja Magyarország uniós tagságát 

A putyinista Orbán Viktor hatalmas kisebbségben van az uniós tagság kérdését illetően.


Magyar Brands, Superbrands, Bisnode, Zero CO2 logo