Egy májusban készült uniós felmérés szesrint a magyarok csaknem fele vélte úgy, hogy más EU tagállamok polgáraihoz képest fogyasztóként kevesebb joggal rendelkeznek. A vizsgált időszakra nézve a legtöbb problémát a mobilszolgáltatásokkal vagy készülék vásárlással kapcsolatban említették: a magyar állampolgárok egyhatodának (16%) volt ilyen tapasztalata.
Azon válaszadók közül, akik ténylegesen igénybe vettek szolgáltatást, minden tizedik jelezte, hogy problémája volt, míg a legtöbb panasz a távközlési szolgáltatókkal (17%) volt kapcsolatos.
Hogy a jövőben elkerülhetőek legyenek az ehhez hasonló problémák felvilágosító kampány indul "Az EU-ban minden fogyasztó élhet a jogaival. Legyen tisztában velük!" címmel. Az első kiemelt téma a mobiltelefonok díjai és roaming költségeire vonatkozik, illetve arra, hogy a fogyasztóknak milyen jogaik vannak.
Az Európai Unióban valamennyi uniós mobilszolgáltató ma már köteles az úgynevezett eurótarifát vagy annál alacsonyabb díjszabást alkalmazni, kivéve az SMS és MMS szolgáltatásokat. Bármelyik uniós tagállamba való belépéskor a mobilszolgáltató ingyenes SMS-ben köteles tájékoztatni a fogadott és indított hívásokra érvényes percdíjakról. Továbbá, biztosítaniuk kell a szolgáltatóknak, hogy a fogyasztók egy ingyenes telefonszámon tájékoztatást kaphassanak az adott tagállam valamennyi mobilhálózatában érvényes díjakról.
Magyarországon a szolgáltatók már a szerződéskötéskor kötelesek tájékoztatni az érvényes barangolási (roaming) díjról, továbbá a tarifaváltásért nem számíthatnak fel külön díjat. Amennyiben mégis panaszunk lenne a mobilszolgáltatók által használt tarifákkal kapcsolatosan, a Nemzeti Hírközlési Hatóság jogosult a mobilszolgáltatók esetleges jogsértő eljárásainak szankcionálására. (Az egész unióban szigorodik a fogyasztóvédelem, hiszen az Európai Parlament képviselőinek többsége aláírta azt az írásbeli nyilatkozatott, amely a termékek eredetjelzésének egyértelműsítését sürgeti az európai fogyasztók és az ipar védelme érdekében.)
Magyarországon további információért és tanácsokért az Országos Fogyasztóvédelmi Egyesülethez (OFE-hoz) fordulhatnak az érdekeltek (www.ofe.hu). Az OFE ezen kívül rendszeres tájékoztatást ad a fogyasztói jogokat érintő változásokról, illetve érdekes, termékeket összehasonlító tesztekről a Kosár c. magazinukban, mely a www.kosarmagazin.hu címen is elérhető.