Sokat iszik a magyar

Egy friss felmérés szerint a magyarok negyven százaléka naponta fogyaszt ásványvizet, s összes vízfogyasztásunk is jóval az európai átlag felett van.

Kíváncsi rá, hogyan befolyásolják a világpolitikai viharok az Ön pénztárcáját?
Csatlakozzon azokhoz, akik nemcsak figyelik,
hanem értik is, mi történik a világban - és a tőkepiacokon!

Klasszis Befektetői Klub

2025. május 27. 17:00, Budapest

Részletek és jelentkezés

A WSJ-GfK 2005 őszén végzett, 17 európai országra, valamint az USA-ra, Oroszországra és Törökországra kiterjedő kutatása kimutatta, hogy Európában az olaszok 92 százaléka iszik vizet a főétkezéshez, de Magyarország a maga 78 százalékos értékével igen előkelő helyen áll a rangsorban.

A nyugat-európai lakosok mintegy 70 százaléka vízzel kíséri főétkezését, közülük az olaszok emelkednek ki leginkább a maguk 92 százalékos arányukkal. A lista végén a finnek kullognak, náluk ugyanis a 47 százaléknyi vízivót megelőzi az az 53 százalék, akik sokkal szívesebben fogyasztanak tejet étkezés közben. A közép-kelet-európai régióban a románok isszák a legtöbb vizet (80 százalék), őket követjük szorosan a magunk 78 százalékával. A vizsgálatban résztvevő országok közül Oroszország a negatív rekorder, a lakosság 21 százaléka iszik csak vizet étkezéskor, az emberek zöme (66 százalék) ugyanis a teára esküszik. Az összes vizsgált ország átlaga 58 százalék, az európai 67 százalék, de a magyarok vízszeretete ez utóbbit is könnyedén felülmúlja.

Hazánkban a csapvíz és a hagyományos szódavíz mellett egyre nagyobb népszerűségre tesznek szert a különféle ásványvizek. 1989 és 2005 között 29-ről 78 százalékra nőtt az ásványvizek kedveltsége Magyarországon, vagyis ilyen arányt képviselnek azok, akik különösen szívesen fogyasztanak ásványvizet. A szódavíz népszerűsége ezzel szemben a kezdeti 60 százalékról némi csökkenés után visszaállt az eredeti szintre. Míg 1989-ben hetente több, mint egyszer (gyakoriság: 1,4), addig 2005-ben hetente már közel négy alkalommal (gyakoriság: 3,7) fogyasztottunk ásványvizet. A szódavíz fogyasztási gyakorisága ellenben az 1989-es heti 2,8 alkalomhoz képest már csak 2,6. A magyar lakosság 39 százaléka iszik napi rendszerességgel ásványvizet. Az ásványvíz főleg a nőknél tartozik a napi étrendhez.

Érdekes, hogy míg az ásványvizet naponta fogyasztók között túlnyomó, 57 százalékos többségben vannak a felsőfokú végzettséggel rendelkezők, addig a szódavíz-kedvelők körében az alapfokú iskolázottságú fogyasztók a felülreprezentáltak (30 százalék a 21 százaléknyi felsőfokú végzettségűhöz képest). A háztartás havi nettó jövedelmének növekedésével pedig növekszik az ásványvizet naponta fogyasztók aránya.

#page#Budapesten kiemelkedően magas azok száma, akik naponta ásványvizet isznak: 64 százalék. Ezzel szemben az Észak-Dunántúl a leginkább elutasító ásványvíz-ügyileg, ugyanis itt mindössze a megkérdezettek 28 százaléka állította, hogy naponta fogyasztja a szóban forgó folyadékot. Némiképp ellentétes ezzel az ország szódavíz-fogyasztási térképe, hiszen Pest megyében mondták a legkevesebben (17 százalék) azt, hogy naponta isznak szikvizet. Ezen a téren a dél-dunántúli régió bizonyult győztesnek, a maga 38 százalékával.
A kutatásból az is kiderült, hogy ásványvizet főleg azok fogyasztanak, akik egészségesen szeretnének táplálkozni. E csoport főként a középkorú vagy idősebb, magas végzettségű városi nőkből kerül ki.

Három másik csoport is gyakrabban fogyaszt ásványvizet az átlagostól: a 20-29 éves, magas jövedelmű városi nők, a 40-49 éves magas jövedelmű városi nők és a 20-29 éves, magas jövedelmű városi férfiak, akik közül sokan dolgoznak vezető beosztásban.

A GfK ConsumerScan adatai szerint háztartások egyre magasabb aránya vásárol ásványvizet: 2000-ben 70 százalékuk, 2005-ben pedig már 82,3 százalékuk vásárolt ebből a termékből. 2000-ben átlagosan 22 alkalommal, 2005-ben pedig mintegy 25 alkalommal került ásványvizes palack a kosarukba, vagyis egyre gyakrabban vásárolják ezt a szomjoltót. Emellett az egyszerre beszerzett mennyiség is nő: egy-egy alkalommal egyre több ásványvizet vesznek a háztartások.

Véleményvezér

Trump eladósítja Amerikát, de nem lesz olcsó

Trump eladósítja Amerikát, de nem lesz olcsó 

Az eladósodás rögös út, már sok ország megtapasztalhatta.
Magyar Péter szerint az ukrán kémsztori egy fideszes belső leszámolás kelléke

Magyar Péter szerint az ukrán kémsztori egy fideszes belső leszámolás kelléke 

Hirtelen felébredt a magyar kémelhárítás, legalábbis ha ukránokról van szó.
Orbán Viktor barátjára pórázt tesznek

Orbán Viktor barátjára pórázt tesznek 

Szegény patriótákat már Csehországban is üldözik.
A Harcosok Klubja regény szerzője ukrán származású, vállaltan meleg és LMBTQ szimpatizáns

A Harcosok Klubja regény szerzője ukrán származású, vállaltan meleg és LMBTQ szimpatizáns 

Nem olcsó mulatság az adófizetőknek a Harcosok Klubja.
Elsöprő többség támogatja Magyarország uniós tagságát

Elsöprő többség támogatja Magyarország uniós tagságát 

A putyinista Orbán Viktor hatalmas kisebbségben van az uniós tagság kérdését illetően.


Magyar Brands, Superbrands, Bisnode, Zero CO2 logo