A válaszok alapján háttérbe szorul a drága ajándékok miatti költekezés, különösen a hitelből történő ajándékvásárlást utasítják el az emberek.
Sokan már az elmúlt években is nyűgként élték meg a karácsony előtti költekezést, a pandémia és a recesszió pedig jó alkalmat teremtett arra, hogy felhagyjanak az extravagáns ajándékozás szokásával – ez szűrhető le az Intrum 2021-es Európai Fogyasztói Fizetési Jelentéséből (ECPR), ahol az ünnepekkel kapcsolatos tervekről is megkérdezték 24 európai ország fogyasztóit.
A felmérésen az európai válaszadók 36,79 százaléka mondta azt, hogy úgy gondolja, a karácsonyi ünnepek már sosem lesznek pontosan olyanok, mint a koronavírus-pandémia előtt. Magyarországon az európai átlaghoz hasonló az arány, 32,6 százalék gondolja így.
A további válaszokból kiderül, hogy különösen az ajándékozási szokások alakulnak át. Sok család idén kevesebb pénzt tervez költeni ajándékokra, és feltehetően a következő években is megtartják ezt a szokást. Ennek nem egyedül a recesszió az oka, sokakban valószínűleg már régóta érlelődött ez az elhatározás – mondta Deszpot Károly, az Intrum Magyarország értékesítési és üzletfejlesztési igazgatója. Mint rámutatott, a felmérésen az európai fogyasztók mintegy harmada (35,62 százaléka), a magyaroknak pedig 22,5 százaléka nyilatkozta azt, hogy az elmúlt években egyre jobban zavarta a karácsony előtti, a fekete péntekhez és hasonló napokhoz köthető túlfogyasztás.
A tavalyi felmérésünkön az európai válaszadók közel fele mondta, hogy kevesebbet költ ajándékokra, mint tavaly, illetve, hogy zavarja őket a túlzásba vitt karácsonyi fogyasztás. A mostani válaszokból arra következtethetünk, hogy sokan lesznek, akik a jövőben sem az ajándékvásárlásra helyezik a hangsúlyt az ünnepek alatt – mondta Deszpot Károly.
Az Intrum idei felmérésében egyébként megfigyelhető, hogy a nyugat-európaiak sokkal inkább megcsömörlöttek a karácsony elüzletiesedésétől: Írországban több mint 52, Spanyolországban 49,9, Svédországban 46,3 százalék van rossz véleménnyel a decemberi árudömpingekről. A kelet-európai országokban általában 30 százalék alatti az arány, Magyarországon pedig a legalacsonyabb egész Európában.
Szintén Magyarországon vannak a legkevesebben, akik készek hitelt felvenni ajándékvásárláshoz azért, mert a családjuk ezt várja el tőlük: csupán 7 százalék tervez ilyen vásárlást, míg az európai átlag 15 százalék – ez beleillik a magyar lakosság általános, kritikus attitűdjébe, ami a hiteleket illeti.
A kiadások csökkentése mellett egyre fontosabb szempont a fogyasztásban a fenntarthatóság is. Az európai fogyasztók több mint fele (52 százalék) azt mondta, nem vásárolna olyan vállalattól, amelyről tudja, hogy károsítja a környezetet. Ez Magyarországon is sokak számára fontos, itt az emberek mintegy háromnegyede figyelmet fordít az újrahasznosításra és az ételpazarlás visszaszorítására, azonban 62,5 százalék arra panaszkodik, hogy a fenntartható termékek drágák, ezért nem tud annyira környezettudatosan élni, mint szeretne.