Óriás kerti törpék

A világ legdinamikusabban fejlődő vállalkozása az eBay német klónja. 2003-ban a bevétele 368 millió dollárra rúgott, míg 2000-ben csupán 20 millió dollár volt. A felhasználók négymilliárd dollár étékben adtak-vettek az oldalon. A legnépszerűbb termék a kerti törpe: minden hatodik másodpercben új gazdára talál egy belőlük. Németországban a teljes kisker áruforgalom 5 százaléka bonyolódik a világhálón 25,4 milliárd euró értékben. Ez körülbelül 4,56 milliárd palack Borsodi sörrel egyenértekű.

Három év alatt az eBay nevű internetes aukciós ház német klónja meghétszerezte munkatársai számát. Míg 2001-ben csupán százan dolgoztak a cégnél, mára hétszáz főre duzzadta az apparátus. Természetesen ezzel együtt komoly beruházásokba is fogott a vállalkozás. Míg 2001-ben egy aprócska irodát béreltek Kelet-Berlinben, mostanában kezdődött meg a harmadik irodaházuk építése, együttműködésben a PayPallal. Ez utóbbi egy online fizetési és biztosítási rendszert működtető vállalat.


Hetvennégy milliárdos bevétel


A munkatársak növekedésével párhuzamosan a cég eredményessége is jelentősen javult – mutatott rá Ute Stohner. A eBay németországi vezetője hozzátette: míg 2000-ben a bevétel csupán 20 millió dollár (4 milliárd forint) volt 2003-ra ez a mutató elérte a 368 millió dollárt (74,2 milliárd forintot). Tavaly egyébként a német felhasználók több mint 4 milliárd dollár (811,96 milliárd forint) értékben adtak-vettek az oldalon. 2000-ben az értékesítés volumene még csak 250 millió dollárra (50,6 milliárd forintra) rúgott. A brutális növekedést – egyebek mellett – az is okozhatta, hogy a kezdeti csekély kínálat után mára 21 főkategóriában lehet adni-venni.

Azonban az eBay fejlődése sem töretlen Németországban. 2002. óta ugyanis először megtorpant, majd megfontoltabbá vált az aukciós oldal növekedési üteme. A BAG, a német kiskereskedelmi szektor szereplőit tömörítő egyesület ezt azzal hozza összefüggésbe, hogy az ágazat teljesítménye 2002. óta átlagosan egy százalékkal esett évente. Mindez persze a felhasználókat nem hatja meg, hiszen az ottani internethasználók fele, 17,4 millió ember klikkelt legalább egyszer az oldalra. Mindez azt jelenti, hogy a Microsoft, illetve a Google oldalai után a harmadik legnépszerűbb szájt Németországban – állítja a Nielsen/NetRatings.


Növekvő bűnözés


Az eBay adatai szerint egyébként mintegy 10 kiskereskedő kizárólag, vagy zömében az oldal segítségével realizálja bevételeit. Jellemző, hogy a Deutsche Post adatai szerint a karácsonyi szezonban az összes kézbesített küldemény 17 százaléka származott a vállalattól. A további növekedést az eBay úgy próbálja megalapozni, hogy a közelmúltban 2500 eBay-fant kérdeztek meg arról, hogy mi lehet a továbblépés útja – jelentette ki Philip Justus, a cég ügyvezetője.

Természetesen a robbanásszerű fejlődés nem várt eredményt is: az internetes bűnözés emelkedését is magával hozta. A brandenburgi rendőrség adatai szerint 2003-ban 23,4 százalékkal nőtt a számítógépes gaztettek száma, az egy évvel ezelőttihez képest. Így az mára közel kétezres nagyságrendben követtek el ilyen bűncselekményt. A rendőrség ezért együttműködést kezdeményezett az online kereskedelmi cégekkel, köztük az eBay-val, valamint létrehozott egy különleges alakulatot, amely csak ezeket a B2B, B2C oldalakat figyelik.


Rés a pajzson


Az eBay egyébként 1999-ben vetetette meg a lábát németföldön, amikor is megvette az akkor még legnagyobb aukciós oldalt, az Alando.de-t. Azóta a német klón a legdinamikusabban fejlődő internetes piactér az Amerikai Egyesült Államokon kívül. A világszerte generált 2,17 milliárd dolláros (439,7 milliárd forintos) bevétel mintegy hatoda képződik Németországban. A német oldal háromszor nagyobb forgalmat bonyolít le, mint angol „riválisa”.

Mindeközben az eBay további növekedést tervez a határokon belül. Januárban ugyanis tovább tárgyaltak a második legnagyobb internetes autókereskedésének, a mobile.de megvásárlásáról. A tranzakció értéke 121 millió euró (30,3 milliárd forint) körül alakulhat. A terjeszkedés nem véletlen, hiszen ezzel a lépéssel a szájt abba a piaci szegmensbe kíván betörni, amelyet eddig az Amazon.de, illetve a legnagyobb online autóügynökség az AutoScout.de nevek fémjeleztek


E mellett a biztonságra is jobban ügyel a cég, hiszen a közelmúltban – a terjeszkedéssel egy időben – újragondolták az együttműködésüket a már említett PayPallal. Az új rendszer immár a 400 eurót (100,1 ezer forintot) meghaladó kifizetések jogszerűségét, és biztonságát is garantálja.


Félelem nélkül

A meggyőző adatok ellenére sem reszketnek még a hagyományos kiskereskedelem szereplői. Az online adás-vétel nem komoly kihívás a tradicionális árucserének – mondta Johann Hellwege. A egy német kiskereskedelmi hálózat ügyvezetője ezt azzal magyarázta, hogy 2003-ban a teljes 508 milliárd eurós (127,2 ezermilliárd forintos) kiskereskedelmi forgalom alig 5 százaléka bonyolódott online módon, azaz 25,4 milliárd euró (6,37 ezermilliárd forint) értékben adtak vettek a világhálón. A szakember szerint egyébként ezzel az online kiskereskedelem teljesítőképessége határaihoz ért.

Véleményvezér

A Fidesz az elmúlt öt év költekezését részben forintleértékelésből fedezte

A Fidesz az elmúlt öt év költekezését részben forintleértékelésből fedezte 

Első helyen az ipari termelői árak drágulásában.
Sorra történnek robbanások az orosz árnyékflotta tankerein

Sorra történnek robbanások az orosz árnyékflotta tankerein 

Immár a tengereken is folyik a háború.
Jönnek a Budapest-logós Pride pólók

Jönnek a Budapest-logós Pride pólók 

Az Orbán Viktorral szembeni ellenállás kereskedelmi vetületet kap.
Hadházy Ákos szerint személyenként 80 ezer forintos büntetésre számíthatnak a Pride résztvevői

Hadházy Ákos szerint személyenként 80 ezer forintos büntetésre számíthatnak a Pride résztvevői 

Bár egyetlen gyermeket nem ért sérelem a Pride miatt a résztvevők gigabüntetést kapnak.
Elképesztő nagyságú adófizetői pénzt kapott Áder János alapítványa

Elképesztő nagyságú adófizetői pénzt kapott Áder János alapítványa 

A Fidesz politikusai nem tudják ott hagyni az állami zsíros bödönt.

Info & tech

Cégvezetés & irányítás

Piac & marketing


Magyar Brands, Superbrands, Bisnode, Zero CO2 logo