Három év alatt az eBay nevű internetes aukciós ház német klónja meghétszerezte munkatársai számát. Míg 2001-ben csupán százan dolgoztak a cégnél, mára hétszáz főre duzzadta az apparátus. Természetesen ezzel együtt komoly beruházásokba is fogott a vállalkozás. Míg 2001-ben egy aprócska irodát béreltek Kelet-Berlinben, mostanában kezdődött meg a harmadik irodaházuk építése, együttműködésben a PayPallal. Ez utóbbi egy online fizetési és biztosítási rendszert működtető vállalat.
Hetvennégy milliárdos bevétel
A munkatársak növekedésével párhuzamosan a cég eredményessége is jelentősen javult – mutatott rá Ute Stohner. A eBay németországi vezetője hozzátette: míg 2000-ben a bevétel csupán 20 millió dollár (4 milliárd forint) volt 2003-ra ez a mutató elérte a 368 millió dollárt (74,2 milliárd forintot). Tavaly egyébként a német felhasználók több mint 4 milliárd dollár (811,96 milliárd forint) értékben adtak-vettek az oldalon. 2000-ben az értékesítés volumene még csak 250 millió dollárra (50,6 milliárd forintra) rúgott. A brutális növekedést – egyebek mellett – az is okozhatta, hogy a kezdeti csekély kínálat után mára 21 főkategóriában lehet adni-venni.
Azonban az eBay fejlődése sem töretlen Németországban. 2002. óta ugyanis először megtorpant, majd megfontoltabbá vált az aukciós oldal növekedési üteme. A BAG, a német kiskereskedelmi szektor szereplőit tömörítő egyesület ezt azzal hozza összefüggésbe, hogy az ágazat teljesítménye 2002. óta átlagosan egy százalékkal esett évente. Mindez persze a felhasználókat nem hatja meg, hiszen az ottani internethasználók fele, 17,4 millió ember klikkelt legalább egyszer az oldalra. Mindez azt jelenti, hogy a Microsoft, illetve a Google oldalai után a harmadik legnépszerűbb szájt Németországban – állítja a Nielsen/NetRatings.
Növekvő bűnözés
Az eBay adatai szerint egyébként mintegy 10 kiskereskedő kizárólag, vagy zömében az oldal segítségével realizálja bevételeit. Jellemző, hogy a Deutsche Post adatai szerint a karácsonyi szezonban az összes kézbesített küldemény 17 százaléka származott a vállalattól. A további növekedést az eBay úgy próbálja megalapozni, hogy a közelmúltban 2500 eBay-fant kérdeztek meg arról, hogy mi lehet a továbblépés útja – jelentette ki Philip Justus, a cég ügyvezetője.
Természetesen a robbanásszerű fejlődés nem várt eredményt is: az internetes bűnözés emelkedését is magával hozta. A brandenburgi rendőrség adatai szerint 2003-ban 23,4 százalékkal nőtt a számítógépes gaztettek száma, az egy évvel ezelőttihez képest. Így az mára közel kétezres nagyságrendben követtek el ilyen bűncselekményt. A rendőrség ezért együttműködést kezdeményezett az online kereskedelmi cégekkel, köztük az eBay-val, valamint létrehozott egy különleges alakulatot, amely csak ezeket a B2B, B2C oldalakat figyelik.
Rés a pajzson
Az eBay egyébként 1999-ben vetetette meg a lábát németföldön, amikor is megvette az akkor még legnagyobb aukciós oldalt, az Alando.de-t. Azóta a német klón a legdinamikusabban fejlődő internetes piactér az Amerikai Egyesült Államokon kívül. A világszerte generált 2,17 milliárd dolláros (439,7 milliárd forintos) bevétel mintegy hatoda képződik Németországban. A német oldal háromszor nagyobb forgalmat bonyolít le, mint angol „riválisa”.
Mindeközben az eBay további növekedést tervez a határokon belül. Januárban ugyanis tovább tárgyaltak a második legnagyobb internetes autókereskedésének, a mobile.de megvásárlásáról. A tranzakció értéke 121 millió euró (30,3 milliárd forint) körül alakulhat. A terjeszkedés nem véletlen, hiszen ezzel a lépéssel a szájt abba a piaci szegmensbe kíván betörni, amelyet eddig az Amazon.de, illetve a legnagyobb online autóügynökség az AutoScout.de nevek fémjeleztek
E mellett a biztonságra is jobban ügyel a cég, hiszen a közelmúltban – a terjeszkedéssel egy időben – újragondolták az együttműködésüket a már említett PayPallal. Az új rendszer immár a 400 eurót (100,1 ezer forintot) meghaladó kifizetések jogszerűségét, és biztonságát is garantálja.
Félelem nélkül
A meggyőző adatok ellenére sem reszketnek még a hagyományos kiskereskedelem szereplői. Az online adás-vétel nem komoly kihívás a tradicionális árucserének – mondta Johann Hellwege. A egy német kiskereskedelmi hálózat ügyvezetője ezt azzal magyarázta, hogy 2003-ban a teljes 508 milliárd eurós (127,2 ezermilliárd forintos) kiskereskedelmi forgalom alig 5 százaléka bonyolódott online módon, azaz 25,4 milliárd euró (6,37 ezermilliárd forint) értékben adtak vettek a világhálón. A szakember szerint egyébként ezzel az online kiskereskedelem teljesítőképessége határaihoz ért.
Óriás kerti törpék
A világ legdinamikusabban fejlődő vállalkozása az eBay német klónja. 2003-ban a bevétele 368 millió dollárra rúgott, míg 2000-ben csupán 20 millió dollár volt. A felhasználók négymilliárd dollár étékben adtak-vettek az oldalon. A legnépszerűbb termék a kerti törpe: minden hatodik másodpercben új gazdára talál egy belőlük. Németországban a teljes kisker áruforgalom 5 százaléka bonyolódik a világhálón 25,4 milliárd euró értékben. Ez körülbelül 4,56 milliárd palack Borsodi sörrel egyenértekű.
Kíváncsi rá, hogyan befolyásolják a világpolitikai viharok az Ön pénztárcáját?
Csatlakozzon azokhoz, akik nemcsak figyelik,
hanem értik is, mi történik a világban - és a tőkepiacokon!
Klasszis Befektetői Klub
2025. május 27. 17:00, Budapest
Véleményvezér

Donald Trump hivatalos közösségi oldalán pápának öltözve látható, sokan kiakadtak
Rossz vicc, vagy egy politikusi tréfa?

Hadházy Ákos nem vette a szívére, hogy kitiltották a Parlamentből
Amikor kitiltanak a munkahelyedről, kicsit vicces.

Dübörög a bevásárlóturizmus, százezer forintot spórolt egy család, hogy olaszban vette a Barilla tésztát
Nagyot lehet külföldön nyerni, ha jól figyeljük az árakat.

A védőnők helyzete katasztrofális lett, amióta a kormány gondozása alá kerültek
Újabb fekélyes terület az egészségügy területén.