Ne hagyjuk magunkat becsapni!

Magyarországon az Országos Fogyasztóvédelmi Egyesülethez beérkezett panaszok 70 százaléka vonatkozik szavatosság és jótállási problémákra.

Egy 2007 májusában készült Gallup felmérés szerint, ha vásárlóként problémája támadna, a legtöbb magyar állampolgár először az üzletvezetőhöz, bolti eladóhoz fordulna (52%), azonban csupán 11 százalékuk bízna is bennük. Ezek után meglepő, hogy a megkérdezettek csupán 12 százaléka kérte valamely fogyasztóvédelmi szervezet segítségét. (Az élelmiszerek eladási árát egyértelműen kell feltüntetni. Ha ugyanazon a terméken több ár is van, a legalacsonyabb árat kell fizetni a kasszánál.)

"Az EU-ban minden fogyasztó élhet a jogaival. Legyen tisztában velük!" jelmondatú fogyasztóvédelmi kampány hatodik kiemelt témája ennek megfelelően a szavatosság és a jótállás témaköre. Az Európai Unió szavatossági jogokat biztosít az állampolgároknak a vásárolt termékek meghibásodása esetére, többek között az áru cseréjére és szervizelésére vonatkozóan. Most lássuk miket is:

Minimum egy év a jótállási idő

A vásárláskor kapott bizonylat és jótállási jegy megőrzése szükséges ahhoz, hogy a termék meghibásodása esetén eljárhassunk. Abban az esetben is köteles az üzlet minőségi kifogásunkkal foglalkozni, ha nem kapunk jótállási jegyet, vagy ha azt hibásan töltötték ki.

A jótállás tartós használati cikkekre, például mosógépre, számítógépre, tévére vonatkozik (a teljes lista megtalálható a www.kosarmagazin.hu oldalon a Hasznos tippek menüpont alatt). A kötelező jótállási idő egy év, a kereskedő azonban önként ennél többet is vállalhat. Abban az esetben, ha nincs jótállás a termékre (például textiltermékek, cipő), vagy a jótállási idő már letelt, szavatossági jogokat érvényesíthetünk.

A vásárlónak jogában áll reklamálni. Amennyiben a termék hibás, haladéktalanul jelezzük kifogásunkat a kereskedőnek, aki köteles erről jegyzőkönyvet felvenni. Ha a kereskedő ezt visszautasítja, illetve panaszunkkal nem kíván foglalkozni, jogunkban áll a vásárlók könyvét elkérni és bejegyezni az esetet. (A magyarok egyhatodának van problémája a mobilszolgáltatásokkal, vagy készülékvásárlással, ezért felvilágosító kampány indult.)

A kereskedőnek kell bizonyítani, nem a vevőnek

Szavatossági igényünk érvényesítésére (fő szabályként) két év áll rendelkezésünkre. Szavatosság esetén az első hat hónapban, míg jótállásnál a teljes időtartam alatt a kereskedőt terheli a bizonyítási kötelezettség - amennyiben nem kívánja elismerni igényünket. Ilyenkor a kereskedő köteles szakvéleménnyel vagy más módon bizonyítani, hogy a termék az átadáskor hibátlan volt.

Mind jótállás, mind szavatosság esetén elsősorban a termék javítását vagy cseréjét áll jogunkban kérni. Ez alól kivétel, ha a csere lehetetlen (például nincs azonos termék készleten) vagy a csere aránytalan többletköltséget eredményezne (például abban az esetben, ha a hibás termék azonnal és minimális költséggel javítható.) Amennyiben az előbbieknek a kereskedő nem tesz eleget, a hibát a kereskedő költségére magunk kijavíthatjuk, vagy mással kijavíttathatjuk, illetve árleszállítást vagy a vételár visszafizetését kérhetjük. (Az Európai Parlament képviselőinek többsége aláírta azt az írásbeli nyilatkozatott, amely a termékek eredetjelzésének egyértelműsítését sürgeti az európai fogyasztók és az ipar védelme érdekében.)

Az akciós árú ellen is lehet kifogás

Érdemes tudnunk, hogy a szerviz kizárólag a hibás termék javításával foglalkozik, így a termékkel közvetlenül hozzájuk is fordulhatunk. Ha nem tudják kijavítani a terméket, akkor a cserét, a vételár visszafizetését vagy az árleszállítást a kereskedőtől áll jogunkban kérni.

Fontos tudnivaló az is, hogy leértékelt áru esetén is lehet minőségi kifogásunk. Ha a kereskedő nem jelölte meg a leértékelés okát (például színhibás vagy színeresztő termék esetén), akkor az egész termékre - bármely hiba esetén - érvényesíthetjük jogainkat. Tehát, a kereskedők által feltüntetett felhívás, miszerint leértékelt áruk esetén nem élhetünk kifogással jogtalan!

Kihez fordulhatunk?
Magyarországon további információért és tanácsokért az Országos Fogyasztóvédelmi Egyesülethez (OFE-hoz) fordulhatnak (www.ofe.hu). Az OFE ezen kívül rendszeres tájékoztatást ad a fogyasztói jogokat érintő változásokról, illetve érdekes, termékeket összehasonlító tesztekről olvashatnak a Kosár c. magazinban, mely a www.kosarmagazin.hu címen is elérhető.

Véleményvezér

A kárpátaljai templom elleni támadás mögött az orosz titkosszolgálat is állhat

A kárpátaljai templom elleni támadás mögött az orosz titkosszolgálat is állhat 

Gyanús körülmények a kárpátaljai templom felgyújtási kísérlete körül.
Ursula elküldte a selyemzsinórt Orbán Viktornak

Ursula elküldte a selyemzsinórt Orbán Viktornak 

Az orbáni hintapolitikát megelégelték az európai nagyhatalmak.
Orbán Viktor megírná Brüsszel helyett az unió költségvetését

Orbán Viktor megírná Brüsszel helyett az unió költségvetését 

Drukkolunk Orbán Viktornak, hogy jobb költségvetést írjon Brüsszelnél.
Befellegzett a visegrádi négyeknek

Befellegzett a visegrádi négyeknek 

Mélyponton a magyar-lengyel kapcsolatok.
Hamar kitiltották a Harcosok Klubjából a könyvelők alelnökét

Hamar kitiltották a Harcosok Klubjából a könyvelők alelnökét 

Nem kívánatos a könyvelő a Harcosok Klubjában.
Arcul köpte az örményeket egy fideszes országgyűlési képviselő

Arcul köpte az örményeket egy fideszes országgyűlési képviselő 

Oksabb lett volna, ha Hoppál Péter csendben marad.

Info & tech

Cégvezetés & irányítás

Piac & marketing


Magyar Brands, Superbrands, Bisnode, Zero CO2 logo