Mit is kéne csinálni?

Az Ecostat Gazdaságelemző és Informatikai Intézetben immár több éve végzünk nemzetközi statisztikai elemzéseken alapuló kutatásokat a sikeres felzárkózási eredményeket elért régebbi uniós tagországok tapasztalatainak a feltárására és magyarországi hasznosítására. E kutatássorozaton belül kezdte el a kutatóintézet - mintegy egy évvel ezelőtt - a régebbi kohéziós tagországok gazdaságpolitikája legfontosabb elemeinek (úm. a fejlesztés- és elosztáspolitikáik, foglalkoztatási és költségvetési rendszereik) részletes elemzését, valamint a tanulságok magyar gazdaságpolitikába való átültethetőségének a vizsgálatát.

A régebbi négy kohéziós tagország tapasztalataiból Magyarország számára egy több pillérből álló, sikeresnek ígérkező felzárkózási politika körvonalai állíthatók össze. Ezek a következő főbb gazdaságpolitikai változtatásokat teszik szükségessé:

ma már tovább nem halogatható (külső és belső) követelmény a magyar költségvetés tervezési-, végrehajtási rendszer megreformálása és az államháztartás megbomlott pénzügyi egyensúlya mielőbbi helyreállítása;

a magyar gazdaságot egyensúlyi pályára állító pénzügyi konszolidációt követően széles körű támogatást élvező, jövő orientált fejlesztéspolitikára van szükség, amelynek a fő sajátossága az uniós átlagot 3-5 százalékponttal meghaladó felhalmozási hányad és a kis és közepes országokra jellemző néhány ágazatra koncentráló szelektív beruházás-politika;

a sikeres felzárkózás egyik legfőbb feltétele a gazdasági növekedés meggyorsítása. Ehhez mindkét gazdasági erőforrás (tőke és a munkaerő) átlagon felüli kihasználására van szükség. Mindezt - a korábbi kohéziós országok tapasztalataira építve - kétirányú, azaz extenzív és intenzív fejlesztési módszereket egyaránt alkalmazó beruházás-politikával lehet megvalósítani;

az extenzív fejlesztések meggyorsítását segítheti elő, hogy az Unió új (2007-2013. évi) költségvetési ciklusában számunkra mindezideig soha el nem érhető nagyságrendű külső pénzügyi források állhatnak rendelkezésre;

az intenzív, a munkaerő forrásaink minél jobb hasznosítását lehetővé tevő fejlesztési módszerek alkalmazását, pedig egyfelől az uniós tagságunkkal együtt járó növekvő verseny, másfelől az EU-n belül egyik legrosszabbnak számító foglalkoztatási jellemzőink teszik szükségessé;

mindkét irányú beruházás-politika egyik belső, hazai feltétele, hogy a magyar gazdaságban, a korábbi években kialakult túlelosztási tendenciákat megállítsuk és a belső fogyasztás GDP-hez viszonyított arányát néhány százalékponttal mérsékeljük. A hazai fogyasztási hányad mérséklésére több ok miatt is szükség van:

egyfelől azért mert az a jelenlegi fejlettségi szintünkhöz viszonyítva - nemzetközi összevetésben - a fogyasztási hányadunk túl magas, ami az esetek egy részében nem racionális (egészségtelen és környezetet károsító) fogyasztási szerkezetet is eredménye

másfelől azért, mert a felzárkózáshoz szükséges többletforrásokhoz jelentős összegű hazai finanszírozási hányadra is szükség van;

harmadrészben azért, mert a hatékony fejlesztésekhez olyan területek szűk keresztmetszeteinek felszámolására és foglalkoztatási viszonyainak a javítására is szükség van, amelyet az EU nem támogat;

negyedszer azért is, mert az államháztartási egyensúly újbóli helyreállításához átmenetileg belső megtakarításokra lesz szükség.

Mindezt az itt felvázolt gazdaságpolitikai váltást (tehát a fejlesztési ráfordításaink növelését, az államháztartás rendbetételét, a foglalkoztatás növelését és a fogyasztási szerkezet korszerűsítését) együttesen úgy kell megvalósítani, hogy az a társadalom számára ne okozzon elviselhetetlen tehervállalást. A legsikeresebb régebbi kohéziós tagországok (Írország és Spanyolország) példája azt tanúsítja, hogy ez a cél megfelelő konszenzussal és időbeli ütemezéssel, valamint kellő uniós segítséggel megvalósítható, főként azért mert a felzárkózással együtt járó fejlődés egyik törvényszerű velejárója a fogyasztási hányad mérséklődése, így a felzárkózó országok akár "kinőhetik" a kezdeti takarékosabb gazdálkodással együtt járó sokkszerű életszínvonalbeli visszaesések veszélyeit.

Véleményvezér

A kárpátaljai templom elleni támadás mögött az orosz titkosszolgálat is állhat

A kárpátaljai templom elleni támadás mögött az orosz titkosszolgálat is állhat 

Gyanús körülmények a kárpátaljai templom felgyújtási kísérlete körül.
Ursula elküldte a selyemzsinórt Orbán Viktornak

Ursula elküldte a selyemzsinórt Orbán Viktornak 

Az orbáni hintapolitikát megelégelték az európai nagyhatalmak.
Orbán Viktor megírná Brüsszel helyett az unió költségvetését

Orbán Viktor megírná Brüsszel helyett az unió költségvetését 

Drukkolunk Orbán Viktornak, hogy jobb költségvetést írjon Brüsszelnél.
Befellegzett a visegrádi négyeknek

Befellegzett a visegrádi négyeknek 

Mélyponton a magyar-lengyel kapcsolatok.
Hamar kitiltották a Harcosok Klubjából a könyvelők alelnökét

Hamar kitiltották a Harcosok Klubjából a könyvelők alelnökét 

Nem kívánatos a könyvelő a Harcosok Klubjában.
Arcul köpte az örményeket egy fideszes országgyűlési képviselő

Arcul köpte az örményeket egy fideszes országgyűlési képviselő 

Oksabb lett volna, ha Hoppál Péter csendben marad.

Info & tech

Cégvezetés & irányítás

Piac & marketing


Magyar Brands, Superbrands, Bisnode, Zero CO2 logo