Magyar híradó: egyoldalú, de nem elfogult

A magyar televíziók kevés figyelmet fordítanak a nagyvilág és a szomszédos országok híreire - állapítja meg az a kötet, amely nemzetközi kutatás eredményeit összegzi. A Független Médiaközpontban 2007. szeptember 27-én 11 órakor a Magyarországgal foglalkozó fejezet szerzői, Bajomi-Lázár Péter, a Médiakutató főszerkesztője és Monori Áron, a Sajtószabadság Központ kutatója mutatják be az Indicator of Public Interest (Közérdekű hírek főműsoridőben című könyvet, amelyet a szarajevói Media Plan Institute adott ki a közelmúltban.

Honnan kerít pénzt a kormány a 14. havi nyugdíjra?
Mit okoznak a kedvezményes hitelek?
Lesz ítélet az MNB-botrányban a választásokig?

Online Klasszis Klub élőben Simor Andrással!

Vegyen részt és kérdezze Ön is a korábbi jegybankelnököt!

2025. november 12. 15:30

A részvétel ingyenes, regisztráljon itt!

A Független Médiaközpont a Délkelet-európai Médiaközpontok Hálózatának (South East European network for Professionalization of Media, SEENPM) tagjaként rendezi a könyvbemutatót a Tudáshoz Való Jog Napja (International Right to Know Day) alkalmából, melyről az SEENPM többi tagszervezete is megemlékezik. Az alábbiakban a magyarországi fejezet szerzői foglalják össze a kutatás eredményeit. (Júniusban Független Médiaközpont a média szabályozásáról tartott vitafórumot.)

A kutatásról

Milyen területi és tematikus megoszlást mutatnak a vezető televíziócsatornák esti főműsoridős hírműsorai? Hogyan - semlegesen vagy elfogultan - közelítenek a politikai eseményekhez? A Magyar Televízió és az RTL Klub 2007. áprilisi híradóinak összehasonlító elemzésével egyebek mellett ezekre a kérdésekre keresünk választ. A kutatás annak a nemzetközi vizsgálatnak a része volt, amelyet a bosznia-hercegovinai Media Plan Institute vezetésével a Délkelet-európai Médiaközpontok Hálózata (South-East European Network for the Professionalization of the Media, SEENPM) végzett 2007 tavaszám. A munka azon az előfeltevésen nyugodott, hogy az állampolgárok semleges, elfogulatlan tájékoztatás nélkül nem élhetnek állampolgári jogaikkal, illetve hogy a mindenkori kormányzattal szembeni kritikus újságírói attitűd kulcsfeltétele a demokratikus rendszer átlátható működésének, e folyamatban pedig az esti főműsoridős televízió-híradók - a lakosság többségének első számú hírforrásai- különösen fontos szerepet játszanak.

A kutatás eredményeiről

Kutatási eredményeik a mai televíziós hírszolgáltatás négy tendenciáját emelik ki. Először is: a magyar televíziók kevés figyelmet fordítanak a nagyvilág híreire. Másodszor: világos munkamegosztás tapasztalható a vezető közszolgálati és a vezető kereskedelmi televíziócsatorna között: míg az előbbi részletesen tárgyalja a közérdekű eseményeket, az utóbbi a bulvárhírekre fókuszál. Harmadszor: mindkét vizsgált hírműsor kevés figyelmet fordított a nagyvilág és a szomszédos országok híreire. Végül, negyedszer: egyik vizsgált televíziócsatorna sem bizonyult elfogultnak. Az utóbbi tendencia változást jelent a korábbi évek elfogult hírszolgáltatásához képest. Mindezekhez a kutatók azt is hozzátehetik, hogy a vizsgált időszakban nem fedeztük fel a szakmaetikai normák megsértését egyik hírműsorban sem.

Szakpolitikai javaslat

A bemutatott kutatási eredmények egyebek mellett arról tanúskodnak, hogy a televíziók esti főműsoridős hírműsorai alig számolnak be a szomszédos országok és a nagyvilág híreiről, ami - a szomszédos országokban élő magyar nemzetiségű lakossága nagy létszáma és a globalizáció tükrében - vitatható gyakorlat; jelesül azt a kérdést veti fel, hogy az így bemutatott hírek képessé teszik-e a nézőket arra, hogy ismereteiket a megfelelő kontextusban értelmezzék. Kutatási beszámolókban úgy érvelünk, hogy a televíziós hírműsorok szerkesztőinek nagyobb figyelmet kellene szentelniük a szomszédos országokban és általában a külföldön történő eseményeknek.

A kutatási jelentés hozzáférése

Kutatási jelentésünk nyomtatásban a Médiakutató című médiaelméleti folyóirat 2007. őszi számában jelenik meg, illetve online letölthető a lap honlapjáról. A nemzetközi kutatást összegző kötet letölthető a Délkelet-európai Médiaközpontok Hálózatának honlapjáról és a Független Médiaközpont honlapjáról.

Véleményvezér

A magyar vállalkozók által fizetett áramár a negyedik helyen Európában

A magyar vállalkozók által fizetett áramár a negyedik helyen Európában 

A magyar vállalkozók horroráron kapják az áramot.
Az orosz felszabadító erők nyomában teljes pusztulás, kihalt települések

Az orosz felszabadító erők nyomában teljes pusztulás, kihalt települések 

Halott vidék a felszabadító orosz seregek mögött.
Putyin összes terve romokban

Putyin összes terve romokban 

Putyin nem így tervezte.
Magyar Péter a Fidesz kommunikációján mulat

Magyar Péter a Fidesz kommunikációján mulat 

Folyik a politikai iszapbirkózás.
Ismét egy lista, amelyben élen járunk, a kamuzás

Ismét egy lista, amelyben élen járunk, a kamuzás 

A magyarok szerint mi kamuzunk a legtöbbet Európában.


Magyar Brands, Superbrands, Bisnode, Zero CO2 logo