Legyen szigorúbb a rendőr?

A biztonsági öv hazai használatáról készített felméréseket 2007 októberében a GRSP Magyarország Egyesület. Az öv viselésével a baleseti halálozások száma akár hatvan százalékkal csökkenhetne, a hátsó ülésen utazók háromnegyede mégsem köti be magát. A felmérés szerint leginkább a büntetési tételek növelésével és a fokozottabb ellenőrzésekkel lehetne eredményeket elérni.

Kíváncsi rá, hogyan befolyásolják a világpolitikai viharok az Ön pénztárcáját?
Csatlakozzon azokhoz, akik nemcsak figyelik,
hanem értik is, mi történik a világban - és a tőkepiacokon!

Klasszis Befektetői Klub

2025. május 27. 17:00, Budapest

Részletek és jelentkezés

A GRSP Magyarország Egyesület (Global Road Safety Partnership - Partnerség a Közlekedésbiztonságért) 2007 októberében országosan két felmérést is készített a biztonsági öv használatáról. Az egyik az autósok megfigyelésén alapult, és a tényleges övhasználatot mérte autópályán, lakott területen belül és kívül. A másik, megkérdezéses vizsgálat az övhasználati szokások mellett az öv nélkülözésének okait is kutatta. A két módszerrel kapott eredmény az övhasználat arányait tekintve jelentős, mintegy 15-20 százalékos eltérést mutat.

Hátul csak minden ötödik

A megfigyeléses felmérés alapján az első üléseken átlagosan az utasok 67 százaléka használja a biztonsági övét. Az elöl ülők leginkább az autópályákon kötik be magukat (71%), míg lakott területen belül csupán 61,5 százalékuk használja az övét. A hátsó ülésen utazók övhasználatának aránya lényegesen rosszabb. A hátul ülők lakott területen belül mindössze 17, míg az autópályán 24,3 százalékban használják a biztonsági övet. "Hazánkban még nem tudatosult kellőképpen sem a hátsó övek használatának kötelező volta, sem pedig szükségessége. Sajnos igen kevesen tudják, hogy egy baleset során gyakran a bekötetlenül utazó okoz súlyos, sokszor halálos sérülést a többi utasnak" - mutat rá Bérces Ágota, az egyesület elnöke.

250 halál

A kérdőíves felmérés során a megkérdezettek az övhasználat mellőzését leginkább az utazás rövidségével (34%) és a feledékenységgel (26%) magyarázták. Az is kiderült, hogy a nők övhasználati aránya magasabb a férfiakénál - száz nőből tízzel több köti be magát, mint ellenkező nembeli társa. A fiatalabbak pedig gyakrabban csatolják be az övet, mint az idősebbek. A felmérés szerint a magasabb büntetési tételek és a szigorúbb ellenőrzések az övhasználatra kötelezettek jelentős részének (átlagosan 71%) szokásaira lennének hatással, míg a médiában látott, vagy ismerősi körben történt balesetek a megkérdezettek többségének szokásait legfeljebb rövid ideig befolyásolnák.

A hazai autósok övhasználata valójában súlyos mértékben elmarad a 80-90 százalékos nyugat-európai átlagtól. Ez azt jelenti, ha a magyarok ugyanekkora arányban csatolnák be magukat, akkor útjainkon évente 250-300 emberrel kevesebb halna meg autóbalesetben, mint jelenleg. Az Állami Autópálya Kezelő Zrt. autópályáin korábban készült felmérés szerint a hátsó utasok halálozási aránya mintegy 60 százalékkal csökkenthető lenne a biztonsági öv használata esetén.

Véleményvezér

A közeli fővárosokban sorra építik a metróvonalakat

A közeli fővárosokban sorra építik a metróvonalakat 

Budapesten is elkelne még néhány metró.
A lengyeleknek sikerült a repülőrajt

A lengyeleknek sikerült a repülőrajt 

A nyomában sem vagyunk a lengyeleknek.
Hadházy Ákos nem vette a szívére, hogy kitiltották a Parlamentből

Hadházy Ákos nem vette a szívére, hogy kitiltották a Parlamentből 

Amikor kitiltanak a munkahelyedről, kicsit vicces.
Dübörög a bevásárlóturizmus, százezer forintot spórolt egy család, hogy olaszban vette a Barilla tésztát

Dübörög a bevásárlóturizmus, százezer forintot spórolt egy család, hogy olaszban vette a Barilla tésztát 

Nagyot lehet külföldön nyerni, ha jól figyeljük az árakat.
A védőnők helyzete katasztrofális lett, amióta a kormány gondozása alá kerültek

A védőnők helyzete katasztrofális lett, amióta a kormány gondozása alá kerültek 

Újabb fekélyes terület az egészségügy területén.


Magyar Brands, Superbrands, Bisnode, Zero CO2 logo