Legyen szigorúbb a rendőr?

A biztonsági öv hazai használatáról készített felméréseket 2007 októberében a GRSP Magyarország Egyesület. Az öv viselésével a baleseti halálozások száma akár hatvan százalékkal csökkenhetne, a hátsó ülésen utazók háromnegyede mégsem köti be magát. A felmérés szerint leginkább a büntetési tételek növelésével és a fokozottabb ellenőrzésekkel lehetne eredményeket elérni.

Kíváncsi rá, hogyan befolyásolják a világpolitikai viharok az Ön pénztárcáját?
Csatlakozzon azokhoz, akik nemcsak figyelik,
hanem értik is, mi történik a világban - és a tőkepiacokon!

Klasszis Befektetői Klub

2025. május 27. 17:00, Budapest

Részletek és jelentkezés

A GRSP Magyarország Egyesület (Global Road Safety Partnership - Partnerség a Közlekedésbiztonságért) 2007 októberében országosan két felmérést is készített a biztonsági öv használatáról. Az egyik az autósok megfigyelésén alapult, és a tényleges övhasználatot mérte autópályán, lakott területen belül és kívül. A másik, megkérdezéses vizsgálat az övhasználati szokások mellett az öv nélkülözésének okait is kutatta. A két módszerrel kapott eredmény az övhasználat arányait tekintve jelentős, mintegy 15-20 százalékos eltérést mutat.

Hátul csak minden ötödik

A megfigyeléses felmérés alapján az első üléseken átlagosan az utasok 67 százaléka használja a biztonsági övét. Az elöl ülők leginkább az autópályákon kötik be magukat (71%), míg lakott területen belül csupán 61,5 százalékuk használja az övét. A hátsó ülésen utazók övhasználatának aránya lényegesen rosszabb. A hátul ülők lakott területen belül mindössze 17, míg az autópályán 24,3 százalékban használják a biztonsági övet. "Hazánkban még nem tudatosult kellőképpen sem a hátsó övek használatának kötelező volta, sem pedig szükségessége. Sajnos igen kevesen tudják, hogy egy baleset során gyakran a bekötetlenül utazó okoz súlyos, sokszor halálos sérülést a többi utasnak" - mutat rá Bérces Ágota, az egyesület elnöke.

250 halál

A kérdőíves felmérés során a megkérdezettek az övhasználat mellőzését leginkább az utazás rövidségével (34%) és a feledékenységgel (26%) magyarázták. Az is kiderült, hogy a nők övhasználati aránya magasabb a férfiakénál - száz nőből tízzel több köti be magát, mint ellenkező nembeli társa. A fiatalabbak pedig gyakrabban csatolják be az övet, mint az idősebbek. A felmérés szerint a magasabb büntetési tételek és a szigorúbb ellenőrzések az övhasználatra kötelezettek jelentős részének (átlagosan 71%) szokásaira lennének hatással, míg a médiában látott, vagy ismerősi körben történt balesetek a megkérdezettek többségének szokásait legfeljebb rövid ideig befolyásolnák.

A hazai autósok övhasználata valójában súlyos mértékben elmarad a 80-90 százalékos nyugat-európai átlagtól. Ez azt jelenti, ha a magyarok ugyanekkora arányban csatolnák be magukat, akkor útjainkon évente 250-300 emberrel kevesebb halna meg autóbalesetben, mint jelenleg. Az Állami Autópálya Kezelő Zrt. autópályáin korábban készült felmérés szerint a hátsó utasok halálozási aránya mintegy 60 százalékkal csökkenthető lenne a biztonsági öv használata esetén.

Véleményvezér

Trump eladósítja Amerikát, de nem lesz olcsó

Trump eladósítja Amerikát, de nem lesz olcsó 

Az eladósodás rögös út, már sok ország megtapasztalhatta.
Magyar Péter szerint az ukrán kémsztori egy fideszes belső leszámolás kelléke

Magyar Péter szerint az ukrán kémsztori egy fideszes belső leszámolás kelléke 

Hirtelen felébredt a magyar kémelhárítás, legalábbis ha ukránokról van szó.
Orbán Viktor barátjára pórázt tesznek

Orbán Viktor barátjára pórázt tesznek 

Szegény patriótákat már Csehországban is üldözik.
A Harcosok Klubja regény szerzője ukrán származású, vállaltan meleg és LMBTQ szimpatizáns

A Harcosok Klubja regény szerzője ukrán származású, vállaltan meleg és LMBTQ szimpatizáns 

Nem olcsó mulatság az adófizetőknek a Harcosok Klubja.
Elsöprő többség támogatja Magyarország uniós tagságát

Elsöprő többség támogatja Magyarország uniós tagságát 

A putyinista Orbán Viktor hatalmas kisebbségben van az uniós tagság kérdését illetően.


Magyar Brands, Superbrands, Bisnode, Zero CO2 logo