A Magyar Szocialista Párt minden nagyvárosban elindítaná a zöld tömegközlekedési operatív programot, hogy olcsóbbá tegye a városi tömegközlekedést, ugyanakkor folytatná a legfontosabb autópályák és a településeket elkerülő utak építését. Létrehozná a közösségi közlekedés regionális szintjét, fejlesztenék a legfontosabb vasútvonalakat a versenyképesség javítására. Az MSZP a 2010-2014-es parlamenti ciklusra szóló vállalásai között szerepelteti, hogy hosszú távon fenntarthatóvá, költséghatékonnyá tenné a közösségi közlekedést, az államháztartás egyensúlyának érdekében a közösségi közlekedésre fordítható összegek mértékét a következő három évben a GDP 1 százalékában maximalizálná, és adómentessé tenné a közösségi közlekedéssel munkába járást segítő juttatásokat.
Az MSZP programjában külön fejezet foglalkozik a környezetvédelem, az energiahatékonyság és a megújuló energiaforrások témakörével. A szocialisták segítenék a háztartásokat és az állami intézményeket, hogy energiatakarékossági programokat valósítsanak meg. Ennek keretében az energiatakarékossághoz, az energiahatékonyság-javító programokhoz és a megújuló energiaforrások - szél, nap, földhő - alkalmazásához jelentős összegű hitelalapot hoznának létre, "amely kamatmentes hitelt nyújt a beruházás teljes összegére" - olvasható a programban.
Az MSZP több természetes erdőt, a településeken több zöld területet szeretne. Folytatnák a kistérségi biogáz és biomassza programot, minden nagyvárosban elindítanák a zöld tömegközlekedési operatív programot. A szocialisták kidolgoznák a szociális zöldenergia foglalkoztatási" modellt annak érdekében, hogy a zöldágazatban minél több munkahely jöhessen létre. Növelnék a geotermikus kutatófúrások állami támogatását, de a szénbányákat is megmentenék a "hőátalakításos alternatív energiatermelés" és a tisztaszén" technológiák alkalmazásával.
Dunai együttműködés és víz alapú gazdaságfejlesztés
A Fidesz-KDNP az ország gazdasági kapcsolatainak megújítása, szélesítése keretében újfajta regionális kapcsolatot építene ki vezető külgazdasági és befektető partnerekkel, köztük a Duna menti országokkal, gazdaságokkal. A legígéretesebb regionális együttműködés a Kárpát-medencei gazdasági tér újjáépítése lehetne, és ennek érdekében fejlesztenék a logisztikai tereket, a tranzitfolyosókat, feloldanák a határövezetekben meglévő szűk közlekedési keresztmetszeteket. Javítanák a közszolgáltatások minőségét és garantálnák, hogy ezek hozzájárulhassanak a gazdasági és társadalmi versenyképesség megteremtéséhez.
A Fidesz választási programjának gazdasági fejezete érint környezetvédelmi témákat. A párt támogatná többek között a megújuló energiaberuházásokat és "a víz alapú gazdaságfejlesztést". "Sokrétű mezőgazdaság, környezet- és tájgazdálkodást" tűznek ki célul, mely úgy állít elő egészséges élelmiszereket, "hogy közben megőrzi talajainkat, ivóvízkészleteinket, az élővilágot, természeti értékeinket". Azt is leszögezik: a jövő nemzedékek és a környezet biztonsága érdekében fenn kell tartani Magyarország GMO-mentességét.
A Fidesz olyan zöld közbeszerzési rendszert dolgozna ki, amely a magyar vállalkozásokat részesíti előnyben. Támogatná az energiahatékonysági programokat, így a panelfelújítást és a lakások szigetelését. Hangsúlyozzák: egy országos energiahatékonysági program fellendítené az építőipart, az országnak kevesebb, mint tíz év alatt megtérülne, továbbá "környezetvédelmi vállalásainkat is megoldaná".
Megszüntetni az üzleti alapú kvótakereskedelmet
A Jobbik számára a közlekedéspolitika nem profitorientált gazdasági kérdés, hanem stratégiai, államigazgatási, környezetvédelmi, népjóléti is, így komplex módon kezelné az ügyet. A vasút versenyképességének növelésére közszolgáltatási szerződésben védené meg a személyszállítást. Fejlesztené a vasúti infrastruktúrát, csökkentené a pályahasználati díjat az autópálya díjához arányosítva. A vasút és az autóbuszok közlekedést rendszerszemléletben, térségi szinten valósítaná meg a regionális közlekedési szövetségeken keresztül, erősítve a vasúti ráhordás szerepét. Budapesten a Jobbik kiemelten támogatná a kötött pályás közlekedés fejlesztését, gyors kapcsolatot hozna létre a belváros és a külső kerületek, a városkörnyéki települések között.
A Jobbik választási programja ökoszociális nemzetgazdaság című fejezetének egyik alfejezetében foglalkozik a környezetvédelemmel. Leszögezik, hogy "a környezetvédelem minden politikai döntést át kell, hogy hasson, ágazati jelleg helyett integrált szemléletre van szükség".
A párt környezetpolitikájának alapvető elemei közé tartozik a felszíni és felszín alatti vizek és a termőföld védelme, "nemzeti kinccsé nyilvánítása"; munkahelyek teremtése a zöld ipar létrehozásával; a környezetbarát, független energiaközösségek és a megújuló energiatermelés támogatása; politikamentes zöld hatóság, környezet-, természet- és állatvédelmi őrség létrehozása; őshonos erdők telepítése, új élőhelyvédelmi program indítása; új hulladékhasznosítási szabályozás megalkotása, a szelektív hulladékgyűjtés ösztönzése; végül az üzleti érdeket kizáró klímavédelem, az üzleti alapú kvótakereskedelem megszüntetése.
Klímavédelmi alappal kampányol az LMP
A Lehet Más a Politika hangsúlyozottan környezetvédelmi szempontok alapján fejlesztené a közlekedést. A fenntarthatóság szempontjából kulcsfontosságúnak tartja az üvegházhatású gázok kibocsátásért és a környezetszennyezésért nagy arányban felelős két ágazat: az energiagazdálkodás és a közlekedés fejlesztését. Új adónemként bevezetné a teherforgalmi útdíjat, a behajtási díjat, illetve a számított érték és környezeti kategória alapú gépjárműadót. Az LMP a városi központoktól távolabb eső településeken élők számára biztosítaná a hozzáférést a közszolgáltatásokhoz, köztük a közlekedéshez is. Támogatnák a térségi közlekedési szövetségek kialakulását, a helyi közösségi közlekedésben sűrítenék és összehangolnák a járatokat, kisebb forgalmú helyeken pedig az atipikus formák elterjedését szorgalmaznák, például a céltaxit, a közösségi kisbuszt.
Az Európai Unió Kohéziós Alap forrásait az LMP kiegészítené és biztosítaná a vasút fejlesztését. A Közlekedés Operatív Programból a városi és elővárosi közlekedés fejlesztésére 2013-ig lehívható több mint 1,5 milliárd eurós keretösszeget a fővárosi dugódíj bevezetésével évi 30-50 milliárd forinttal egészítené ki, a kétes hatékonyságú presztízsberuházások helyett a költséghatékony fejlesztésekre, az elővárosi vonalakra, a kerékpáros közlekedés fejlesztésére és a különböző közlekedési módok közti könnyű váltást segítő infrastruktúra fejlesztésére költenék.
Az LMP zöld fordulatot hirdet a gazdaságban: zöld adóreformot, zöld munkahelyteremtő beruházásokat javasol. Utóbbi keretében mindenekelőtt az energiahatékonyságot szolgáló építőipari beruházásokat, a megújuló energiatermelést és a fenntartható közlekedést (többek között a vasúti és a városi közösségi közlekedést) támogatnák. A mezőgazdaságban a hagyományos technológiákkal, a tájjal és az ökológiai rendszerekkel összhangban folytatott gazdálkodás térnyerését segítenék.
A párt létrehozna egy önálló klímavédelmi alapot, amely egységesen kezelné a klímavédelemre szánt forrásokat, beleértve a kvótabevételeket is. Szigorítanák a lég- és zajszennyezés elleni fellépést, növelnék a környezetvédelmi, erdészeti hatóságok kapacitását, támogatnák a természetközeli erdő- és vízgazdálkodást. Fellépnének a cianidos bányászati technológiák uniós szintű tilalma érdekében, komplex víz- és tájgazdálkodási koncepciót dolgoznának ki a Duna teljes magyarországi szakaszára. A hulladékgazdálkodás terén a párt általános célja a fogyasztás racionalizálása megelőzésközpontú intézkedésekkel
MDF: nincs hangsúly a két témakörön
A Magyar Demokrata Fórum programjában nem tér ki a közlekedés témájára, de utal arra, hogy a közszolgáltatások minőségét és hatékonyságát kiemelten kezeli. A párt választási programja egyetlen helyen, az úgynevezett tudásalapú kereskedőházak felállítása kapcsán említi a környezetvédelmet. A szakosodott tudásalapú kereskedőházak kis és középvállalkozásoknak nyújtanának szolgáltatásokat. A program szerint e kereskedőházakra többek között a megújuló energiaforrások felhasználása és az exportképes környezetvédelmi ipar területén lenne szükség.
CM: kiszámíthatóbb menetrendek
A Civil Mozgalom megszüntetné a közlekedésben a párhuzamosságát. A vasúti és a közúti tömegközlekedést országos és regionális szinten, az érdekeltek bevonásával szinkronizálná. A tömegközlekedők arányát a szolgáltatási színvonal emelésén túl a jobb és kiszámíthatóbb menetrendekkel növelnék. A fővárosban és a nagyobb városokban elengedhetetlen feladatnak tartja a P+R parkolók és kerékpárutak, kölcsönzők, tárolók létesítését. Zöld zónát hoznának létre a fővárosban, és bevezetnék az elektronikus útdíjszedést.
A Civil Mozgalom a szükségesnek tartja, hogy megjelenjen a közlekedésben az energiaválság hatása, támogatnák a csökkentett széndioxid kibocsátású zöld autók és elektromos városi kisautók, buszok elterjedését. Bevezetné a chipkártyás rendszert a járműveken. Újra szabályoznák a gépjárművezető képzést, kulturálttá tennék a vasútvonalak, állomások környezetét. A nagy forgalmú utak, autópályák, főútvonalak mentén 100-500 méteres sávban csak erdő művelést engedélyeznének.
A Civil Mozgalom (CM) programjában külön fejezetet szentel a környezetvédelemnek és a fenntarthatóságnak. Támogatnák a biogazdálkodást, fellépnének a génmanipulált, egészségkárosító termékekkel szemben. A párt energiapolitikájának lényege a takarékosság - a fogyasztás csökkentése - , és a megújuló energiaforrások fokozott használata. A hulladékgazdálkodás terén teljes körűvé tennék a szelektív gyűjtést.
A párt elindítaná a Tisza ökológiai rekonstrukcióját, a Balatoni térség fejlesztésére 100 milliárd forintos programot dolgoznának ki. Garantálnák a víz-, termálvíz- és ásványvízvagyon tartós állami tulajdonlását, s évente több tízezer hektár erdőt telepítenének. A CM önálló fenntartható fejlődési minisztériumot is létrehozna.