A cseh élelmiszerkereskedelem koncentráltságát mutatja, hogy ott a háztartások 30 százaléka számára a hipermarket az élelmiszer beszerzésének fő forrása. Ugyanakkor Magyarországon jóval nagyobb arány, a háztartások 38 százaléka említette elsőként a kis boltot, és csak 27 a hipermarketet. Szlovákiában és Lengyelországban a háztartások jó kétharmada veszi a legtöbb élelmiszert kis boltban, és hipermarketben csak 13, Lengyelországban pedig 12 százalék. Árnyaltabb képet mutat az élelmiszerkereskedelem koncentráltságának másik mutatója. Az összes forgalomból a tíz legnagyobb lánc Csehországban 59, nálunk 57, Szlovákiában 53, míg Lengyelországban 27 százalékkal részesedik. A lengyeleknél a bolthálózat elaprózottságát bizonyítja, hogy a kis boltok-utcai árusok-szervezett kereskedelmen kívüli csatornák együttes piaci részesedése 54 százalék a forgalomból. (Magyarországon 48 százalék).
Az adatokat a GfK Shopping Monitor című kutatása tárja fel, amit 1999 óta minden évben elvégeznek Magyarország mellett Szlovákiában, Csehországban és Lengyelországban is. A háztartásokban a vásárlásokért felelős személy, általában a háziasszony személyes megkérdezése alapján végzik a vizsgálatot. A megkérdezettek több fontos szempontból reprezentálják az egyes országok háztartásait.
Térségünkben a bolthálózat koncentrációja után az élelmiszerkereskedelem további fő jellemzői, hogy a forgalom növekszik mind, mennyiségben, mind értékben, azon kívül terjeszkednek a nemzetközi vállalatok, rajtuk keresztül pedig érvényesülnek a globális hatások. A világ tíz legnagyobb kereskedelmi vállalata közül Közép- és Kelet-Európában jelen van mind az öt európai. Név szerint a francia Carrefour, holland Ahold, német Metro, brit Tesco és szintén német Rewe. A top 10-be tartozó öt amerikai cég közül a listavezető Wal Mart törte meg a jeget, közelmúltbeli cégalapításával Magyarországon.
Hazánkban jelenleg 7 nemzetközi élelmiszerkereskedelmi vállalat működtet üzletet, Lengyelországban 13, Csehországban 11, Szlovákiában 9, Romániában és Szlovéniában 4-4, Horvátországban és Bulgáriában pedig 3-3. A Közép- és Kelet-Európában aktív nemzetközi kereskedelmi vállalatok rangsorát a tavalyi forgalom szerint a Metro vezeti 5,44 milliárd Euróval. Az utána következő Tesco 2,28, a Rewe 2,23, az Ahold 1,73, míg a Tengelmann 1,69 milliárd Eurót ért el. A Carrefour bevétele 1,42, majd az Auchan és a Lidl&Schwarz jön egyaránt 1,10 milliárd Euróval.
A bécsi szemináriumon megállapították, hogy a közép-és kelet-európai élelmiszerkereskedelem közös jellemzői közé tartoznak a következők: 1. A nagy eladóterű üzletek terjeszkedése. 2. A verseny éleződése. 3. A választék bővülése. 4. A boltláncok különbözősége. 5. Új szereplők megjelenése. 6. Változások a lakosság vásárlási szokásaiban.
A szokásokhoz tartoznak az élelmiszer vásárlásánál fontos szempontok. Magyarországon holtversenyben első az áru frissessége és minősége mellett az ára is. Az árat második helyre sorolják a szlovákok, csehek és lengyelek is. Utána már eltérnek a vásárlási döntések okai. Nálunk harmadik helyen a széles választék, negyediken a kiszolgálás gyorsasága, ötödiken a személyzet udvariassága, míg hatodikon az üzlet és környezetének tisztasága áll. A szlovákoknál harmadik a bolt tisztasága, negyedik a választék, ötödik az árcímkék láthatósága, hatodik pedig a kiszolgálás gyorsasága. A csehek preferencia-sorrendjében harmadik a választék, negyedik szintén az árcímkék láthatósága, ötödik az, hogy kiismerjék magukat az eladótérben, hatodik pedig a gyorsaság. A lengyeleknél harmadik az udvarias kiszolgálás, negyedik a bolt és környezetének tisztasága, ötödik a bolt könnyű elérhetősége, míg hatodik az árcímkék láthatósága. (Magyarországon a jól látható árcédula hetedik a rangsorban).
Gyakran jár autóval vásárolni élelmiszert a csehek 32, magyarok 24, lengyelek 23 és a szlovákok 16 százaléka. Nincs kocsija a magyarok 43, lengyelek 39, szlovákok 36 és a csehek 19 százalékának. A láncok közül a legtöbb magyar háztartás számára az élelmiszerek fő beszerzési helye a Coop és a Tesco holtversenyben. Harmadik a Penny Market. Szlovákiában kimagaslóan vezet az ottani Coop, majd a Tesco és Billa következik. Csehországban Kaufland, Plus, majd egyforma mértékben Coop és Penny Market a sorrend. Lengyelországban A Biedronki emelkedik ki, és némileg a Tesco. Utána hét lánc következik egyforma mutatóval.
A közeljövő várható legfontosabb változásai a bécsi szeminárium előadói szerint Közép- és Kelet-Európában a következők: 1. Folytatódik az új üzletek nyitása, további vállalatok jelennek meg, és előreláthatóan lesznek cégfelvásárlások. 2. A verseny tovább éleződik. 3 A globális hatások még jobban érvényesülnek, miközben folytatódik a koncentráció. 4. A legnagyobb kereskedelmi vállalatok ereje növekszik. 5. Terjednek a kereskedelmi márkák. 6 Még inkább megoszlanak a fogyasztók, és különböző csoportjaikra a jelenleginél nagyobb figyelem irányul. 7. Alternatív értékesítési csatornák jelennek meg. 8. A szállítók és kereskedők együttműködése bővül. Az együttműködés lényeges formái például a kategóriamenedzsment, és a hatékony reagálás a fogyasztóra (EDI). 9. Fontosabb lesz a fogyasztói igények még jobb megismerése.
Közép- és Kelet-Európa élelmiszerkereskedelme: újabb nemzetközi vállalatok és üzletnyitások
Amíg a magyar, szlovák és lengyel háztartások élelmiszerre a legtöbb pénzt kis boltban adják ki, addig Csehországban a hipermarket vette át a vezetést. A vásárlási szokások szempontjából Magyarországon holtversenyben első az áru frissessége és minősége mellett az ára is. Az árat második helyre sorolják a szlovákok, csehek és lengyelek is. Többek között ezt állapították meg a Fessel-GfK Piackutató Intézet közép- és kelet-európai szemináriumán Bécsben, június végén.
Kíváncsi rá, hogyan befolyásolják a világpolitikai viharok az Ön pénztárcáját?
Csatlakozzon azokhoz, akik nemcsak figyelik,
hanem értik is, mi történik a világban - és a tőkepiacokon!
Klasszis Befektetői Klub
2025. május 27. 17:00, Budapest
Véleményvezér

Hadházy Ákos nem vette a szívére, hogy kitiltották a Parlamentből
Amikor kitiltanak a munkahelyedről, kicsit vicces.

Dübörög a bevásárlóturizmus, százezer forintot spórolt egy család, hogy olaszban vette a Barilla tésztát
Nagyot lehet külföldön nyerni, ha jól figyeljük az árakat.

A védőnők helyzete katasztrofális lett, amióta a kormány gondozása alá kerültek
Újabb fekélyes terület az egészségügy területén.

Állítólag Veszprém megye összes védőnőjétől megvonták a költségtérítési támogatást
Nem hisszük el, hogy igaz.

A korrupció melegágya a cégeknek adott állami támogatások, első helyen állunk
Bindzsisztán pénzpumpája.