Közép- és Kelet-Európa élelmiszerkereskedelme: újabb nemzetközi vállalatok és üzletnyitások

Amíg a magyar, szlovák és lengyel háztartások élelmiszerre a legtöbb pénzt kis boltban adják ki, addig Csehországban a hipermarket vette át a vezetést. A vásárlási szokások szempontjából Magyarországon holtversenyben első az áru frissessége és minősége mellett az ára is. Az árat második helyre sorolják a szlovákok, csehek és lengyelek is. Többek között ezt állapították meg a Fessel-GfK Piackutató Intézet közép- és kelet-európai szemináriumán Bécsben, június végén.

Kíváncsi rá, hogyan befolyásolják a világpolitikai viharok az Ön pénztárcáját?
Csatlakozzon azokhoz, akik nemcsak figyelik,
hanem értik is, mi történik a világban - és a tőkepiacokon!

Klasszis Befektetői Klub

2025. május 27. 17:00, Budapest

Részletek és jelentkezés

A cseh élelmiszerkereskedelem koncentráltságát mutatja, hogy ott a háztartások 30 százaléka számára a hipermarket az élelmiszer beszerzésének fő forrása. Ugyanakkor Magyarországon jóval nagyobb arány, a háztartások 38 százaléka említette elsőként a kis boltot, és csak 27 a hipermarketet. Szlovákiában és Lengyelországban a háztartások jó kétharmada veszi a legtöbb élelmiszert kis boltban, és hipermarketben csak 13, Lengyelországban pedig 12 százalék. Árnyaltabb képet mutat az élelmiszerkereskedelem koncentráltságának másik mutatója. Az összes forgalomból a tíz legnagyobb lánc Csehországban 59, nálunk 57, Szlovákiában 53, míg Lengyelországban 27 százalékkal részesedik. A lengyeleknél a bolthálózat elaprózottságát bizonyítja, hogy a kis boltok-utcai árusok-szervezett kereskedelmen kívüli csatornák együttes piaci részesedése 54 százalék a forgalomból. (Magyarországon 48 százalék).

Az adatokat a GfK Shopping Monitor című kutatása tárja fel, amit 1999 óta minden évben elvégeznek Magyarország mellett Szlovákiában, Csehországban és Lengyelországban is. A háztartásokban a vásárlásokért felelős személy, általában a háziasszony személyes megkérdezése alapján végzik a vizsgálatot. A megkérdezettek több fontos szempontból reprezentálják az egyes országok háztartásait.

Térségünkben a bolthálózat koncentrációja után az élelmiszerkereskedelem további fő jellemzői, hogy a forgalom növekszik mind, mennyiségben, mind értékben, azon kívül terjeszkednek a nemzetközi vállalatok, rajtuk keresztül pedig érvényesülnek a globális hatások. A világ tíz legnagyobb kereskedelmi vállalata közül Közép- és Kelet-Európában jelen van mind az öt európai. Név szerint a francia Carrefour, holland Ahold, német Metro, brit Tesco és szintén német Rewe. A top 10-be tartozó öt amerikai cég közül a listavezető Wal Mart törte meg a jeget, közelmúltbeli cégalapításával Magyarországon.

Hazánkban jelenleg 7 nemzetközi élelmiszerkereskedelmi vállalat működtet üzletet, Lengyelországban 13, Csehországban 11, Szlovákiában 9, Romániában és Szlovéniában 4-4, Horvátországban és Bulgáriában pedig 3-3. A Közép- és Kelet-Európában aktív nemzetközi kereskedelmi vállalatok rangsorát a tavalyi forgalom szerint a Metro vezeti 5,44 milliárd Euróval. Az utána következő Tesco 2,28, a Rewe 2,23, az Ahold 1,73, míg a Tengelmann 1,69 milliárd Eurót ért el. A Carrefour bevétele 1,42, majd az Auchan és a Lidl&Schwarz jön egyaránt 1,10 milliárd Euróval.

A bécsi szemináriumon megállapították, hogy a közép-és kelet-európai élelmiszerkereskedelem közös jellemzői közé tartoznak a következők: 1. A nagy eladóterű üzletek terjeszkedése. 2. A verseny éleződése. 3. A választék bővülése. 4. A boltláncok különbözősége. 5. Új szereplők megjelenése. 6. Változások a lakosság vásárlási szokásaiban.

A szokásokhoz tartoznak az élelmiszer vásárlásánál fontos szempontok. Magyarországon holtversenyben első az áru frissessége és minősége mellett az ára is. Az árat második helyre sorolják a szlovákok, csehek és lengyelek is. Utána már eltérnek a vásárlási döntések okai. Nálunk harmadik helyen a széles választék, negyediken a kiszolgálás gyorsasága, ötödiken a személyzet udvariassága, míg hatodikon az üzlet és környezetének tisztasága áll. A szlovákoknál harmadik a bolt tisztasága, negyedik a választék, ötödik az árcímkék láthatósága, hatodik pedig a kiszolgálás gyorsasága. A csehek preferencia-sorrendjében harmadik a választék, negyedik szintén az árcímkék láthatósága, ötödik az, hogy kiismerjék magukat az eladótérben, hatodik pedig a gyorsaság. A lengyeleknél harmadik az udvarias kiszolgálás, negyedik a bolt és környezetének tisztasága, ötödik a bolt könnyű elérhetősége, míg hatodik az árcímkék láthatósága. (Magyarországon a jól látható árcédula hetedik a rangsorban).

Gyakran jár autóval vásárolni élelmiszert a csehek 32, magyarok 24, lengyelek 23 és a szlovákok 16 százaléka. Nincs kocsija a magyarok 43, lengyelek 39, szlovákok 36 és a csehek 19 százalékának. A láncok közül a legtöbb magyar háztartás számára az élelmiszerek fő beszerzési helye a Coop és a Tesco holtversenyben. Harmadik a Penny Market. Szlovákiában kimagaslóan vezet az ottani Coop, majd a Tesco és Billa következik. Csehországban Kaufland, Plus, majd egyforma mértékben Coop és Penny Market a sorrend. Lengyelországban A Biedronki emelkedik ki, és némileg a Tesco. Utána hét lánc következik egyforma mutatóval.

A közeljövő várható legfontosabb változásai a bécsi szeminárium előadói szerint Közép- és Kelet-Európában a következők: 1. Folytatódik az új üzletek nyitása, további vállalatok jelennek meg, és előreláthatóan lesznek cégfelvásárlások. 2. A verseny tovább éleződik. 3 A globális hatások még jobban érvényesülnek, miközben folytatódik a koncentráció. 4. A legnagyobb kereskedelmi vállalatok ereje növekszik. 5. Terjednek a kereskedelmi márkák. 6 Még inkább megoszlanak a fogyasztók, és különböző csoportjaikra a jelenleginél nagyobb figyelem irányul. 7. Alternatív értékesítési csatornák jelennek meg. 8. A szállítók és kereskedők együttműködése bővül. Az együttműködés lényeges formái például a kategóriamenedzsment, és a hatékony reagálás a fogyasztóra (EDI). 9. Fontosabb lesz a fogyasztói igények még jobb megismerése.

Véleményvezér

Trump eladósítja Amerikát, de nem lesz olcsó

Trump eladósítja Amerikát, de nem lesz olcsó 

Az eladósodás rögös út, már sok ország megtapasztalhatta.
Magyar Péter szerint az ukrán kémsztori egy fideszes belső leszámolás kelléke

Magyar Péter szerint az ukrán kémsztori egy fideszes belső leszámolás kelléke 

Hirtelen felébredt a magyar kémelhárítás, legalábbis ha ukránokról van szó.
Orbán Viktor barátjára pórázt tesznek

Orbán Viktor barátjára pórázt tesznek 

Szegény patriótákat már Csehországban is üldözik.
A Harcosok Klubja regény szerzője ukrán származású, vállaltan meleg és LMBTQ szimpatizáns

A Harcosok Klubja regény szerzője ukrán származású, vállaltan meleg és LMBTQ szimpatizáns 

Nem olcsó mulatság az adófizetőknek a Harcosok Klubja.
Elsöprő többség támogatja Magyarország uniós tagságát

Elsöprő többség támogatja Magyarország uniós tagságát 

A putyinista Orbán Viktor hatalmas kisebbségben van az uniós tagság kérdését illetően.


Magyar Brands, Superbrands, Bisnode, Zero CO2 logo