Közbeszerzéssel II. rész

A Nemzeti Fejlesztési Terv pályázati kiírásain induló önkormányzatoknak, vállalatoknak a várható támogatás mértékétől, illetve a projekt méretétől függően közbeszerzési eljárást kell lefolytatniuk. A csatlakozás napján hatályba lépett, de az uniós pályázatokra már január 1-jétől érvényes közbeszerzésekről szóló 2003. évi törvény értékhatárrendszer alapján szabja meg, hogy ki és milyen esetben köteles a közpénzek hatékony felhasználását biztosítani, és bizonyítani.

Mire készülhet a kormány?
Meg lehet még menteni az idei évet az ezer sebből vérző gazdaságban?

Online Klasszis Klub élőben Győrffy Dórával!
Vegyen részt és kérdezze Ön is a közgazdászt, egyetemi tanárt!

2025. július 16. 15:30

A részvétel ingyenes, regisztráljon itt!

 Az Európai Unió Strukturális Alapjaiból, illetve a Kohéziós Alapból származó források ugyanúgy közpénznek számítanak, mint a központi költségvetés forrásai, így a nemzeti és közösségi pénzügyi hozzájárulással kiírt uniós pályázatok is a közbeszerzésekről szóló 2003. évi CXXIX. törvény (Kbt.) hatálya alá esnek - derült ki szeptemberi cikkünkből. Ezúttal a közbeszerzési eljárás lebonyolításának fontosabb szabályait mutatjuk be.

 

Eljárási módozatok


Háromfajta közbeszerzési eljárást különböztethetünk meg: a nyílt, a meghívásos, illetve a tárgyalásos eljárást. Ez utóbbit illetően azonban Csányi István közbeszerzési szakértő azonban egy alapvető kikötésre hívja fel a figyelmet: a tárgyalásos eljárást csak a törvény által megengedett esetekben lehet alkalmazni, illetve az elindítás után egyik eljárásról a másikra nem lehet áttérni. A leggyakoribb - az esetek 80 százaléka - a nyílt eljárás, mely során az ajánlatkérő, azaz a pályázó által közzétett tenderre bárki szabadon nyújthat be ajánlatot. A felek nem tárgyalhatnak, az ajánlati csomagokat a kiírás lejártakor, a bontás után értékeli ki a kiíró. Kivételt jelent e szabály alól a nemzeti értékhatárokat elérő, de közösségi értékhatárok alatt maradó beszerzés: ilyenkor az ajánlatkérő nyílt eljárásban is tárgyalhat az első három legjobb ajánlat benyújtóval. Erre azonban csak abban az esetben van lehetősége, ha a legkedvezőbb ajánlat nem fogadható el, vagy ha nem a legolcsóbb ajánlat képezi a legkedvezőbb megoldást.

A tárgyalásos eljárásban az ajánlati kötöttség egyik oldalról sem érvényesül, a konkrét feltételek korlátozottan ugyan, de módosíthatók. A tárgyalásos eljárás lehet két-, illetve egyszakaszos, attól függően, hogy hirdetmény közzétételével vagy a nélkül folytatódik le. Utóbbi esetben csak a tender kiírója által felkért gazdasági szereplő nyújthat be ajánlatot. A kétlépcsős eljárás során pedig az első - nyilvános hirdetmény közzétételével induló -, úgynevezett részvételi szakaszban az ajánlatkérő mindössze a jelentkezők alkalmasságát vizsgálja, és csak a kiválasztottaknak küldi el a konkrét felhívást. A meghívásos eljárás mindkét módozat jeleit magán viseli: csak azok tehetnek ajánlatot, akiket a kiíró előzetesen kiválasztott, ezekkel viszont nincs mód tárgyalásra.

A teendők áttekintése

A pályázati kiírások és a Kbt. alapján a pályázó megvizsgálhatja, hogy köteles-e közbeszerzési eljárás lefolytatására. Ha igen, elsőként piacfelmérést kell készítenie, amely alapul szolgál a később kidolgozandó tenderhez. Ezt követően - tanácsolja Csányi István - ajánlott közbeszerzési szakértőhöz fordulni. Fontos kiemelni, hogy a Kbt. szerint 2005. január 1-jétől a közösségi értékhatárokat - amelyek a beszerzés céljától függően változnak, de legalacsonyabb értékük 54 millió forint - elérő közbeszerzéseknél a pályázónak kötelessége hivatalos közbeszerzési tanácsadót igénybe venni. Majd a szakértővel együttműködve verbuválnia kell egy minimum három tagból és egy elnökből álló bírálóbizottságot. Ennek feladata az ajánlati felhívás és a - műszaki követelményeket és a részletes szerződési feltételeket tartalmazó - dokumentáció elkészítése. Miután a tendercsomag elkészült, a leggyakoribb, nyílt eljárás során a hirdetményt közzététel céljából el kell küldeni a Közbeszerzések Tanácsának, amely díj ellenében megjeleníti hivatalos kiadványában. Abban az esetben, ha a beszerzés volumene meghaladja a rá vonatkozó közösségi értékhatárokat, a tanács továbbítja a felhívást az Európai Unió hivatalos lapjának, amely térítésmentesen közzéteszi a tendert magyar nyelven, valamint tömörítve az unió munkanyelvein. A megküldés pillanatától számítva kezdődik az 52 napos ajánlattételi periódus. Csányi István szerint ha sikeres nyílt eljárással számolunk, de pesszimisták vagyunk az adminisztráció tekintetében, körülbelül 120 napba telhet, amíg a pályázó lezárhatja az eljárást, és aláírt beszerzési szerződést tarthat a kezében.

Párhuzamos teendők

A meglehetősen időigényes és távolról sem egyszerű procedúrát, magához a pályázás folyamatához több módon illeszteni lehet. A Kbt. lehetőséget ad arra, hogy már a pályázat benyújtásakor is megindítható legyen a közbeszerzés, sőt bizonyos feltételek fennállása esetén a felhívás megjelenésekor is elkezdhető. Ha végül a pályázat nem nyer, az eljárást fel kell függeszteni, ekkor az időközben felmerült költségek a pályázót terhelik. A közbeszerzés intézményének köszönhetően átlagosan tízszázalékos kedvezmény érhető el a piaci árhoz képest - osztja meg tapasztalatait Csányi István, hozzátéve -, a kedvezményt azonban csökkenthetik a lebonyolítási és szakértői díjak. Utóbbiak az önkormányzatok projektköltségei között 5-12 százalékban elszámolhatók, a vállalkozóknak szóló pályázati kiírások többsége azonban a közbeszerzés és a pályázatkészítés költségeit nem támogatja.

Közbeszerzés lépésről lépésre

- Közbeszerzési kötelezettség vizsgálata

- Piacfelmérés

- Bírálóbizottság felállítása

- A dokumentáció és tenderfelhívás kidolgozása

- Közzététel a hivatalos kiadványokban

- A beérkezett ajánlatok bontása

- Értékelés, hiánypótlások kérése

- Tárgyalások lefolytatása (tárgyalásos eljárásnál)

-  Szakvélemény és döntési javaslat előterjesztése

- Döntés a szállítóról

-  Írásbeli összegzés, eredményhirdetés

- Tájékoztató közzététele az eljárásról

- Szerződés megkötése

A közbeszerzésről I. rész

Véleményvezér

A Fidesz az elmúlt öt év költekezését részben forintleértékelésből fedezte

A Fidesz az elmúlt öt év költekezését részben forintleértékelésből fedezte 

Első helyen az ipari termelői árak drágulásában.
Sorra történnek robbanások az orosz árnyékflotta tankerein

Sorra történnek robbanások az orosz árnyékflotta tankerein 

Immár a tengereken is folyik a háború.
Jönnek a Budapest-logós Pride pólók

Jönnek a Budapest-logós Pride pólók 

Az Orbán Viktorral szembeni ellenállás kereskedelmi vetületet kap.
Hadházy Ákos szerint személyenként 80 ezer forintos büntetésre számíthatnak a Pride résztvevői

Hadházy Ákos szerint személyenként 80 ezer forintos büntetésre számíthatnak a Pride résztvevői 

Bár egyetlen gyermeket nem ért sérelem a Pride miatt a résztvevők gigabüntetést kapnak.
Elképesztő nagyságú adófizetői pénzt kapott Áder János alapítványa

Elképesztő nagyságú adófizetői pénzt kapott Áder János alapítványa 

A Fidesz politikusai nem tudják ott hagyni az állami zsíros bödönt.

Info & tech

Cégvezetés & irányítás

Piac & marketing


Magyar Brands, Superbrands, Bisnode, Zero CO2 logo