Közbeszerzéssel II. rész

A Nemzeti Fejlesztési Terv pályázati kiírásain induló önkormányzatoknak, vállalatoknak a várható támogatás mértékétől, illetve a projekt méretétől függően közbeszerzési eljárást kell lefolytatniuk. A csatlakozás napján hatályba lépett, de az uniós pályázatokra már január 1-jétől érvényes közbeszerzésekről szóló 2003. évi törvény értékhatárrendszer alapján szabja meg, hogy ki és milyen esetben köteles a közpénzek hatékony felhasználását biztosítani, és bizonyítani.

 Az Európai Unió Strukturális Alapjaiból, illetve a Kohéziós Alapból származó források ugyanúgy közpénznek számítanak, mint a központi költségvetés forrásai, így a nemzeti és közösségi pénzügyi hozzájárulással kiírt uniós pályázatok is a közbeszerzésekről szóló 2003. évi CXXIX. törvény (Kbt.) hatálya alá esnek - derült ki szeptemberi cikkünkből. Ezúttal a közbeszerzési eljárás lebonyolításának fontosabb szabályait mutatjuk be.

 

Eljárási módozatok


Háromfajta közbeszerzési eljárást különböztethetünk meg: a nyílt, a meghívásos, illetve a tárgyalásos eljárást. Ez utóbbit illetően azonban Csányi István közbeszerzési szakértő azonban egy alapvető kikötésre hívja fel a figyelmet: a tárgyalásos eljárást csak a törvény által megengedett esetekben lehet alkalmazni, illetve az elindítás után egyik eljárásról a másikra nem lehet áttérni. A leggyakoribb - az esetek 80 százaléka - a nyílt eljárás, mely során az ajánlatkérő, azaz a pályázó által közzétett tenderre bárki szabadon nyújthat be ajánlatot. A felek nem tárgyalhatnak, az ajánlati csomagokat a kiírás lejártakor, a bontás után értékeli ki a kiíró. Kivételt jelent e szabály alól a nemzeti értékhatárokat elérő, de közösségi értékhatárok alatt maradó beszerzés: ilyenkor az ajánlatkérő nyílt eljárásban is tárgyalhat az első három legjobb ajánlat benyújtóval. Erre azonban csak abban az esetben van lehetősége, ha a legkedvezőbb ajánlat nem fogadható el, vagy ha nem a legolcsóbb ajánlat képezi a legkedvezőbb megoldást.

A tárgyalásos eljárásban az ajánlati kötöttség egyik oldalról sem érvényesül, a konkrét feltételek korlátozottan ugyan, de módosíthatók. A tárgyalásos eljárás lehet két-, illetve egyszakaszos, attól függően, hogy hirdetmény közzétételével vagy a nélkül folytatódik le. Utóbbi esetben csak a tender kiírója által felkért gazdasági szereplő nyújthat be ajánlatot. A kétlépcsős eljárás során pedig az első - nyilvános hirdetmény közzétételével induló -, úgynevezett részvételi szakaszban az ajánlatkérő mindössze a jelentkezők alkalmasságát vizsgálja, és csak a kiválasztottaknak küldi el a konkrét felhívást. A meghívásos eljárás mindkét módozat jeleit magán viseli: csak azok tehetnek ajánlatot, akiket a kiíró előzetesen kiválasztott, ezekkel viszont nincs mód tárgyalásra.

A teendők áttekintése

A pályázati kiírások és a Kbt. alapján a pályázó megvizsgálhatja, hogy köteles-e közbeszerzési eljárás lefolytatására. Ha igen, elsőként piacfelmérést kell készítenie, amely alapul szolgál a később kidolgozandó tenderhez. Ezt követően - tanácsolja Csányi István - ajánlott közbeszerzési szakértőhöz fordulni. Fontos kiemelni, hogy a Kbt. szerint 2005. január 1-jétől a közösségi értékhatárokat - amelyek a beszerzés céljától függően változnak, de legalacsonyabb értékük 54 millió forint - elérő közbeszerzéseknél a pályázónak kötelessége hivatalos közbeszerzési tanácsadót igénybe venni. Majd a szakértővel együttműködve verbuválnia kell egy minimum három tagból és egy elnökből álló bírálóbizottságot. Ennek feladata az ajánlati felhívás és a - műszaki követelményeket és a részletes szerződési feltételeket tartalmazó - dokumentáció elkészítése. Miután a tendercsomag elkészült, a leggyakoribb, nyílt eljárás során a hirdetményt közzététel céljából el kell küldeni a Közbeszerzések Tanácsának, amely díj ellenében megjeleníti hivatalos kiadványában. Abban az esetben, ha a beszerzés volumene meghaladja a rá vonatkozó közösségi értékhatárokat, a tanács továbbítja a felhívást az Európai Unió hivatalos lapjának, amely térítésmentesen közzéteszi a tendert magyar nyelven, valamint tömörítve az unió munkanyelvein. A megküldés pillanatától számítva kezdődik az 52 napos ajánlattételi periódus. Csányi István szerint ha sikeres nyílt eljárással számolunk, de pesszimisták vagyunk az adminisztráció tekintetében, körülbelül 120 napba telhet, amíg a pályázó lezárhatja az eljárást, és aláírt beszerzési szerződést tarthat a kezében.

Párhuzamos teendők

A meglehetősen időigényes és távolról sem egyszerű procedúrát, magához a pályázás folyamatához több módon illeszteni lehet. A Kbt. lehetőséget ad arra, hogy már a pályázat benyújtásakor is megindítható legyen a közbeszerzés, sőt bizonyos feltételek fennállása esetén a felhívás megjelenésekor is elkezdhető. Ha végül a pályázat nem nyer, az eljárást fel kell függeszteni, ekkor az időközben felmerült költségek a pályázót terhelik. A közbeszerzés intézményének köszönhetően átlagosan tízszázalékos kedvezmény érhető el a piaci árhoz képest - osztja meg tapasztalatait Csányi István, hozzátéve -, a kedvezményt azonban csökkenthetik a lebonyolítási és szakértői díjak. Utóbbiak az önkormányzatok projektköltségei között 5-12 százalékban elszámolhatók, a vállalkozóknak szóló pályázati kiírások többsége azonban a közbeszerzés és a pályázatkészítés költségeit nem támogatja.

Közbeszerzés lépésről lépésre

- Közbeszerzési kötelezettség vizsgálata

- Piacfelmérés

- Bírálóbizottság felállítása

- A dokumentáció és tenderfelhívás kidolgozása

- Közzététel a hivatalos kiadványokban

- A beérkezett ajánlatok bontása

- Értékelés, hiánypótlások kérése

- Tárgyalások lefolytatása (tárgyalásos eljárásnál)

-  Szakvélemény és döntési javaslat előterjesztése

- Döntés a szállítóról

-  Írásbeli összegzés, eredményhirdetés

- Tájékoztató közzététele az eljárásról

- Szerződés megkötése

A közbeszerzésről I. rész

Véleményvezér

Hatalmas öngól, nagyot ugrott az EU támogatottsága a magyaroknál

Hatalmas öngól, nagyot ugrott az EU támogatottsága a magyaroknál 

Milliárdok folytak a kanálisba.
Fóbia vagy valóság, hogy Putyin Európa ellen készül?

Fóbia vagy valóság, hogy Putyin Európa ellen készül? 

Oroszország hatalmas hadi készleteket halmoz fel, de ki ellen?
Republikánus fellegvárat bukott el Donald Trump

Republikánus fellegvárat bukott el Donald Trump 

A republikánus mennyországnak bealkonyult.
Oroszország győzelme kétszer annyiba kerülne Európának, mint Ukrajna diadala

Oroszország győzelme kétszer annyiba kerülne Európának, mint Ukrajna diadala 

A kárpátaljai magyarok is inkább az Európai Unióhoz szeretnének csatlakozni, mint Putyin rémhatalmához.
Szijjártó Péter diktátor barátja nagy bajban

Szijjártó Péter diktátor barátja nagy bajban 

Amerika gyakorlatilag megtámadja Venezuelát.
Egyre kevesebb kenyeret tud venni a magyar a fizetéséből

Egyre kevesebb kenyeret tud venni a magyar a fizetéséből 

A kenyérinfláció tűpontos jelzőszáma a gazdaság működésének.


Magyar Brands, Superbrands, Bisnode, Zero CO2 logo