Könyebb elnyerni, mint végrehajtani

Az előcsatlakozási alapokon, illetve egyes hazai finanszírozású intézkedéseken elnyert támogatások monitorozása újfent bebizonyítja azt a tényt, hogy könnyebb elnyerni egy támogatást, mint a támogatott projektet végrehajtani - hívja fel a figyelmet Lökkös Tibor, az ICT Európa Kft. szakmai igazgatója.

Mire készülhet a kormány?
Meg lehet még menteni az idei évet az ezer sebből vérző gazdaságban?

Online Klasszis Klub élőben Győrffy Dórával!
Vegyen részt és kérdezze Ön is a közgazdászt, egyetemi tanárt!

2025. július 16. 15:30

A részvétel ingyenes, regisztráljon itt!

A monitoringot, az értékelést és az ellenőrzést gyakran említik együtt, holott a fejlesztések életciklusában jól elkülöníthető a szerepük és funkciójuk. A projektmonitoring elsődleges célja, hogy figyelemmel kísérje a fejlesztés előrehaladását, és azt összevesse a támogatási szerződésekben meghatározott tervekkel és célokkal. Tehát nem egyenlő az ellenőrzéssel, amelynek célja a szabálytalanságok, csalások, visszaélések kiszűrése. Az értékelés pedig nem más, mint a program egészének áttekintése abból a célból, hogy hatásait a megoldani kívánt társadalmi-gazdasági problémák viszonylatában megvizsgálja.

A monitoring rendszere

A monitoring a szerződéskötéstől a projekt lezárásáig terjed, folyamata három szakaszra osztható. A kedvezményezettnek elsőként a szerződéskötéskor kell jelentést készítenie. Ebben az indulójelentésben a projekt számszerűsített, indikátorokon keresztül kifejezett célrendszerét mutatja be (bővebben lásd a Piac és Profit 2005. januári számát). Ezt követően - a támogatási szerződésben meghatározott időközönként, de általában negyedévente - a kifizetési kérelmekhez kapcsolódóan előrehaladási jelentéseket kell benyújtania a kijelölt közreműködő szervezetnek, a megvalósítás befejeztével pedig egy záró beszámolót kell összeállítania.

Valahol merevebb a szabályozás

A monitoring folyamata némileg eltér az egyes strukturális alapok esetében. Az eltérés a szakmai jelentések terjedelmében és tartalmában jelentkezik. A Humánerőforrás Fejlesztés Operatív Program, a Regionális Fejlesztés Operatív Program, a Környezetvédelem és Infrastruktúra Operatív Program intézkedései esetében bonyolultabb jelentéseket kell összeállítani, mint a Gazdasági Versenyképesség Operatív Programnál. Az Agrár- és Vidékfejlesztés Operatív Program esetében pedig előmonitoringnak felfogható helyszíni szemlén ellenőrizhetik a projektgazdát már a beruházás megkezdése előtt is. Abban viszont minden operatív program azonos, hogy az előcsatlakozási alapok (PHARE, Ispa, Sapard) pályázatainál merevebben kezelik a fejlesztési célok végrehajtását.

Igaz, ha a projektmegvalósítás során eltérések tapasztalhatóak a szerződésben vállaltak és a teljesítés között, a közreműködő szervezetek szakmai segítséget nyújtanak a kedvezményezettnek. Ha a problémát nem sikerül megoldani, a közreműködő szervezet javaslatot tehet az irányító hatóságnak a támogatási szerződés módosítására.

Külsős segítség

Módosítás benyújtására akkor is szükség lehet, ha a pályázón kívül álló körülmények - a hosszú döntési, bírálati szakasz, majd a támogatáshoz való hozzájutás kitolódása - miatt az eredeti állapotok megváltoznak. Ilyenkor újra kell gondolni, az újabb körülményekhez, lehetőségekhez kell hozzáigazítani a megvalósítást. Ehhez a pályázók értékes segítségre lelhetnek a külsős tanácsadókban.

A független szakértők azonban nemcsak a kedvezőtlen fejlemények beálltakor, hanem - elsősorban - azok megakadályozásában játszanak fontos szerepet. A támogatásszerzési esélyek növelése miatt sok a - szándékosan vagy tudatlanul - túlvállalt projekt, amelyek a nyertes projektgazda körülményei, lehetőségei között nem hajthatók végre. A tanácsadó ilyenkor segíthet a reális, kivitelezhető célok lefektetésében, azokkal a projektekkel ugyanis nehéz a monitoring során bármit is kezdeni - például szerződést módosítani -, amelyek gazdáinak nyilvánvalóan csak a pénz megszerzése volt a célja. Az ilyen esetekben a hatóságok akár a támogatást is visszafizettethetik, és a pályázót több évre kizárhatják a rendszerből.

A teljes cikk a Piac és Profit februári számában.

Véleményvezér

Teljes bukta lett Orbán Viktor igazságpillanata

Teljes bukta lett Orbán Viktor igazságpillanata 

Orbán Viktor egyre nagyobbakat lódít egyre kevesebb sikerrel.
Elutasították Magyar Péter feljelentését Orbán Viktor ellen

Elutasították Magyar Péter feljelentését Orbán Viktor ellen 

Az ügyészség döntött Orbán Viktor feljelentése ügyében.
Vatikán már nem békepárti, a pápa az ukrán elnököt fogadta

Vatikán már nem békepárti, a pápa az ukrán elnököt fogadta 

Az új pápa előbb fogadta az ukrán elnököt, mint Orbán Viktort.
Magyar Péter nyilvánosságra hozta, hogy szerinte hol lopott milliárdokat a Fidesz

Magyar Péter nyilvánosságra hozta, hogy szerinte hol lopott milliárdokat a Fidesz 

Milliárdosok aggódhatnak egy kormányváltás esetén.
A szabadság hőseként ünnepelték Karácsony Gergelyt az Európai Parlamentben

A szabadság hőseként ünnepelték Karácsony Gergelyt az Európai Parlamentben 

A budapesti főpolgármester megdicsőült Strasbourgban.
A Fidesz az elmúlt öt év költekezését részben forintleértékelésből fedezte

A Fidesz az elmúlt öt év költekezését részben forintleértékelésből fedezte 

Első helyen az ipari termelői árak drágulásában.

Info & tech

Cégvezetés & irányítás

Piac & marketing


Magyar Brands, Superbrands, Bisnode, Zero CO2 logo