Kifejezetten szeretjük

A magyarok túlnyomó többsége szereti a tejtermékeket: a lakosság háromnegyede hetente legalább egyszer fogyaszt tejet, kétharmada pedig sajtot eszik heti rendszerességgel. Az egyre csökkenő áraknak köszönhetően az utóbbi években folyamatosan nőtt az értékesített tejmennyiség. A tejpiac átrendeződésének legfőbb nyertese az UHT tejek szegmense - derül ki a GfK Hungária Piackutató Intézet fogyasztói szokásokat vizsgáló Háztartáspanel kutatásából.

Tudni szeretné, mi vár Önre 2025-ben?
Mit okoz, hogy ingatlancélra is elkölthetőek a nyugdíjmegtakarítások?
Hogyan érinti ez a piacokat, merre mennek az ingatlanárak és az épitőipari árak?
Pogátsa Zoltán, Farkas András, Nagygyörgy Tibor
és sok más kíváló szakértő ezúttal élőben osztja meg nézeteit!

Találkozzunk személyesen!

2024. november 21. 16:00 Budapest

Részletek és jelentkezés itt

A magyar lakosság 83 százaléka kifejezetten szereti a tejet és hetente több, mint négy alkalommal fogyasztja is az "élet, erő, egészség" italát. A magyarországi tejpiacon fontos változások következtek be hazánk Európai Unióhoz történt csatlakozása óta. Az adatok tanúsága szerint 2005. I. negyedéve és 2006. hasonló időszaka között eltelt időben megközelítően 3 százalékkal csökkent a forgalom, aminek hátterében az áll, hogy enyhén csökkent az egy átlagos háztartás által megvásárolt mennyiség.

A tejtermékek piacán (sajtok, joghurtok, krémtúrók, pudingok) már megszokhattuk az import termékek jelenlétét, ám ezek 2004-ben a tejpiacon is feltűntek, és azóta is egyre erősebb pozíciót vívnak ki maguknak. Bár az importtejek árcsökkentő hatása azóta is érzékelhető, a tavalyi első három hónapban mért dinamika nem folytatódott az idei első negyedévben. 2005-ben 7 százalékos mennyiségi növekedés volt a tejpiacon, 2006-ban azonban 3 százalékkal kevesebb tejet vásároltak a háztartások, mint 2005 első negyedévében.


Forrás: GfK Hungária Piackutató Intézet - Háztartáspanel 2006

A piaci átrendeződés fő nyertese az UHT szegmens. Ebben közrejátszik egyrészt egy kényelmi szempont, miszerint az UHT tej hosszabb ideig eltartható és szállítása, valamint tárolása kisebb körültekintést igényel. Az átrendeződés másik oka pedig az árváltozásokban keresendő, hiszen az UHT tejek fogyasztói ára 2004-hez képest 2005-ben mintegy 14 százalékkal csökkent. 2006 és 2005 első negyedévét vizsgálva azonban az UHT tejek átlagárát inkább stabilnak mondhatjuk, hiszen csak nagyon enyhe árcsökkenés volt mérhető. Ezzel összhangban az UHT tejet vásárló háztartások száma erőteljesen növekedett 2005 első negyedévében. Ez a növekedés viszont nem folytatódott 2006 elején, az UHT tejeket a háztartások 46,5 százaléka vásárolta eddig idén.

A dobozos friss tejek mennyiségi értékesítése tavaly mintegy 30 százalékkal növekedett. Idén azonban ennek a szegmensnek a piacán enyhe visszaesés volt tapasztalható, bár így is a harmadik legnagyobb szegmens maradt. Az enyhe (2 százalékos) csökkenés oka lehet, hogy e termékek átlagára 3 százalékkal emelkedett, így némileg kevesebb háztartás vette a dobozos friss tejeket.

A zacskós friss tejek átlagára mintegy 3 százalékkal nőtt, ami tovább gyorsította ennek a szegmensnek az évek óta tartó, fokozatos piacvesztését. Ez a szegmens ma már árban meghaladja a két dobozos csomagolástípus fogyasztói árát: egy liter zacskós tej idén január-márciusi időszakban átlagosan 145 forintba került, míg az UHT tejek ára átlagosan 130 forint, a dobozos frissé pedig 135 forint körül alakult. Ezt a szegmenst egyre kevesebben veszik, és akik veszik, egyre kevesebbet vesznek belőle.

A műanyag palackos kiszerelés piacmérete töredékére zsugorodott, főleg annak köszönhetően, hogy forgalmának nagy részét a ma már nem forgalmazott "reggeli italok" adták. A szegmens tavalyhoz képest enyhén tudott nőni, ami annak tudható be, hogy némileg tudta növelni vásárlói körét és ezek a vásárlók, ha nem is látványosan, de növelték a fogyasztásukat ebből a szegmensből.

A kimért tejek fogyasztói bázisa viszonylag stabil, hűséges, s elsősorban a falusi-kisvárosi, egy-két főből álló olyan háztartások tagjai közül kerülnek ki, akiknek jellemzően nincs módjuk hipermarketben vásárolni, hanem helyi kistermelőtől vagy a legközelebbi piacon, kofáktól szerzik be a szükséges mennyiséget. Körülbelül minden ötödik háztartás vásárolt legalább egyszer ilyen tejet 2004, 2005, valamint 2006 első negyedévében. Jellemző erre a kiszerelés-típusra, hogy vásárlói egyszerre nagyobb, átlagosan 3, de akár 4-5 liternyi mennyiséget is vásárolnak belőle.

Véleményvezér

Kövér László gigabüntetést osztana az új-zélandi parlamentben

Kövér László gigabüntetést osztana az új-zélandi parlamentben 

Rendet kellene tenni az új-zélandi parlamentben.
Ünnepélyes keretek között adtak át 200 méter felújított járdát

Ünnepélyes keretek között adtak át 200 méter felújított járdát 

Nagy az erőlködés a Fidesznél a sikerélményekért.
Ömlik az uniós pénz Lengyelországba

Ömlik az uniós pénz Lengyelországba 

Húznak el tőlünk a lengyelek, de nagyon.
Közeli nagyvárosok, ahol másfélszer többet kereshetsz, mint Budapesten

Közeli nagyvárosok, ahol másfélszer többet kereshetsz, mint Budapesten 

Van-e még lejjebb, vagy már a gödör fenekén vagyunk?
Magyar Péter kiosztotta Orbán Viktort a nyugdíjasok helyzete miatt

Magyar Péter kiosztotta Orbán Viktort a nyugdíjasok helyzete miatt  

A miniszterelnök magára hagyta a magyar idős embereket.

Info & tech

Cégvezetés & irányítás

Piac & marketing


Magyar Brands, Superbrands, Bisnode, Zero CO2 logo