Ki kap majd állami nyugdíjat?

Az Intézet a Demokratikus Alternatíváért (IDEA) elemzést készített, amelyben sorra veszi a magánnyugdíjpénztárak vagyonának államosításáról szóló lehetséges alkotmánybírósági döntések következményeit. A tét nem kevesebb, mint hogy a magánnyugdíjpénztárakban maradó közel 100 ezer ember számíthat-e állami nyugdíjra, vagy fizet az adóvá keresztelt járulékot ellentételezés nélkül. 3 forgatókönyvet vázolt az IDEA.

Mit remélt Magyarország az EU-tagságtól és mi lett mindebből 20 év alatt?
Devizahitelezés, euróbevezetés, uniós pénzek, kilátások - online Klasszis Klubtalálkozó élőben Medgyessy Péterrel!

Vegyen részt és kérdezzen Ön is Magyarország korábbi miniszterelnökétől!

2024. április 22. 15:30

A részvétel ingyenes, regisztráljon itt!

Alap kérdés: jár-e az ominózus 24 százaléknyi járulékfizetés után a társadalombiztosítási nyugdíjrendszer szolgáltatása a pénztártagoknak. Még mindig csak annyi biztos, hogy az Alkotmánybíróság hamarosan dönt a magánnyugdíjpénztárakkal kapcsolatban. Ettől függ, annak a 97 ezer állampolgárnak a jövője, akik azt választották, hogy lemondanak a munkáltatója által fizetett 24 százaléknyi nyugdíjjárulékról, és megpróbál tisztességes nyugdíjat teremteni a 10 százaléknyi munkavállalói befizetéséből. A kérdésben érintettek azok is, akik a kormány által felajánlott „választási lehetőséget” mérlegelve inkább visszatértek az állami rendszerbe és átadták a felhalmozott nyugdíjvagyonukat az államnak. (Akik 2011 és 2051 között mennek nyugdíjba, azok esetében a kalkulált nyugdíj és a tisztességes megélhetéshez szükséges összeg között évi 532 ezer forint a különbség.)

Ha az Alkotmánybíróság nemmel szavaz

Kiszivárgott
Azok, akik tavaly decemberben ragaszkodtak a magánnyugdíjpénztári tagságukhoz, a mai állapot szerint nem számíthatnak állami nyugdíjra. Kérdés, hogy ha a munkavállalók által fizetett nyugdíjjárulékot megduplázza a kormány, az új rendelkezés vonatkozik-e majd a szolidaritási rendszerből kirekesztettekre. Amennyiben az ő kötelezettségük továbbra is 10 százalék marad, csökken a veszteségük a jelenlegi rendszerhez képest. De még nem ismert a magánnyugdíj-pénztárak vagyonának államosításáról szóló alkotmánybírósági döntés sem. Bár az Origó hírportál értesülései szerint az Alkotmánybíróság a törvény két pontjának módosítását javasolja, ezt eddig az illetékesek nem cáfolták és meg sem erősítették. Hírek szerint a bírák kifogásolták az állami nyugdíjjogosultság megvonását a magánnyugdíjpénztárban maradóktól, illetve a munkáltatói nyugdíjjárulék átnevezését nyugdíj-hozzájárulássá. Ha a taláros testület az említett két pontot elutasítja, a kasszákban maradt közel százezer főnek is jár majd állami nyugdíj, ami azt is jelenti, hogy jobban járhatnak, mint az állami rendszerbe visszalépők. A számlákon felhalmozott tagdíjból származó nyugdíj szintjét kizárólag a befektetések hozama és nem az állam befolyásolja.

Amennyiben az Alkotmánybíróság döntése nemleges lenne, az azt is jelentené, hogy a munkáltatói járulék néven futó, az állami nyugdíjkasszába kerülő tétel egyszerűen csak adó, így azután nem jár semmiféle szolgáltatás. Bár a maradók tudatában voltak ezzel, a közel 100 ezer ember diszkriminációja vitán felül áll. A mindenkori kormány gyökeresen átalakíthatja a nagy ellátórendszereket, amely minden esetben jelentős érdeksérelmekkel is jár. Az azonban döntő az IDEA elemzése szerint, hogy ennek negatív hatásaira az érintetteknek módja van-e felkészülnie, alkalmazkodnia. Az előbbiek alapján a visszalépők nem szenvedtek el lényegi érdeksérelmet, nyugdíjjogosultságuk nem veszett el, mivel a társadalombiztosítási nyugdíjrendszer átvállalta azt, a befizetéseket pedig inflációkövetéssel számítja majd be a nyugdíjba vonulás időpontjában. Az átlépők az – egyáltalán nem garantált – reálhozam lehetőségétől estek el. Az Alkotmánybíróság ezért úgy is érvelhet, hogy az állam nem vett el semmiféle jogosultságot, – a jelenlegi szabályok szerint – csak a reálhozam lehetőségét, és csupán a járulékfizetési megoszlás alapján körülbelül 25 százaléknyi majdani nyugdíjjogosultságot vállalta magára, nem sértve például a befizetésekkel arányos nyugdíjellátást.

Ha mégis kapnak nyugdíjat a maradók

Ha az Alkotmánybíróság úgy határozna, hogy a 100 ezer pénztártag 24 százaléknyi befizetése után mégis keletkezne szolgálati idő, vagyis az érintett jogosult lenne állami nyugdíjra, akkor mi lesz a visszalépő hárommillió állampolgárral? A kialakult helyzet ugyanis ekkor az ő diszkriminációjukat jelentené, mivel nem voltak tisztában a választás kimenetével. Az Alkotmánybíróság nem várhatja el, hogy minden állampolgár tisztában legyen azzal, hogy a szituáció alkotmányellenes, és ezért ne a veszteségminimalizáló alternatívát válassza. A 100 ezer embert pedig racionalitása és jogállamba vetett bizalma vezérelhette akkor, amikor nem fogadta el az ajánlatot. Ha a maradóknak mégis jár az állami nyugdíj, azzal önmagában még nem oldódik meg minden bizonytalanság. A kormány nem rendezte a magánnyugdíjpénztárak helyzetét, amelyek jelentős működési veszteséget termeltek rentábilis létszám híján, amit egyelőre a maradó pénztártagok állnak.

Pénztári rendszer önkéntes alapon

Vissza lehet-e állítani a magánnyugdíjpénztári rendszert? A „jogsértő” állapot megszűntetése lehetséges, ehhez azonban arra van szükség, hogy a visszalépők számára újra lehetőség nyíljon arra, hogy – önkéntes alapon – belépjenek a pénztárakba. Technikailag a kifizetett reálhozam-tömeg elszámolása nem okozhat problémát, ahogy az sem, hogy a kormány hatványozottan számol a magánnyugdíjpénztári vagyonnal gazdaságpolitikai céljai megvalósításához.

Ez megvalósítható úgy, hogy a pénztári rendszerben maradók is hozzájuthatnak a reálhozamhoz. Igaz, a visszalépett tagok államhoz került eszközállományának értékesítése megkezdődött, de a pénzt tíz-tizenöt év múlva kell visszajuttatni a nyugdíjkasszába. A beszedett vagyont az állam a társadalombiztosítási nyugdíjrendszerben befizetésként jóváírja. Könnyen látható, hogy a felosztó-kirovó rendszer sajátossága révén a kormány megteheti, hogy hamarabb jut forráshoz, jóllehet, így keletkezik egy fedezetlen kötelezettség, amiért később kell helytállnia az állami nyugdíjkasszának. (A magyar családok kétharmada mindössze néhány hónapot tudna átvészelni, ha a fő kereső elvesztené a jövedelmét.)

Öngondoskodásról és nyugdíjrendszerről bővebben a Piac & Profit hamarosan megjelenő szeptemberi számában olvashat

Véleményvezér

Szégyenteljes helyre került Magyarország a jogállamisági index alapján

Szégyenteljes helyre került Magyarország a jogállamisági index alapján 

A magyar jogásztársadalom levizsgázott.
Schmitt Pál szelleme kísért Norvégiában

Schmitt Pál szelleme kísért Norvégiában 

A makulátlanság egy elengedhetetlen szempont Norvégiában.
Lengyelországnak jót tett a kormányváltás

Lengyelországnak jót tett a kormányváltás 

A lengyel gazdasági csoda nem három napig tart.
Magyarország Európában az utolsó helyen az egészségügyi kiadások rangsorában

Magyarország Európában az utolsó helyen az egészségügyi kiadások rangsorában 

Mindenképpen javítani kellene a finanszírozáson.
Magyarország a technikai államcsőd felé tart, megszorítások jöhetnek

Magyarország a technikai államcsőd felé tart, megszorítások jöhetnek 

A világgazdaság számai egyre javulnak, miközben a magyar államháztartás senyved.
Magyar Péter szerint levitézlett, idegen nyelven nem beszélő magyar politikusok vannak Brüsszelben

Magyar Péter szerint levitézlett, idegen nyelven nem beszélő magyar politikusok vannak Brüsszelben 

Tényleg ciki Brüsszelben az idegen nyelvet alig tudó magyar képviselők jelenléte.


Magyar Brands, Superbrands, Bisnode, Zero CO2 logo