Több zöldség, kevesebb romló élelmiszer
A Kidspot New Zealand által készített felmérés eredményei szerint a helyi családok legkevesebb harmada változtatott bevett étkezési szokásain a gazdasági válság hatására: a takarékossági szempontokat szem előtt tartva vásárolnak az élelmiszerüzletekben, és kevesebbet költenek az elvihető kész ételekre.
A vásárlások során a családok igyekeznek elkerülni az impulzív döntéseket, ehelyett átgondoltan és listával felkészülve látogatnak el a boltokba. Az áremelések eredményeként egyre többen keresik a független kereskedőket, figyelik és nagytételben vásárolják meg az akciós fogyasztási cikkeket, elsősorban a fagyasztott élelmiszereket. Emellett többen választják az üzletek saját termékeit a nagyobb, ismertebb márkákkal szemben, főleg ha olyan alapvető élelmiszerekről van szó, mint a kenyér, a margarin vagy a liszt. A kutatás szerint a családok ritkábban vásárolnak drágább húsféléket, miközben gyakrabban esznek zöldségeket.
A felmérés szerint jelentősen csökkent azoknak a száma, akik az elvihető kész ételekre költenek, igaz a megkérdezettek 61 százaléka néhány hetente még mindig beiktat ilyenfajta gyors ebédet vagy vacsorát a család hétköznapjaiba.
Kuponok és árkalkuláció
Egyéb megállapításai mellett szintén a megváltozott élelmiszervásárlási szokásokra mutatott rá egy a közelmúltban nyilvánosságra hozott amerikai felmérés is, amely szerint legkevesebb háromból két helyi állampolgár főzési és étkezési szokásaira gyakorolt kimutatható hatást a gazdasági válság.
A kutatás szerint a recesszió eredményeként az amerikaiak 51 százaléka gyakrabban eszik otthon, 37 százalékuk pedig kevesebbet költ élelmiszerekre a bevásárlásai során. A változásról beszámolók 54 százaléka elkezdte gyűjteni az akciós kuponokat, 50 százalékuk összehasonlítgatja a különböző üzletek árait, míg 45 százalékuk a boltok saját márkáit keresi a drágább, ismertebb árucikkek helyett.
A felmérés szerint a válaszadók 79 százaléka rendszeresen főz otthon, ráadásul ezek 54 százaléka spórolási szándékkal teszi mindezt. Bár a takarékoskodás helyett a többség szívesebben választaná a minőséget, a bio és organikus élelmiszereket, a válaszadók 65 százalékának - saját bevallása szerint - magas áruk miatt, anyagi nehézséget okozna ezek rendszeres vásárlása.
forrás: ELTE Társadalomtudományi Kar hírlevél